Recenze filmu Rio. Animák o papouškovi, který letí kopulovat do Brazílie

15. 4. 2011

Už jsme měli animovaného králíčka či chameleona, letošní jaro je plné roztomilých zvířátek, která prožívají své roztomilé a často dospělácké osudy. Rango byl westernový borec. Papoušek Blu se zase letí rozmnožovat do Ria de Janeira.

Papouši a tukan, kamarádi do deště, Zdroj: distributor filmu

To je v podstatě ústřední dějová linka filmu Rio. Papoušek Blu je poslední svého druhu, a tak se jistý podivný ekolog rozhodne spojit jeho kloaku s kloakou papoušice v daleké Brazílii. Takto to samozřejmě není napsáno na plakátech pro děti, ani to nikdo neřekne na plnou hubu v průběhu celého snímku. Což z Ria dělá neupřímný animák, který se tváří jako něco roztomilého, ačkoli jde zase jen o sex.

Můj pták má príma ptáka

Ovšem v zájmu zachování druhu! Blu a Perla jsou poslední modří ara, a proto se Bluova majitelka Linda na radu onoho trhlého (nikterak ovšem vtipného) ekologa vydá do Ria. Nebohý papouch má neustále zato, že si spolu zapípají, skamarádí se a vše bude dokonáno. Jenže kromě zákeřného skutečného důvodu jeho příletu do Ria se ještě s Perlou nachomýtne do rukou pašeráků ptáků.

To jsou samozřejmě ti zlí, i když má jejich boss cool dredy a rasta čapku. Protože proti sobě stojí hodní a zlí lidé, musí mít i papoušci nějakého nepřítele ve zvířecí podobě – kakadua s krvavýma očima jménem Nigel. A stejně jako si papoušci k sobě postupně hledají cestu, na jejímž konci nemůže být nic jiného než polibek zobáky, i Linda spolu s ekologem se do sebe zamilují. Samozřejmě se tyto párečky na začátku nesnášely, což je scenáristické klišé hodné zlaté maliny, ale co naděláme.

Doba ledová po brazilsku

Dětem se tohle prý pořád líbí. Rio natočil režisér všech Dob ledových (kterým celkem rapidně klesá kvalita) Carlos Saldanha. Jako by ale pokračoval ve své ledové sérii, postupuje na filmařské dno. Rio není vyloženě špatný, nehezky natočený snímek. Ale ve své podstatě je to jedna velká kopie všemožných animáků, která navíc postrádá vtip a alespoň pár překvápek.

Očima Elišky Nové: Rio je na první pohled pestrobarevná show plná roztomilých oček, která přišla právě včas, aby navnadila na léto. Ovšem v prvních pěti minutách. Ve zbývajícím čase diváka uondá natolik, že by se raději uchýlil k zimnímu spánku. Příběh vystavěný na zápletkách, které jsme viděli už několikrát, ale v lepším provedení. A vtipy, které postrádají vtipnost. To vše v animovaném filmu, který je opravdu jen pro nejmenší. Ti totiž ocení aspoň ta roztomilá očka. Víc nenabídne.

Blua a Perlu doprovází dva mírně šílení ptáci, kteří hláškaří. Papouškům pomáhá někdo, od koho by se to nečekalo, a i když je na první pohled temný a děsivý, je to jenom další filmový freak (magor, který má být ze své podstaty magora vtipný). Zlouni skončí se stáhnutými kalhotami. Hodní skončí jako jedna velká rodinka na brazilské ornitologické stanici.

Tohle všechno vám můžu říct, a přesto nic neprozradím. Jakmile si přečtete pouhý obsah filmu, bude vám jasné, co a jak dopadne. Tuhle recenzi bych teoreticky dokázala napsat, aniž bych Rio viděla.

Na co logika, když můžu být Superman?

Klišé pokračuje i v podobě popových vypalovaček, jež jsou ale jedním z mála, co diváka alespoň neotravuje. Podobně je na tom schematický děj, jenž je sice předvídatelný až na půdu, ale Saldanha očividně pořád ovládá budování napětí či vystavění vrcholu snímku.

Logiku pak už asi nikdo neřeší. Co na tom, že papouch proletí vrtulí letadla a neskončí jako masové pyré ve školní jídelně. Co na tom, že si kakadu zahraje na Supermana a chytne padající opičku těsně nad zemí, ačkoli by si podle zákonů mechaniky měli oba rozdrtit páteř dopadem na tvrdou hlínu. To ale děti nezajímá, takovéhle vychytávky bychom museli hledat ve starších dílech Petera Jacksona (kdo si pamatuje Meet the Feebles a blijícího králíčka?).

Jaký pán, takový pták

Kdyby ale vymyslel i nějaké ty fórky, alespoň by film fungoval o něco více na děti. Těm se sice budou líbit barevní papoušci či uslintaný buldok, ale zasmějí se asi třikrát. Veverka z Doby ledové ani nic jí podobného tu není a animace také není zrovna na jedničku. Zvířata vypadají sice perfektně, ovšem lidé dělají grimasy a gesta, která na člověku jen tak neuvidíte. Vrcholem je Lindin pláč ve stylu Járy Cimrmana, kdy jsem si nebyla úplně jistá, jestli se náhodou nesměje.

Hlavní hrdina s handicapem ale pořád funguje a většina masových diváků se ráda podívá na další příběh, kde postava překoná sama sebe kvůli lásce. A nálepka 3D je také lákavá, to, že třetí rozměr uvidíte sporadicky, je už ale vedlejší.

Rio (Rio)

Animovaný/Dobrodružný/Komedie/Rodinný
USA, 2011, 96 min