Recenze: Rain Man je mezi divadelními inscenacemi něco jako Ferrari mezi automobily

Samcová Jana

Samcová Jana

26. 4. 2010

Rain ManV roce 1988 ovládl stříbrné plátno dojemný dramatický příběh o dvou bratrech, penězích a autismu, v čele s hollywoodskými hvězdami Tomem Cruisem a Dustinem Hofmanem. Dnes, tedy o dvaadvacet let později, se komediální drama přesunulo na prkna Divadla pod Palmovkou. Jak se povedlo silné téma adaptovat na jeviště, nastíní recenze redaktorky Topzine.cz.

Zdroj: Divadlo pod Palmovkou

Zdroj: Divadlo pod Palmovkou

Sobota 27. února 2010 znamenala malý svátek pro všechny fanoušky filmu a prken znamenajících svět. Toho dne se poprvé představila veřejnosti jevištní adaptace čtyřmi Oscary ověnčeného snímku Rain Man. Premiéru si nenechaly ujít ani herecké osobnosti jako například Petr Kostka nebo Jaroslav Satoranský. Představení je svým způsobem ojedinělé, neboť se podle zatím dostupných informací po londýnské světové premiéře dne 19. září 2008 uskutečnilo teprve v pořadí druhé uvedení této divadelní adaptace na světě. A to právě v pražském Divadle pod Palmovkou.

Mladý floutek Charlie Babbitt je obchodníkem s automobilovými veterány, ale v podnikání nemá příliš šťastnou ruku. Po otcově smrti se Charlie dozvídá o dědickém řízení a především o svém starším nemocném bratrovi Raymondovi, jemuž je celé dědictví odkázáno. Rozhořčený Charlie unese autismem postiženého bratra z ústavu a po jeho opatrovnících požaduje polovinu rodinného majetku. Týdenní výlet pro Charlieho nakonec znamená víc, než otcovy miliony. Našel bratra, a toho žádné peníze nenahradí.

Radek Valenta ve své životní roli

Rain Man, Zdroj: Divadlo pod Palmovkou

Rain Man. Zdroj: Divadlo pod Palmovkou

Do rolí Charlieho a Raymonda Babbitta byli obsazeni nadějný začínající herec Jan Konečný a herecky ostřílený Radek Valenta. Pro oba herce jsou svěřené role jejich kariérní výzvou. Jan Konečný, který absolvoval DAMU teprve před dvěma lety, se za svůj výkon rozhodně nemusí stydět. Právě naopak, role Charlieho Babbitta je jeho životní šancí. Strhující elán, s jakým se svěřené role chytil, dává hře šmrnc a šťavnatou příchuť. Postavu Charlieho zosobňuje přesně tak, jak ji v osmdesátých letech personifikoval vynikající Tom Cruise.

Obsazení Radka Valenty do role postiženého Raymonda bylo trefou do černého. Sympatický herec, který vstoupil ve známost rolí Jindřicha v Troškově Princezně ze mlejna, vlévá Raymondovi do žil krev s až mrazivou přesvědčivostí. Je na čase si přiznat, že se Valenta vyšplhal na zlatý stupínek své dosavadní herecké kariéry. Sám přiznává, že je pro něj Raymond postavou diametrálně odlišnou od běžných rolí. „Při hraní jsem zvyklý dívat se kolegům do očí. Ale v Rain Manovi je všechno jinak – to, co je v herecké práci běžné, mám nyní zakázáno dělat. Celou dobu se musím soustředit na něco, jako jsou lívance, javorový sirup, program televize, polštář, párátko nebo na svoji ruku,“ svěřil se Valenta.

Rain Man dojímá i rozesměje

Zdroj: Divadlo pod Palmovkou

Zdroj: Divadlo pod Palmovkou

Hra britského scénáristy Dana Gordona se snaží držet filmové předlohy, ale přitom není pouhou kopií slavného díla. Autor děj posunul do současnějšího data a zároveň upravil některé pasáže, které byly z filmového plátna obtížně přenositelné na jeviště. Přes svou dvouapůlhodinovou délku představení svižně odsýpá, dojímá i rozesměje brilantně napsanými dialogy. Rain Man je mezi divadelními inscenacemi něco jako Ferrari mezi automobily. Kvalitní, ojedinělé a pro opravdové fajnšmekry. Bouřlivé ovace nebraly konce. Jedním slovem nádhera.

Rain Man

Divadlo pod Palmovkou

Režie: Petr Kracík