Recenze filmu X-Men: První třída. Z téhle studené války se pořádně zapotíte

Charles Xavier, toho času s bujnou kšticí, Zdroj: distributor filmu

Jaké to asi je, dostat říšskou pětimarkou mezi oči? Určitě nic příjemného. Tato konkrétní mince stála u zrodu Magneta alias Erica a diváka bude provázet celým filmem X-Men: První třída. Každá mince má svůj rub a líc, každý příběh má svůj začátek a konec. V Hollywoodu ale tato schémata často neplatí a žádná celuloidová smrt není definitivní.

Začátek a konec

Při setkání s hollywoodským filmem si divák velmi rychle zvykne na to, že žádné slovo není poslední, žádný konec definitivní a žádná smrt věčná. Celé série filmů byly zdánlivě ukončovány, aby se v příhodné chvíli mohly znovu rozběhnout. Jako by hlavním motem filmových studií bylo okřídlené pokračování příště.  Když už nemůžeme v příběhu pokračovat, zkusme se vrátit do minulosti a začít ho znovu. Batman začíná (2005), Star Wars Epizoda: I – III (1999 – 2005), Vymítač ďábla: Zrození (2004), ale třeba i Kmotr II (1974). Všechny tyto filmy se vrátily v čase zpět, před původní příběh.

Stejnou cestou se před dvěma lety vydala také komiksová trilogie X-Men (2000 – 2006), která pod přiléhavým názvem X-Men: Origins představila příběh o původu Wolverina (Hugh Jackman), sarkastického fešáka s doutníkem v koutku úst a adamantiem v kostech. Nový film X-Men: První třída jde ještě dál a odhaluje origins Charlese Xaviera (původně Patrick Stewart, nyní James McAvoy) a Erica Lehnsherra (původně Ian McKellen, nyní Michael Fassbender). Hlavní dějová linie vypráví o tom, jak se první mutanti našli, aby zjistili, že na světě nejsou sami, a aby se spojili proti společnému nepříteli. To vše se silně politickým pozadím studené války.

Scenáristům se podařilo propojit linii zrození mutantů s historickými reáliemi tak dobře, že tvrzení „hrozící jadernou válku u pobřeží Kuby odvrátila modrá Bestie a telepat“ nepůsobí ve filmu vůbec směšně. Jeho tvůrci si nehrají na konspirátory, ale ve výsledku tohle spojení skvěle funguje. Jako by zásah prvních X-Menů do studené války byl prostě další alternativou, jak se to tenkrát mohlo odehrát. Když je ve hře CIA, tak člověk nikdy neví.

Rub a líc

Úvodní scéna z koncentračního tábora, kde je Eric násilím oddělen od své rodiny a kde se poprvé projeví jeho výjimečné schopnosti, je pro znalce původní trilogie mírným déjà vu. Takhle totiž celá série v roce 2000 odstartovala. Těchto pomrkávání si divák ve filmu užije mnohem víc. Ať už je to skvělé cameo samotného Wolverina nebo vynález Cerebra, snímek splňuje do puntíku zadání a účel správného prequelu.

Původní trilogie odkazovala na rozsáhlou historii, mytologii, která obestírala Profesora i Magneta, počátek Magnetovy nenávisti k lidem a na druhé straně Xavierovu tajemstvím opředenou akademii. Prequel divákovi tento mýtus nyní odhaluje a činí tak bez zbytečného patosu nebo slepé úcty ke svému předchůdci.

Snímek si naopak rád utahuje nejen ze sebe a původních X-Menů, ale i z dalších filmů. Schmidt alias Shaw (Kevin Bacon) je ten pravý padouch se vším všudy – dříve nacista, nyní komunista, a ještě navíc má superschopnosti a ponorku. Divák už čeká jen na větu: „Bond. Jmenuji se James Bond.“ Když Shaw potřebuje umístit rakety do Turecka, domluví se s americkým plukovníkem, se stanovištěm Kuba zase pomůže Rus. K tomu kruhová válečná místnost, spojená se světem telefonními linkami. Už stačí jen, aby se ozvalo: „Mein Führer, I can walk.“

Režisérem X-Men: First Class je Matthew Vaughn, autor například i Kick-Assu! Přečtěte si, co říká o svém novém filmu!

Při všech legráckách ale X-Men: První třída stále nezapomíná na to, že hlavním úkolem komiksových hrdinů je předvést akci, které obyčejný smrtelník není schopen. A také v tomhle si vede více než dobře. Od začátku až do konce snímek neztrácí dech (což při 132 minutách není nic snadného). Delší časové úseky děje překlene klipovou sekvencí, při níž se plátno rozděluje na několik částí a vše doplňuje nadupaná hudba.

Sci-fi v retro designu

I když divák znalý původní trilogie ví, jak to celé dopadne, neznamená to, že by se nudil. Přispívají k tomu mimo jiné i herci v hlavních a vedlejších rolích. Náctiletá Mystique (Jennifer Lawrence) řeší stejné problémy jako Rogue v prvním dílu, takže se příběhy propojují i v této rovině. Design a móda šedesátých let dokresluje atmosféru a propůjčuje snímku retro nádech.

Mutanti v akci

Režisér Matthew Vaughn už ve Hvězdném prachu (2007), jednom z nejlepších novodobých pohádkových příběhů, dokázal, že v režisérském křesle umí. A proto, že smrt filmové postavy není v Hollywoodu nikdy definitivní, má se divák na co těšit. Například na odhalení, jakou roli sehráli X-Meni při pádu Berlínské zdi. I když Železná opona je spíše z Magnetova oboru.

X-Men: První třída (X-Men: First Class)

Akční/Sci-fi/Drama
USA, 2011, 132 minut