Recenze: Milý Johne. Jak se vlastně má moje lásečka?

17. 3. 2010

mily-johne-1Tady doma je hezky. Škoda že jsi ve válce, stýská se mi. Našla jsem si místo tebe nového kluka. Je fajn. Tak páčko!

Milý Johne Zdroj: distributor filmu

Děj nového melodramatu z dílny Švéda Lasseho Hallströma je vlastně takhle jednoduché. Dívka (Amanda Seyfried) se zamiluje do kluka (Channing Tatum), on zase do ní a je jim spolu krásně. Pak milovaný musí odejít do armády. Vzájemně si slíbí, že si budou psát dopisy. Jenže znáte to: sejde z očí, sejde z mysli…

Ústřední pár ve snímku ztvárnili velice mladí herci, o kterých se i šušká, že by z nich snad něco mohlo být. Channing, známý především z hiphoperského Let’s Dance, překvapuje snesitelným výkonem a celkově koukatelným vzhledem. To, že dokáže v obličeji vyloudit maximálně tři výrazy, jde už stranou. Zato naopak Amanda, která se proslavila jako dcera Meryl StreepMamma Mia!, chvílemi dohání herecké grimasy do takových extrémů, že ve smutných chvílích se prostě nezřízeně smějete.

Milý Johne Zdroj: distributor filmu

Nejtypičtější americký slaďák

Toliko váš požitek z kvalitních hereckých výkonů. Pokud se alespoň spoléháte na jakýs takýs scénář, opět šlápnutí vedle. Vznikl na motivy novely od Nicholase Sparkse, kterou do filmové podoby převedl scenárista, jenž za sebou nemá vlastně vůbec žádné zkušenosti. Klišé naráží na jiné klišé, snaha o vynucení slziček působí spíš směšně a naivita celého snímku pak vyzní skoro nepochopitelně.

Sama mám pocit, jako bych právě popsala nejtypičtější americký slaďák, jaký může existovat (co myslíte, bude happy end?). Kupodivu ale když srovnáme průměrné hodnocení u nás a ve Spojených státech, narazíme na podezřelý rozdíl. Jako by si Češi/Češky zamilovali Milého Johna i s jeho tuctovým příběhem. Jako by z neznámých důvodů soucítili s vojákem, který po útoku na WTC jede do skutečné války.

Milý Johne Zdroj: distributor filmu

Milý Johne ale přitom skutečně kopíruje zavedená schémata a ničím vás neohromí. Láska – problém – krach – usmíření. Jelikož se film také odehrává v celkem velkém časovém rozsahu (přibližně deset let), herci k tomu všemu ještě působí vyloženě hloupě, když se snaží vypadat na třicet. Nejhorší na tom všem je fakt, že Channingovi těch třicet doopravdy je.

Očima Terezy Janíkové: První půlka nudná, druhá pitomá. Asi tak by se daly shrnout moje dojmy z Milého Johna. Je pravda, že spousta věcí mohla dopadnout mnohem hůř a některé se dokonce povedly (vizuálně krásná scéna nad hořícími dopisy, překvapivá postava manžela atd.).

Celkově se ale jedná o povrchní, nesoudržný, rozvleklý a prostě nezvládnutý film. Absence jakékoliv hloubky by se ještě dala  teoreticky odpustit, kdyby se jednalo o něco na odpočinutí u obrazovky, jenže tady se nekoná ani guilty pleasure. Co víc, když celý sál vybuchne smíchy u scény, která vůbec být vtipná nemá, bude něco špatně. To něco je u zatím posledního snímku Lasse Hallströma skoro všechno. Škoda.

Jediné, co Milého Johna zachraňuje od nejhlubšího dna amerických romancí, jsou emocionálně vypjaté scény, které sem tam v průběhu filmu vykouknou. Je jich žalostně málo, přesto taková scéna v nemocnici nebo odhalení toho grázla, co mi přebral holku vypadají jak z celkem dobrého dramatu. Alespoň tak snímek jako celek nenudí. Můžete si o něm celou dobu myslet cokoliv, ale v každém případě u něj neusnete. Dalo by se říct, že i to je záslužné.

Milý Johne (Dear John)

Romantický / Drama
USA, 2010, 105 min