Recenze filmu Zkus mě rozesmát. I děti jsou zábavnější než Adam Sandler

14. 4. 2011

A žili šťastně a do smrti?!, Zdroj: distributor filmu

Základním problémem téměř všech romantických filmů je, že divák už po shlédnutí úvodních minut expozice ví, jak celý příběh skončí. V takovém případě se ozvláštnění a originální přístup hledá skutečně těžko. Romantická komedie Zkus mě rozesmát to zkouší pomocí prostoduchých gagů, ovšem už od začátku je jasné, že tudy cesta nevede.

Prostě lži se mnou

Americký film Zkus mě rozesmát (opět jeden z nelogických českých distribučních názvů) předkládá divákovi příběh plný lží a z nich vyplývajících trapasů. Plastický chirurg Daniel (Adam Sandler) léta využívá k nabalování slečen v baru snubní prsten a historku o násilnické manželce. Jednoho dne ale potká Palmer (Brooklyn Decker), se kterou se chce seznámit blíž, a musí se proto rozvést. Falešnou rodinu mu sehraje jeho asistentka Katherine (Jennifer Aniston) a její děti Maggie a Michael. Celá skupinka za doprovodu Danielova otravného bratrance (Nick Swardson) odjede na Havaj, kde řeší vzniklou situaci.

Filmy Adama Sandlera, respektive filmy, ve kterých hraje hlavní roli a většinou je také produkuje, balancují mezi průměrnou konverzační komikou a podprůměrným situačním humorem. Jeho eskapády zahrnují množství úderů mezi nohy, pádů do psích exkrementů, zesměšňování vad lidského těla a podobných vtípků. Některé absurdity k smíchu jsou, jiné ne a z mnoha dalších bude divákovi trapně nebo dokonce špatně. Zkus mě rozesmát je typickým příkladem už volbou zaměstnání hlavního hrdiny. Plastický chirurg se ve své praxi setkává se situacemi, které v divákovi probouzí dítě, jež neví, že ošklivým lidem se nemá smát. Takový je humor celého snímku, útočící na první signální a groteskní ve své trapnosti.

Druhou linií filmu je sladkobolná romance, kterak si Daniel nevážil toho, co v Katherine měl, dokud si neoblékla bikiny. Tradiční klišé, že žena je ošklivá, pokud nosí brýle a nechodí k homosexuálnímu kadeřníkovi, divák zná již z kolumbijské telenovely Ošklivka Betty. Jennifer Aniston však těžko může hrát ošklivé kačátko, i kdyby na sobě měla pytel. Na druhou stranu v žánrové škatulce romantické komedie se zabydlela a role sarkastické matky dvou dětí jí sedí. Další dospělí herci jsou přehlédnutelní a to včetně Nicole Kidman v cameu nenáviděné Katherininy kamarádky.

Letní biják

Vtipy podprůměrné, herci průměrní, příběh předvídatelný. Co tedy ve Zkus mě rozesmát vlastně funguje? Aniston jako svobodná matka pečuje o dvě děti – starší Maggie (Bailee Madison) a mladšího Michaela (Griffin Gluck). Zatímco Maggie chce být herečkou a trénuje proto britský přízvuk, Michael jde s výrazem pokerového hráče ve stopách svého jmenovce Michaela Corleona. Obě postavy jsou dobře napsané a zatímco dospělým dochází dech, tito dva jedou pořád dál bez zbytečně smutné roztomilosti, kterou se dítka z neúplných rodin ve filmech většinou vyznačují.

Snímku značně pomáhá také prostředí, kde se odehrává. Los Angeles i Havaj jsou dostatečně pokryté pískem a zalité sluncem. Spolu s hudebním doprovodem, který většinou tvoří moderní diskotékové hity, vytváří letní pohodovou atmosféru (podporovanou i filmovým plakátem). Zkus mě rozesmát měl ve Spojených státech premiéru před dvěma měsíci a finančně si vedl poměrně dobře. Svezl se na vlně zimních depresí, kdy je člověk vděčný za to, že se na slunce a moře může dívat alespoň v kině.

Téměř dvouhodinová délka snímku značně ubírá na svižnosti, a v nepřeberném množství naprázdno řečených vět by se dal snadno zkrátit, čímž by vznikl skutečně oddechový letní biják. Originální název Just Go With It by se dal lépe přeložit jako hraj se mnou a vyzývá diváka, aby se naladil na stejnou notu a bral film takový, jaký je. Dle tržeb se mu to skutečně daří a jistě uspěje i u těch českých diváků, kteří si chodí do kina hlavně odpočinout.

Fenomén Sandler a jeho režisér

Pro režiséra Dennise Dugana je Zkus mě rozesmát v pořadí šestým filmovým setkáním s hercem Adamem Sandlerem, pokud nepočítáme zatím neuvedený snímek Jack a Jill. Ten by se měl do kin dostat během tohoto roku. Poprvé se setkali u filmu z golfového prostředí Rivalové (1996) a jejich předposlední spoluprací byla komedie Machři (2010), založená na tradičním mýtu, že každý muž je jenom velké dítě.

Typický humor zahrnující konverzační, ale hlavně situační vtipy a gagy, včetně větších či menších trapasů a nechutností patří k rukopisu této dvojice. Jistota stále stejného je pro fanoušky zárukou, že při výběru nesáhnou vedle, ale nemile překvapí kohokoli, kdo by snad očekával hlubší myšlenku nebo kvalitní příběh. Přemýšlet se při sledování filmu Adama Sandlera skutečně nevyplatí.

Zkus mě rozesmát (Just Go with It)

Romantický/Komedie
USA, 2011, 116 minut