Recenze filmu Hlavně nezávazně. Chtěli byste mít Natalie Portman za kamarádku na sex?

29. 3. 2011

Podívejte se na plakát, na název a na obsazení této nové romantické komedie a položte si otázku: Jestlipak já vím, o čem to bude, jaká bude zápletka a jaký konec? Ano, každý to ví předem. Takže proč se na to dívat?

K dobrému sexu patří i mazlení na závěr... nebo ne?, Zdroj: distributor filmu

Bohužel je víc důvodů, proč se na to NEdívat. Hlavně nezávazně je totiž film, který těží z žánrových klišé poslední doby, a přitom se tváří, že je něco víc. Není. Už samotná zápletka o dvou lidech, kteří spolu příležitostně spí a dělá jim to dobře, je poplatná době a nijak originální. Nejsem žádná puritánka, ale upřímně: taky vás už někdy unavuje, jak spousty těch hollywoodských filmů/seriálů předpokládají, že pravidelný sex není jen fajn, ale potřeba?

Nemít tři měsíce sex je špatně

Stačí jen náhodné díly How I Met Your Mother, kde je zcela jasně řečeno, že nemít tři měsíce sex je špatně. Každý by ho měl mít aspoň jednou za tu dobu, jedno s kým, jedno jestli na záchodcích na diskotéce nebo v autě na parkovišti. Na tomhle staví i Hlavně nezávazně. Adam (Ashton Kutcher) se tak trochu pod vlivem alkoholu vyspí s Emmou (Natalie Portman) a posléze oba zjistí, že by takové dýchánky mohli dělat častěji. Ona je pracovně vytížená doktorka, která nemá na vztah čas, on se potřebuje odreagovat po poslední kočičce, již mu přebral agilní tatík.

Každému teď musí být jasné, jak se začne jejich původně čistě sexuálně-kamarádský vztah vyvíjet. Jeden z nich se zamiluje, druhý se bude držet zuby nehty dál konceptu jenom spolu kopulujem, to stačí. Smůlu má v tomto případě nejen divák, který se celou dobu neskutečně nudí, protože co má čekat od filmu, u kterého přesně ví, jak skončí. Ostrouhala i oscarová černá labuť Natalie Portman.

Ona bohužel schytala roli té, která odmítá vztah. Kutcher tu je pak za vtipálka, jenž má ale srdíčko na správném místě a myslí to s ní vážně. Portman je pak za nepříjemnou megeru, která si neumí vybrat mezi sexem a láskou, tváří se hrozně nezávisle, a přitom to je ve skrytu duše jen malá ustrašená holčička.

Radši Kutchera než Oscara

Což o to, takovou roli hraje dobře, protože jinak to ani neumí. Ubohý pejsáneček Adam je ovšem zábavný, ironický sympaťák s vypracovanou postavou. A i když to může leckoho překvapit, bude vás mnohem víc bavit sledovat, a dokonce i poslouchat Kutchera než držitelku Oscara po jeho boku.

Už z rozdílů povah herců i jejich postav vyplývá, že se k sobě nemohou ani trochu hodit. Jiskření je na úrovni blesku v milion světelných let vzdálené mlhovině. A tak se divák jenom může divit, jak je možné, že za takovým projektem stojí kromě nadané Natálky i režisér Ivan Reitman, jenž má na kontě například oba díly kultovních Krotitelů duchů. Humor a silné pouto mezi postavami, čímž se může jeho starší dílo z 80. let chlubit, v Hlavně nezávazně prostě chybí.

Očima Terezy Janíkové: Ona je začínající doktorka, pracuje od rána do noci a má problémy citově se vázat – nechce být (zase) raněna. On je poskok v televizi, protlouká se životem, má komplikované vztahy s otcem a nedaří se mu najít dívku svých snů. Ona a on se potkají a začnou spolu provozovat čistě nezávazný sex – jakmile bude chtít jedna strana něco víc, je konec. Jenže pak jiskra přeskočí… Aha, že už jsme to někde slyšeli? No samozřejmě a ne jednou, podobných scénářů lítají na stoly producentů stovky. Některé z nich ale mají něco navíc, něco, co je pozvedává z šedi – dobrý soundtrack, sympatické jiskření mezi herci, vtípky nebo atmosféru. Hlavně nezávazně je ale naprosto předvídatelný, nudný a až na pár výjimek nezábavný film bez šťávy. Jediným překvapením je tak docela příjemný Ashton Kutcher, a naopak otravná Natalie Portman. Je sice okurková sezóna, ale co je moc, to je moc.

Ale ňu, tady se nám někdo zamiloval...

Ani soundtrack, který často průměrnou romantickou komedii zachraňuje, není zrovna nijak objevný – prostě tradiční pop rock. Lépe je na tom už score, tedy orchestrální hudba, od Johna Debneyho (spolupracoval na Sin City a byl nominovaný na Oscara za Gibsonovo Umučení Krista). Především romantické linky podkresluje autorské a originální pianko.

To je ale jen málo na to, aby šlo o nějak zásadnější film. Velice podobný bráška s Milou Kunis a Justinem Timberlakem má už trailer a je v něm vidět, že půjde alespoň o vášnivější počin. Hlavně nezávazně je totiž tak bez náboje a předvídatelné, že budete skutečně usínat. Text distributora pak už zní jen jako výsměch: „Kam se ten svět řítí? Tahle otázka napadne snad každého, kdo pozná ústřední pár velmi originální romantické komedie hollywoodského veterána Ivana Reitmana.“ Já bych minimálně věděla, kam se Reitman řítí (a rýmovalo by se to).

Hlavně nezávazně (No Strings Attached)

Komedie/Romantický
USA, 2011, 108 min