RECENZE: Sedm psychopatů. Jediným šílencem je spíš režisér V Bruggách

3. 12. 2012

Představte si holohlavého hromotluka, který míří nabitou bouchačkou na vystrašenou černošku. Ne snad že by byl rasista, akorát mu měla hlídat jeho malého pejska šicu. A ztratila ho, za což zaplatí. Teď si představte ještě šest dalších takových psychopatů.

Milovníci černého humoru a vyšperkovaných dialogů se dříve upínali ke Quentinu Tarantinovi či bratrům Coenovým. V poslední době se tu však objevil i jeden originální Brit jménem Martin McDonagh. Dokáže vystavět zápletku filmu na ukradeném psíkovi, po němž touží jeho majitel, bláznivý mafián. A pořád vám to nebude připadat přitažené za vlasy.

Oba rodiče Martina McDonagha pocházejí z Irska a na jejich synovi se to znatelně podepsalo. Už když začínal jako dramatik, jeho hry připomínaly klipovité filmy a byly plné násilí a černého humoru. To posléze přenesl i na stříbrné plátno, kde nejen režíroval, ale také si psal své scénáře. Začal krátkometrážním Six Shooterem, za kterého si odnesl Oscara, a pokračoval šílenou krimikomedií V Bruggách. Nyní se po čtyřech letech vrací s psychopaty.

Příběh je z části psychopatický stejně jako hlavní postavy. Drsný gangster přijde o svého psíka šicu, kterého mu ukradnou tzv. únosci psů. Hodlají si za něj říct o výkupné, jenže mafián chce pejska hned. O výkupné si přece běžně říká on sám. A do toho všeho se plete věčně ožralý scenárista, který není schopen napsat ani čárku svého nového filmu s názvem Sedm psychopatů. Nejtěžší je ty psychopaty vůbec vymyslet. Ale proč se neinspirovat v okolí, že…

Nevyplácí se znát blázny, kteří ukradli mafiánovi pejsánka. Zdroj: Bioscop

To vše je myšleno vážně, ale zároveň v nadsázce. Spojení s realitou se například objevuje v názvu scénáře, který hlavní hrdina píše – je stejný jako název titulního filmu. Máme tuto postavu chápat jako jakýsi odraz McDonagha? Je to také notorický alkoholik, který má někdy autorský blok? Naopak tu ale narazíme i na snové sekvence. A teď, co si vybrat?

Očima Nely Christovové: Ukrást Woodymu Harrelsonovi myš, tedy psa, je opravdu na pováženou! Sérii mnoha brutálních vražd, kterým se ale nejde nezasmát, doplňují cynické hlášky hlavních psychopatů. Ti si rádi utahují z kdečeho, včetně hollywoodského průmyslu, a tohle doslova vražedné tempo dokážou udržet až do konce. Nemusíte se chytat za hlavu, jakou slátaninu nám to zase filmaři předkládají, snímku totiž nechybí nadhled a sebeironie. McDonaghova tvorba zkrátka čím dál víc připomíná starého dobrého Tarantina.

Na první pohled se Sedm psychopatů zdá jako totální mišmaš. Je tu všechno – humor, filozofické dumání, napětí… Příběh je budován pomocí krátkých klipů, skoro až povídek, které na sebe více či méně navazují. Jde o vzpomínky jednotlivých postav či psychopatické části scénáře, který během filmu pomalu vzniká a s děním na plátně se propojuje.

Děj je občas přestřelený, občas naopak utlumený, kdy režisér dává přednost dialogům a záběrům na americkou poušť. Nezapomene to ale vše shodit pomocí jedné z postav, která po pomalejší čtvrt hodince prohodí, že tenhle film musí skončit pořádnou střílečkou, jinak to nemá smysl. Na takovou sebereflexi se těžko něco namítá.

Quentin Tarantino a Terrence Malick v jednom

Spíš je celkem škoda propojení první poloviny coby krimikomedie a druhé coby hloubání nad smyslem života. Obě jsou samy o sobě perfektně zpracované, ovšem dohromady působí rušivě – asi jako kdyby jeden film natočili Quentin Tarantino a Terrence Malick bok po boku (což jsou mimochodem režiséři, kterými se podle svých slov McDonagh inspiruje). Divák je nějakým způsobem naladěn, ale druhá část ho z této atmosféry vytrhne a začne budovat jinou, což logicky jde jen těžko.

Spíše než na atmosféru je tak lepší se u McDonaghových filmů soustředit na vypilované dialogy. Hláška střídá hlášku, a navíc je pronáší výborní herci. Jako scenárista se zde objevil Ir jako poleno Colin Farrell, únosce psů pak ztvárnili šílený Sam Rockwell, který vám vystřihne čtvrthodinový monolog jako nic, a Christopher Walken se svým naopak klidným hlasem. Ufňukaného mafiána bez šicu pak vystřihl Woody Harrelson.

Je jedno, jestli jste gangster nebo alkoholik, tenhle šicu je ňu!

A to není vše, velkých hereckých jmen tu je mnohem více a režisér je často po pár větách nechá umřít. Jako nic. Po zhlédnutí se pak nabízí otázka, jestli by nebylo lepší to všechno pojmenovat Jeden psychopat s podtitulem Martin McDonagh opět rozesmívá hlavou, kterou brutálně rozprskne brokovnice.

Sedm psychopatů (Seven Psychopaths)

Komedie / Krimi
USA / Velká Británie, 2012, 109 min

Režie: Martin McDonagh
Hrají: Colin Farrell, Sam Rockwell, Christopher Walken, Woody Harrelson, Olga Kurylenko, Tom Waits, Abbie Cornish, Gabourey Sidibe, Kevin Corrigan, Željko Ivanek, Helena Mattsson, Brendan Sexton, Tai Chan Ngo, Jamie Noel, Michael Pitt, Michael Stuhlbarg, Harry Dean Stanton

0