Recenze: Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka. Poslední půl hodinu jsem plakala (smíchy)

Kateřina Mikešová

Kateřina Mikešová

10. 12. 2010

Už je to tady. Další předvánoční fantasy (rozuměj pohádka) je na světě. Po dvou letech se do kin dostávají třetí Letopisy Narnie, a to s názvem Plavba Jitřního poutníka. V podstatě celý děj se odehrává na moři a k vidění je dokonce ve 3D!

Dobrácký král Aslan vždy pomůže, když je nejhůř, Zdroj: distributor filmu

Je takovou tradicí, že před Vánoci se v televizi i v kinech objevuje spousta nových pohádek nebo fantasy. A jelikož do této kategorie bezesporu patří nový snímek Michaela Apteda, třetí část Letopisů Narnie, podle populární knižní série C. S. Lewise, můžeme se na něj podívat už nyní. Na(ne)štěstí se totiž tvůrci nenechali odradit faktem, že předchozí dva díly nebyly zas až tak úspěšné. Takže na rozdíl od takové trilogie Jeho temné esence, kdy jsme mohli zhlédnout adaptaci pouze prvního dílu (Zlatý kompas), zřejmě se u Narnie dočkáme kompletního filmového zpracování. Knih je celkem sedm.

Harry versus Aslan

Srovnávání Letopisů s Harrym Potterem se asi nedá vyhnout. Za prvé je tu počet knih (7), za druhé fakt, že jde o knihy pro děti (i když u Harryho postupně dospívá nejen děj, ale i publikum) a v neposlední řadě to, že jdou Letopisy do kin chvíli po první části posledního dílu HP série. Zřejmě mělo jít o konfrontaci, kde by se ukázalo, že jsou Letopisy vážně super. Jenže to se moc nepovedlo. Spíš naopak. Vedle zmíněných Relikvií smrti je totiž Plavba Jitřního poutníka ubohá přeslazená pohádečka.

I v téhle fantasy jsou zvláštní postavičky

Pokud mi někdo naservíruje dobrodružný film, očekávám, že bude aspoň trošíčku dramatický a bude mi záležet na osudu hlavních hrdinů. Tohle ale nějak u třetích Letopisů nefunguje. Zatímco u prvních dvou dílů jsem se, přiznávám, přece jen chvílemi bála o ty malé děti, které byly bez varování vrženy do kruté války, a musely se naučit zacházet se zbraněmi a nebezpečnými protivníky, teď jsem se dívala na podivně vyspělé, a přece nedospělé hrdiny se směsicí pobavení a nechápavosti – proč by mě měli vůbec zajímat?

Už ani ta krajina není to, co bývala

A jestliže v předchozích dílech se dalo dívat aspoň na krásné prostředí (Nový Zéland a Česká republika – co víc si přát), tady je největším zážitkem nejspíš počítačově vyrobené moře… Děkuji pěkně, ale to už jsem viděla a zase brzy uvidím v Pirátech z Karibiku. A i když tentokrát se natáčelo převážně v Austrálii, z tamní přírody ve snímku moc nezůstalo.

Takže zatímco předchozí Letopisy Narnie: Princ Kaspian, se pohybovaly na hranici jedné až dvou hvězdiček, Plavba Jitřního poutníka si zaslouží tak dvě a půl hvězdičky. A alespoň u mě platí, že kdyby si tvůrci odpustili to zatracené 3D, za prvé by tím ušetřili a za druhé by snímku jedině pomohli. Protože muset celých 114 minut zaostřovat, hledat, kde vlastně jsem a na co nebo na koho se vlastně dívám…to není úplně příjemné. Mnohem radši bych tak oželela super 3D ve prospěch originálního znění s titulky. Protože dabing je tradičně tak trochu plochý, a také kvůli němu je celý příběh mnohem méně dramatický. Přiznejme si to, ve studiu se sluchátky se do příběhu vžijete mnohem hůř než ve studiu před zeleným pozadím.

Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka (Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader, The)

Dobrodružný/Rodinný/Fantasy
Velká Británie, 2010, 114 min