Recenze filmu Světová invaze. V Bitvě o Los Angeles o nic vážného nejde. Spíš o self-promotion

11. 3. 2011

Každý je hrdina. Každý může skolit tři sta metrů velkou mimozemskou základnu, i kdyby držel v rukách stříkací pistolku. Stačí jen být Američan/ka.

Lomítko u Američan/ka je v případě Světové invaze nesmírně důležité. Zamyslete se totiž. Kolik jste viděli akčních filmů z války, z různých bojů či bitev, ve kterých byla ženská? Jenže jaká ženská – zákonitě drsňačka každým coulem, která se všem těm chlapům okolo vyrovná. Pár snímků bez křehkého pohlaví existuje a většinou jde o výborné kusy (Černý jestřáb sestřelen), pár si tam holky s kulometem v podpaží nechá a zákonitě jsou odsouzeny do průměrných vod kinematografie.

Hoďme jí záchranný kruh!

V těch se Světová invaze sice koupe, ale jako by neuměla správně plavat. Tvůrci do role pilotky, která jako jediná přežila útok na skupinu stíhaček, obsadili Michelle Rodriguez, jež tak nějak nehrála nikdy nic jiného než tu drsňačku se samopalem. Už to samo o sobě by mělo hovořit v prospěch zaškatulkování do kategorie akční sračka, u které vám je jasné, jak skončí. Jenže pak narazíte na roztřesenou kameru, díky níž vypadá snímek tak realisticky, že přestanete chápat, na co se to vcelku vlastně díváte.

Stejně tak heroické dialogy, kterými se v Invazi nešetří. Proč ale nejde o ptákovinu, o níž je skoro zbytečné něco psát?

Co by to bylo za za akčňák, kdyby nebylo zachráněno aspoň jedno dítě?

Vzhled, za kterým stojí realistická kamera a rychlý střih, totiž Světové invazi dodává nádech skutečna. Možná slyšíte, jak seržant právě mele něco o záchraně vlasti, protože tím vojáci zachrání i své milované, ale těsně po tom mariňáci běží ulicemi pod palbou mimozemských super-zbraní… A kamera je roztřesená, klidně se snižuje, když si podřepnou i vojáci… A vy máte pocit, že kameraman snad doopravdy je uprostřed bitevní vřavy.

I ničení Los Angeles může být líbivé

Stejně tak triky. Nejsou nijak pompézní (až na úvodní a závěrečné sekvence, kdy do LA padají ohnivé bomby, ale útok na takové město musí být pompézní už sám o sobě). A právě díky tomu působí uvěřitelněji, líbivěji, realističtěji.

Očima Terezy Janíkové: Světová invaze – už ten název… Žádná pecka se po prvních ohlasech čekat nedala, ale těšila jsem se aspoň na průměrnou zábavu. A zábava byla – Invaze totiž často hraničí s velice slušnou parodií. Jak poznamenal jeden můj kamarád – kdyby se tam nemluvilo, byla by to bomba. Já dodávám: kdyby se tam mluvilo klingonštinou, případně nějakým jiným nám nesrozumitelným jazykem, byla by to bomba – vizuální a zvuková stránka je skvělá! Ovšem hlášky jako by vypadly z béčka ze sedmdesátek. Pardón, ale americké hrdinské kydy už dneska opravdu nikoho nedojímají. Ale jedno z mála plus: nemuseli jsme to trpět ve 3D.

O co potom ale Světové invazi jde? Chce být heroickou slátaninou, kde hraje tuctová orchestrální hudba s podtóny a lá a teď všichni začněte brečet? Nebo o film podobný nedávnému Districtu 9, jenž se snaží zobrazit svět tak, jak by mohl doopravdy vypadat, kdyby nás napadli emzáci? Kvůli této nerozhodnosti pak snímek ztrácí na obou frontách. Milovníci realistických stříleček se popadají za hlavu, když seržant téměř recituje ódu na armádu. Fanoušci akčních béček, která si dělají srandu sama ze sebe, nechápou, když téměř u každé scény se už už zasmějí, ale pak je odrovná nějaká vážnější pasáž.

Přitom stačilo si jen vybrat a přitlačit trochu na pilu. Já osobně bych byla spíš pro druhou verzi, vybíjení mimozemšťanů s nádechem staré dobré Hvězdné pěchoty, kdy jde jen o obří self-promotion jednotlivých hrdinů. Protože ve Světové invazi je podobně jako v kultovním sci-fi od Paula Verhoevena každý hrdina. I když mu raketa roztrhá vnitřnosti, pořád to bylo kvůli záchraně malé holčičky. A tomu se raději smějeme, než abychom naivně věřili, že to tak ve skutečném světě chodí.

Světová invaze (Battle: Los Angeles)

Akční / Sci-Fi / Thriller
USA, 2011, 116 min

Režie: Jonathan Liebesman
Hrají: Aaron Eckhart, Michelle Rodriguez, Bridget Moynahan, Michael Peña, Ne-Yo, Noel Fisher, Susie Abromeit, Joey King, Jim Parrack, Lucas Till, Cory Hardrict, Taylor Handley, Ramon Rodriguez, Taryn Southern, Michelle Pierce, Will Rothhaar, James Hiroyuki Liao, Elizabeth Keener, Adetokumboh M’Cormack, Kelli Gross

0