Recenze filmu Zdrojový kód. Návrat do minulosti Jakea Gyllenhaala

21. 4. 2011

Chtěli byste cestovat v čase? Co kdybyste ale v minulosti zůstali jen osm minut, stihli se zamilovat, zachránili vlak, ale přesto nic nezměnili?

Podívej se na mě... Do osmi minut všichni umřeme, Zdroj: distributor filmu

Zkráceně zní obsah Zdrojového kódu nesmírně složitě. Ale který jednoduchý film vás taky zasáhne natolik, že nad jeho myšlenkou přemýšlíte ještě několik dní poté a neustále se dosazujete do role hlavního hrdiny s otázkou co kdyby? Zdrojový kód je romance, sci-fi, akční i napínavý thriller, kde voják se dvěma jmény (vysvětlím) hledá nebezpečného teroristu.

Zachraňování vlaku pořád dokola

Chce mu ale skutečně zabránit v odpálení nálože ve vlaku, kterým cestuje, nebo ne? Protože jakmile dojde k výbuchu, kapitán Stevens zemře. Zemře, a přesto se probudí v uzavřené kovové kouli s jednou maličkou obrazovkou, z níž k němu mluví neznámá žena. Prý má najít výbušninu. Stevensovým tělem proběhne podivné mrazení a najednou je opět ve vlaku, sedí naproti usměvavé Christině (Michelle Monaghan) a má dalších osm minut na záchranu vlaku. Toho samého.

Skoro jako by šlo o videohru. Hlavní hrdina vždy na konci svých osmi minut zemře, vrátí se do reality, kde mu někdo řekne „snaž se víc“, a opět putuje zachraňovat stovky pasažérů. Má nekonečně životů a komunikuje s lidmi skoro jako v adventuře – může si dovolit cokoli, protože i kdyby ho někdo zmlátil, za pár minut bude zase v bezpečí své kovové kukaně.

Pojďme si hrát s časem!

A vždy, když se po chvíli vrátí před obrazovku s dámou v uniformě, dozví se další informace – stejně jako divák. Ten spolu s Jakem Gyllenhaalem rozplétá, co to vlastně ten projekt Zdrojový kód je a koho to ve skutečnosti zachraňuje. Vrací se skutečně do minulosti, nebo je to jen jakýsi záblesk, který už nejde nijak změnit? Může svým jednáním změnit budoucnost, nebo jen její paralelní podobu?

Zdrojový kód je možná na první pohled téměř až detektivkou, kde každých osm minut hrdina rozplete novou skutečnost o atentátníkovi a skryté bombě. Když se ale ponoříte hlouběji, objevíte otázky až na hranici vědy a přírody. Co je čas, jak se dá ohýbat? Kdo vůbec v tomhle světě jsme? A hlavně KDY jsme?

Jake běží o život

Někomu může snímek připomínat nedávný Počátek od Christophera Nolana, například prolínáním několika realit. Zdrojový kód je ale dynamičtější a rychlejší film, který navíc pracuje na bázi postupného odkrývání, kdežto Počátek vychrlil na diváka vše najednou a ten si s tím musel dál poradit. Zde je divák v podstatě hlavní postavou. Dochází mu fakta přesně ve chvíli, kdy i kapitánu Stevensovi. Nebo se tak snad nejmenuje?

Jsem Gyllenhaal, učitel dějepisu

Stevens se totiž ve vlaku probouzí v cizím těle. I když se my díváme na Gyllenhaala, ostatní vidí černovlasého učitele dějepisu. Tím ještě dochází k rozpolcení osobnosti, kdy jeho spolucestující Christina má ráda učitele dějepisu, ale tato jeho nová, impulzivnější a nepochopitelně roztěkanější tvář jí je sympatická ještě více. Je pak nasnadě, že mezi nimi přeskočí pověstná jiskra, i když na to měl hrdina pouhých osm minut.

Očima Lucie Šimůnkové: Romance jako vystřižená z Na hromnice o den více. Hrdina prožívající flashforwardové vize své budoucnosti převzatý z 12 opic, nebo přesněji z krátkometrážního filmu Rampa. Spojení hardwarového pozadí a softwarového prostředí kopírující Matrix. Schopnost ovládat jinou osobu prostřednictvím vyspělé technologie, tedy Avatar, bez záplavy modré barvy. Neschopnost rozlišit sen a realitu, to máme Počátek. A tak by se dalo pokračovat třiadevadesát minut. Zdrojový kód je neuvěřitelnou směsicí, která působí jako snaha o nalezení kamene mudrců prostřednictvím syntézy kvalitních surovin. Hlavně je ale překombinovaným dokladem metaforického rčení, že stokrát nic skutečně umořilo osla.

Dobrou smrt a hodně štěstí

Vzájemné sympatie ale působí velice uvěřitelně, i když po každé smrti Jakeovy postavy se musí rodit nanovo. Je to především díky hlavním představitelům. Kromě teroristy, který vlastně ani není důležitý, i když po něm kapitán Stevens neustále pátrá. Jake Gyllenhaal propůjčil svému klaďasovi všechny vlastnosti, které by každý správný zachránce vlaku měl mít. Nejprve je zmatený, postupně se ale mění v přemýšlivého a drsného vojáka, jemuž nedělá problém někoho uhodit, ale zároveň se zamilovává do ženy, o které zároveň ví, že zemřela. Jeho postava tak nabývá až tragického charakteru, který se umocňuje jeho občasnými vtípky a neskutečně čestnou povahou (čestnou, ne ale vlasteneckou či hollywoodsky americkou!).

Michelle Monaghan je pak jeho ideální partnerka. Stejně jako on se stará, pomáhá. Není to žádná blonďatá supermodelka, působí velice civilně a normálně. Prostě holka, kterou náhodou potkáte ve vlaku.

Trochu dražší verze Moonu

To jde ruku v ruce se jménem režiséra, který Zdrojový kód natočil. Duncan Jones se před dvěma roky proslavil minimalistickým sci-fi Moon a i tentokrát hraje na notu mám málo prostředků, a stejně natočím něco, z čeho vám spadne čelist. A možná i nějaká ta slzička. Hudbu pro Zdrojový kód složil celkem neznámý kanadský skladatel Chris Bacon. Jenže i když jsou jeho melodie chvílemi až kýčovité a k pláči vás téměř nutí, fungují a podkreslují tento často neveselý snímek.

Ano, místy to je patetické. Máme tu rozhádaný vztah s otcem, cíl projektu Zdrojový kód ochrana vlasti a Ameriky, ale na to se režisér nezaměřuje. Jde tu o napětí, jímž nás dusí minimálně první polovinu snímku, po které se bohužel prozradí hlavní část pointy (jinak to ovšem nešlo). O množství postav, z nichž může být každý vrah, následně o skutečný účel projektu Zdrojový kód a o budoucnost kapitána Stevense, který najednou existuje ve dvou realitách.

I v tom spočívá další podobnost s Moonem – ve složitosti a rozdvojení hlavní postavy. Navíc na vás na konci čeká happy-end, který ovšem po pozornějším prozkoumání jakékoli štěstí postrádá. V kinosále nebude mít vůbec nikdo důvod se smát, ačkoli se pasažéři vlaku díky Gyllenhaalovi smějí do jednoho. Včetně něj.

Zdrojový kód (Source Code)

Sci-Fi/Akční/Thriller
USA, 2011, 93 min