RECENZE: Největší chybou filmu Hitchcock je jeho přímočarý název

6. 2. 2013

Kdyby nový snímek Hitchcock vyprávěl o někom zcela anonymním, a ne o jednom z největších režisérů historie, zřejmě by se dočkal kladnějšího přijetí. Mnoho fanoušků Alfreda Hitchcocka ale nemůže přenést přes srdce, že jejich oblíbený režisér ve skutečnosti nebyl tak vyšinutý.

On je to ale problém, nahlížet na snímek, který se jmenuje podle slavného režiséra, tak, jako by šlo o zcela běžné drama o vztahu dvou postarších a talentovaných manželů. Proto se již od mnoha milovníků tvorby Alfreda Hitchcocka objevují názory, že životopisný film, jenž mapuje natáčení thrilleru Psycho, je ve skutečnosti jen povrchní a z Hitchcocka dělá ubohou karikaturu.

Alfred Hitchcock byl velice plodný režisér, který dokázal rok co rok odevzdat kvalitní snímek, jenž se dočkal někdy okamžitého, jindy až po letech doznaného úspěchu. Mezi jeho nejznámější kousky patří Vertigo, Na sever severozápadní linkou, Psycho nebo Ptáci. Proslavil křehkou herečku Grace Kelly a vytvořil u mnoha lidí fobii z ostrých zobáků. Sám se ve svých filmech často objevoval v drobných rolích.

Již z predispozic diváka by se dalo celkem snadno usoudit, jaký zážitek u něj nový snímek zanechá. Pokud jde o zaníceného fanouška tohoto mistra hororů, který ví, že zas tak moc hororů ve skutečnosti nenatočil, dočká se zklamání. Jeho oblíbený režisér zde vystupuje jako podivín, který nemá daleko k voyeurismu a fetišismu (šmírování převlékající se herečky, hlazení fotografií usmívajících se blondýnek atd.).

Kdo by v tomto muži poznal Anthonyho Hopkinse? Zdroj: Bontonfilm

Pokud však divák viděl jen pár Hitchcockových filmů (v případě autorky recenze pouhé tři), nebude pro něj příliš velkým problémem oprostit se od ztotožnění onoho otylého muže s pleší s velkým mistrem režie.

Oldřich MánertOčima Oldřicha Mánerta: V této poloze totiž snímek funguje. Sledujeme problémy mezi hlavním hrdinou a jeho manželkou, kteří nespí ve společné posteli, neutrousí navzájem žádnou lichotku a ke smyslnému vztahu mají na míle daleko. On je navíc úspěšný režisér, který se chystá na svůj majstrštyk – ona pak žena, neustále ve stínu svého manžela, kterému nevadí si i zaflirtovat s jednou z hereček přímo jí pod nosem.

Anthony Hopkins namaskovaný tak, že by ho jen málokdo poznal, v tomto případě předvádí skvělý výkon, kdy z mírně úchylného podivína vytváří na druhou stranu zvláštního sympaťáka, jenž to holt v životě nemá lehké. Kvůli jeho bonmotům a inteligenci je divák ochoten přimhouřit oko nad nějakým tím šmírováním a dokáže pochopit jeho emocionální výbuchy, když se mu rozpadá manželství a on netuší, jak ho zachránit (přestože ve svých filmech vždy ví, kdy nastává perfektní chvíle na polibek).

Jenže toto drama se jmenuje Hitchcock. To se mu bohužel jen tak neodpáře. A tak v druhé rovině sledujeme nevyrovnaného jedince, který by ve skutečnosti zřejmě nedokázal natočit to, co natočil (když už by jeho díla odpovídala kvalitou, alespoň kvantitu by nedokázal udržet).

V takovém případě jde spíše o karikaturu skutečného Alfreda Hitchcocka, povrchní znázornění jen vypjatých momentů, o nichž zřejmě kdysi prosákla do tisku krátká informace. Tento snímek i produkce BBC (ta má na svědomí podobný kousek The Girl s Tobym Jonesem v hlavní roli) se fámy zřejmě chytly. Jak bylo zveřejněno v současných médiích, mnoho Hitchcockových hereček se svého režiséra po zhlédnutí snímku s Jonesem zastalo – Hitchcock byl prý ve skutečnosti normální a milý člověk. Podobně by se zřejmě zachovaly i v tomto případě.

Když se potká Norman Bates se svou obětí...

Když se potká Norman Bates se svou obětí…

Je tak velká škoda, že se debutující režisér Sacha Gervasi nerozhodl film pojmout bez onoho nádechu po celebritách a nenatočil jednoduché drama. Cit pro humor i dialogy má. K natáčení dostal kromě skvělého Hopkinse, který ale bohužel nedostal až tolik prostoru, i neméně kvalitní oscarovou herečku Helen Mirren a ztělesnění sexy blondýnek Scarlett Johansson. Všechno mohlo dopadnout na výbornou. Kdyby byl Hitchcock více o pravém Hitchcockovi, anebo toto jméno zcela vynechal.

Hitchcock (Hitchcock), Životopisný / Drama, USA, 2012, 98 min, Režie: Sacha Gervasi, Hrají: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D’Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg, Currie Graham, Tara Summers, Frank Collison, Richard Portnow, Kurtwood Smith, Wallace Langham

0