RECENZE: V Brně uvedli Polskou krev. Známá opereta oblékla nový kabát

FOTO: Polská krev
Scéna často připomínala kompozice obrazů velkých mistrů.

Mladý inscenační tým vzal do rukou slavnou operetu českého skladatele Oskara Nedbala. Národní divadlo Brno svým osvěžujícím představením dokazuje, že operetní žánr ještě zdaleka není mrtvý.

FOTO: Polská krev
První dějství se odehrává na plese v bílém, honosném prostředí. Zdroj: Patrik Borecký

Nejnovější inscenace Polské krve měla premiéru 28. března v Janáčkově divadle v Brně. Tato nejhranější česká opereta zde byla uvedena po devatenácti letech a přilákala do divadla mnoho diváků. Premiéra i reprízy se můžou chlubit nevídanou obsazeností sálu, představení je téměř vyprodané.

Dílo Oskara Nedbala patří mezi nejoblíbenější české operety – momentálně ji na repertoáru má i Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Janáčkovo divadlo ji uvedlo k příležitosti 140. výročí Nedbalova narození a Roku české hudby.

Nedbal byl český hudební skladatel známý hlavně pro své operety Polská krev a Vinobraní. Psal rovněž balety a koncerty a působil jako dirigent a ředitel Národního slovenského divadla. Byl žákem Antonína Dvořáka, který měl velký vliv na jeho tvorbu.

Polská krev měla premiéru v roce 1913 ve Vídni v německém jazyce. Libreto je inspirováno Puškinovou povídkou Slečna-selka. Na tento námět údajně přivedla Nedbala jeho manželka. Libreto k opeře napsal Leo Stein a autorem českého překladu je Ivo Osolsobě.

FOTO: Polská krev
Scéna často připomínala kompozice obrazů velkých mistrů.

Příběh se odehrává na konci devatenáctého století v Polsku. Známý záletník a pijan hrabě Boleslav Baraňski (Bolo) se má kvůli nedostatku peněž oženit s bohatou vesničankou Helenou Zarembovou. Helena je však rázná a neústupná žena, která s Bolovým přítelem Popielem vymýšlí lest a bere svůj osud do vlastních rukou.

V titulní roli Bola se představil Marian Vojtko, který je znám spíš jako muzikálový herec, což bylo v některých částech jeho projevu značně slyšet. Hlasové nedostatky však vyvážil svým temperamentem a herectvím a se svou rolí se naprosto sžil.

Představitelka Heleny Pavla Vykopalová nejenže bravurně zvládala svou roli pěvecky, ale do Heleny přidávala rovněž své komické nadání. To stejné se dá říct o Petru Levíčkovi, který ztvárnil roli Popiela.

Výraznou součástí hudebních čísel je sbor, který byl v Polské krvi skvěle sehraný a zapadal do dynamiky představení. Orchestr dirigoval vynikající Jakub Klecker, pod jehož taktovkou ožily Nedbalovy melodie ve svižné, vyrovnané i procítěné podobě.

FOTO: Polská krev
Marian Vojtko si užíval počátek druhého dějství plného karbanu a alkoholu.

Opereta není však jen o hudbě, ale rovněž o tanci. Inscenace Polské krve je bohatá na monumentální davové scény i sólová čísla. Choreografkou představení byla pedagožka brněnské Taneční konzervatoře Hana Litterová, která se svými studenty nacvičila elegantní choreografii.

Davové scény, kdy se na jevišti pohybuje i přes sto tanečníků, působily epochálním a silným dojmem, aniž by upadaly do kýče a přeplácanosti. Výtvarnou stránku představení měl na starosti mladý scénograf Aleš Valášek, který vytvořil vkusnou, čistou a velkolepou scénu.

Podle slov režiséra byla stylistika inscenace inspirována Muchovou Slovanskou epopejí a obrazy Joži Uprky. Bílá scéna, ladění do pastelových odstínů a naznačení horizontu přidávají scéně obrovskou hloubku a estetickou přitažlivost.

FOTO: Polská krev
Pavla Vykopalová ztvárnila sympatickou a temperamentní Helenu.

Kulisy i scéna se obešly bez zbytečného kýče. Inscenace stojí někde na pomezí konzervativnosti i modernizace a vytváří nadčasový, až pohádkový svět.

Ani na kostýmech se však nešetřilo a diváci si mohli užít pohled na honosné šaty inspirované módou konce devatenáctého století a folklórem. Jejich styl byl však spíše nadčasový, odlišný od předchozích inscenací Polské krve. Údajně byly na kostýmech spotřebovány téměř tři kilometry tylu.

Představení režíroval mladý režisér Tomáš Pilař, který stavěl na propojení dramatickém, hudebním a tanečním a zcela se vyhnul klasickým nešvarům operetního žánru. Mluvené slovo je v inscenaci zkráceno na třetinu, tempo je tedy velmi svižné a divák se nestíhá nudit.

Polská krev v Janáčkově divadle je ambiciózní počin překypující svěžestí, který má šanci rozvířit stojaté vody operetního světa.

Polská krev, Národní divadlo Brno, hudba: Oskar Nedbal, režie: Tomáš Pilař, scéna a kostýmy: Aleš Valášek, dirigent: Jakub Klecker, hrají: Pavla Vykopalová, Marian Vojtko, Petr Levíček, Jan Šťáva, Andrea Široká

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Tereza Turzíková
Autorka je redaktorkou rubriky Literatura magazínu TOPZINE.cz. Studuje jazykové gymnázium a věnuje se filmové tvorbě a výtvarnému umění. Mezi její záliby patří hudba a divadlo.

364 Comments on RECENZE: V Brně uvedli Polskou krev. Známá opereta oblékla nový kabát

  1. Dobre9 re1no,je to možne9, ale je třeba se ozvat co nedředve a domluvit se na termednu. Čedm dředv, tedm ledp. Jak se rzopadnou ostrůvky ve slinivce tak nic nesvedu. V ponděled zavolejte na tel 601322403. Pokusedme Ve1m najedt termedn.Petr Lukeš

  2. Polskou krev má v současné době na repertoáru i Divadlo J. K. Tyla v Plzni.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*