Recenze filmu Králova řeč. Královna i Oscary se shodují – Colin Firth je dobrý herec

FOTO: Fotografie z filmu Králova řeč (2010)Britský vítěz letošních Oscarů a sólo pro Colina Firtha přichází do českých kin. Je cena Akademie zárukou výjimečné podívané nebo dalšího klasického příběhu s dojemným happy endem?

Colin Firth, Helena Bonham Carter a Geoffrey Rush ve filmu Králova řeč (2010), Zdroj: distributor filmu

Nad Evropou se stahují válečná mračna, když ve Velké Británii umírá milovaný král Jiří V. Ať žije král! Na jeho místo nastupuje Eduard VIII. (Guy Pearce), kterého o trůn záhy připraví vztah s rozvedenou Američankou. Vládu v zemi je nucen převzít mladší princ Albert (Colin Firth). A Bertie sice bojoval v první světové válce, avšak při mluvení zadrhává. Začne proto navštěvovat svérázného logopeda (Geoffrey Rush), který ho má jeho řečové vady zbavit.

Ať žije král!

Králova řeč je v podstatě postavena na frázi známé z pohádek a mnoha jiných filmů – člověk se králem (hrdinou, slavným hercem, superstar, atd.) nerodí, nýbrž stává. Ačkoli se tedy v jádru příběhu skrývá klišé jako hrom, snímek ho podává velmi citlivě. Vyhýbá se zbytečné adoraci hlavní postavy filmu, prince Alberta. Ten byl opomíjen rodiči, násilně přeučen z leváka na praváka a v dětství trpěl ústrky, které v něm vyvolaly koktání. Přesto ve filmu nepůsobí jako chudinka, ale jako komplexní postava s dobrými i špatnými vlastnostmi.

Očima Pavlíny Nouzové: „Další ze série outsiderských rolí Colina Firtha, další snímek o zoufalci, kterému se nakonec podařilo porazit sám sebe. Lidé na taková témata táhnou už jen proto, že sami se někdy cítí jako outsideři a jelikož mívají handicap, se kterým chtějí něco udělat, ale nedaří se jim to. Králova řeč má podle mě velké štěstí (nebo to byl spíš záměr?), že měla premiéru okolo Oscarů, a tak si jí porota všimla. Nabízí totiž slušné herecké výkony, gradující tempo a trochu té originální hudby, ale aby dostala alespoň toho mého Oscara, musela by nabídnout o hodně víc.“

Životopisné filmy mají, stejně jako ty podle skutečné události, většinou oproti fikci, startovní výhodu. Magická věta „natočeno podle skutečné události“ láká diváky na příběh, který by se přece mohl stát i jim nebo který vypráví o jejich oblíbenci. Britové mají ke svým panovníkům velmi vřelý vztah, jehož důkazem je nejen velký počet snímků ze života britských panovníků a šlechty, ale například také davové šílenství kolem chystané svatby prince Williama.

Nás Čechy však nějaký britský potentát nemůže zajímat. Jakýkoli zbývající obdiv k monarchii se definitivně vytratil v říjnu 1918 (až na občasné excesy českých monarchistů). Proč tedy vlastně jít do kina na Královu řeč?

Colin Firth v hlavní roli

Největším lákadlem snímku byl a stále je Colin Firth v roli prince Alberta, posléze krále Jiřího VI. Ať už jste ho viděli v Deníku Bridget Jonesové (2001) nebo muzikálu Mamma Mia! (2008), Firth vždy působil tak trochu mimo mísu. Právě tuto svou odtrženost nebo spíše nepřítomnost využívá v Králově řeči naplno a konečně při vhodné příležitosti. Princ, který se nikdy neměl stát králem, kokta, který měl zůstat v ústraní a na kterého se nyní obrací zraky (a uši) celého národa.

Skvělí však jsou i herci ve vedlejších rolích. Albertova manželka Alžběta (Helena Bonham Carter) není žádná lady Macbeth. Její snaha zbavit prince koktání není vedena touhou po královské koruně, ale spíše láskyplnou oddaností. Logoped Lionel Logue (Geoffrey Rush) je nejen princovým přítelem, ale svým někdy až komickým přístupem k jeho léčbě a odvahou říkat mu nepříjemné věci na rovinu hraje také roli šaška.

Králova řeč obsahuje klasický narativ o vzestupu hrdiny. Částečně staví na klišé, avšak díky skvělému hereckému obsazení nepůsobí uměle ani kýčovitě. Přes téměř dvouhodinovou délku snímek není utahaný a například scény z logopedických sezení mu dodávají rytmus a spád. I když si tvůrci filmu nevybrali příliš originální prostředí ani kostru příběhu, vybrali si dobré herce, které dovedli k přesvědčivým výkonům. A ačkoli příběhy z paláce jsou vzdálené divákům z podhradí, nudit se určitě nebudou.

A co ten Oscar?

Králova řeč obdržela v letošním oscarovém klání dvanáct nominací, ze kterých se jí podařilo proměnit čtyři v hlavních kategoriích – nejlepší film, nejlepší originální scénář, režie a herec v hlavní roli. Předchozí britský vítěz z roku 2008 Milionář z chatrče získal cen dvojnásobek. Kraloval však spíše v technických kategoriích (střih, kamera, zvuk, hudba) a z hereckých nezískal ocenění žádné. Úspěch Dannyho Boyla a Toma Hoppera se nedá považovat za vzestup britské kinematografie, spíše za připomenutí, že anglicky mluvený film nemusí nutně znamenat americký.

Tak co, zlato, v-v-vyhraju toho Oscara?

Podobně úspěšné období měly britské snímky také v osmdesátých letech, kdy dva roky po sobě vyhrály filmy britských režisérů Ohnivé vozy (1981) a Gándhí (1982). V britské koprodukci byl natočen také oscarový vítěz z roku 1987 Poslední císař, avšak jeho režisérem byl Ital Bernardo Bertolucci.

Očima Ondřeje Erbana: „Nenáročná hořkosladká komedie, která neurazí ani nenadchne. Výborné herecké výkony, pěkná kamera, celkem inteligentní humor, ale nic, co bych už neviděl x-krát předtím. Dojme, ale nerozpláče; pobaví, ale nerozesměje. Pro mne ideální snímek na líné nedělní odpoledne, kdy veškerou životní energii si pro sebe rezervuje žaludek na trávení oběda a pro hlavu už žádná nezbývá. Už jen se rozvalit na gauč a zapnout televizi…“

Pokud pro vás nejsou dostatečným doporučením čtyři Oscary ani tato recenze, poslechněte tedy alespoň britskou královnu Alžbětu II., která prý byla filmem o svém otci přímo dojatá.

Králova řeč (King’s Speech)

Drama / Historický