RECENZE: Zachraňte pana Bankse. Příběh autorky Mary Poppins vás dojme

Nela Christovová

Nela Christovová

3. 2. 2014

Postavu sucharského bankovního úředníčka Bankse si možná pamatujete z filmu Mary Poppins, ve kterém ho čekala přeměna ve vzorného otce. Nebyl tehdy ale jediný, kdo potřeboval zachránit. Hvězdně nabitý film vyprávějící o vzniku této klasiky vás dojme i pobaví.

Pamatujete si na dětský film Mary Poppins o svérázné vychovatelce dvou dětí, která byla schopná do příruční tašky složit i stojací lampu? Studio Disney se k padesátému výročí vzniku rozhodlo tento rozverný snímek oprášit a vytasilo se s dojemným příběhem autorky knižní předlohy Pamely L. Travers, který zrežíroval John Lee Hancock. Ten zatím za sebou moc úspěchů nemá, ale že umí ovládat divácké emoce, dokázal například v životopisném snímku Zrození šampiona.

Zachraňte pana Bankse ve skutečnosti není taková nuda, jak to zní. S upjatou spisovatelkou, která se zásadně nechá oslovovat paní Traversová (Emma Thompson), se setkáváme ve chvíli, kdy ji finanční situace donutila po dvaceti letech nátlaku kývnout na zfilmování příběhu o Mary Poppins. Jenže dáma, vystupováním britštější než celá královská rodina, si prosadí, že ve všem musí mít poslední slovo. Jinak nebude žádný film. Proto jí nezbývá než se přesunout do Los Angeles, kde na filmu bude spolupracovat se samotným Waltem Disneyem (Tom Hanks). Pěkné self-promo Disneyho filmového studia, že?

Další Oscar pro Mary Poppins?

Paní Traversovou samozřejmě čeká šok, když zjistí, co všechno mají v plánu její milované Mary provést. Od začátku totiž chtějí natočit muzikál se spoustou laciných odrhovaček a tak nemožnými herci, jako je Dick Van Dyke. A tak se rozpoutá poziční bitva autorka vs. Hollywood, jejíž výsledek zná snad každé dítě.

Co by byla Mary Poppins bez hudby, za kterou dokonce získala dva Oscary? Známé hudební motivy podkreslují i celého Pana Bankse, a kdyby to nestačilo, tak je v hojné míře zpívají i hlavní postavy. Na pár tónů se zmohl i Tom Hanks, a i přesto si film vysloužil další nominaci na Oscara. Otázkou ale zůstává, jestli je to vůbec fér, když tvůrci ve velké míře jen zrecyklovali už oceněné písničky.

Oba filmy natočilo studio Disney, takže se nějakého odstupu při vyprávění tohoto životopisného příběhu moc nedočkáme. Je to znát zejména ve chvíli, kdy scenáristé navrhují mnohá vylepšení příběhu a paní Traversová je všechny do jednoho odmítá. Že by chtěli Disneyovci naznačit, že jenom díky nim se z Mary Poppins stal úspěšný a obecně velmi oceňovaný hit? Protože kdyby dali na autorku, tak film místo dětí budou možná sledovat akorát jejich rodiče.

Tom Hanks karikuje Disneyho

Na druhou stranu, ať už jste milovníci Mary Poppins z roku 1964, nebo ne, pravděpodobně budete s paní Traversovou soucítit. V podání skvělé Emmy Thompson vám bude sympatická i přesto, že v každé druhé větě někoho decentně uráží. Oproti jejímu charismatu a eleganci dokonce i Tom Hanks jakožto Walt Disney působí jak křupan z amerického jihu. Udělat z génia na poli animovaného filmu takovou karikaturu asi úplně záměrem nebylo.

Ve filmu se prolínají dvě dějové linie, které ze začátku nedávají moc smysl a na jejich propojení je třeba si zhruba hodinu počkat. Kromě šedesátých let se ještě vypravíme proti proudu času na začátek dvacátého století do autorčina neveselého dětství.

Collin Farrell se tentokrát předvedl jako roztomilý taťka od dětí. Zdroj: Falcon

To poznamenal zvláštní vztah s jejím otcem (Collin Farrell), který pracoval kdesi v australském zapadákově jako bankovní úředník. Ano, čtete správně, Collin Farrell jako uhlazený, mírně infantilní bílý límeček, navíc s výrazným irským přízvukem. I na tuhle jeho polohu si rychle zvyknete a vedle Emmy Thompson tak jde o nejlepší výkon ve filmu.

Největším minusem tak zřejmě bude filmová stopáž. Na to, že se odehraje jen zlomek životního příběhu paní Traversové, působí dvě hodiny celkem přemrštěně.

Verdikt Nely Christovové:

I přesto, že film natočený studiem Disney pojednává o přípravách oblíbeného muzikálu Mary Poppins, Zachraňte pana Bankse není žádná podívaná pro mrňouse. Sice se v něm sem tam mihne Mickey Mouse a konverzuje se o animovaných tučňácích, nicméně tentokrát bylo cílem přiblížit odrostlejším divákům příběh autorky knižní předlohy, při kterém nezůstane jedno oko suché. Pan Banks totiž nebude zdaleka jediný, kdo potřebuje zachránit.

Tradiční styl životopisného filmu narušuje prolínání dvou časových rovin, které ze začátku působí rušivě. Nicméně postupně do sebe střípky z obou dějových linií začnou zapadat, až se spojí do líbivého konce. Jako perličku na závěr si tvůrci přichystali skutečné záznamy porad P. L. Travers s filmovými tvůrci, které vás přesvědčí, že autorka byla skutečně taková šťouralka, jak se o ní povídalo.

Hodnocení: 70 %

2