Recenze filmu Čertova nevěsta. Troška retardace v nové pohádce Zdeňka Trošky

28. 4. 2011

Režisér Zdeněk Troška svou tvorbou z poslední doby sleduje mediální trendy v české společnosti. Lidé (myslím tím většinu, minimálně ale sebe ne) dychtivě sledují zprávy na Nově, hltají Blesk a na internetu u nich vítězí bulvární Novinky.cz. Chtějí prostě jednoduchost v kostce.

Utíkejme vstříc novým zítřkům!, Zdroj: Čertova nevěsta, s. r. o.

Tu jim Zdeněk Troška umí poskytnout. Má na to svůj recept, který uplatňuje přibližně posledních deset let. Začal zoufalým pokračováním Z pekla štěstí, pokračoval přes tři Kameňáky a loni svou pouť završil stupidním Doktorem od Jezera hrochů. I když existuje nemalá skupina jeho haterů, kteří by mu klíďo podpálili sklad se zatím nerealizovanými scénáři, pak je tu i lid, jenž s chutí sedí v sobotu před televizí a směje se jeho vtípkům. Ten zřejmě uvítá jeho nový počin, pohádku Čertova nevěsta.

Jak se taková Čertova nevěsta po troškovsku uvaří? Přidáme:

Trošku jednoduchý děj. Něco, co už diváci viděli, a tudíž se nebudou ztrácet. Ti, kteří stojí o něco originálního a inovativního, používají příliš dlouhá slova a pro takové my netočíme. Jde o pohádku, proto nesmí chybět čert. Královna, která kdysi velice toužila po dcerušce, se mu kdysi upsala, a tak v den osmnáctin Štěpánky se princezna musí provdat za knížete pekel, Lucifera. Postačí ale přece pravá láska chudého chasníka, jenž ji ze spárů zla vytrhne, zachrání a později pojme za manželku. K tomu ale potřebujeme logicky dvě další ingredience:

Trošku retardovaného představitele chasníka. Štěpán nemusí působit zrovna jako drsňák nebo někdo, kdo by si skutečně zasloužil obdiv žen. Chce to chlapce jednoduše smýšlejícího, s mírně pootevřenou pusou, aby nevypadal příliš chytře (a diváci si nepřipadali oproti němu méněcenně). Hlavní je, že princeznu přeci miluje. Co na tom, že kdysi v českých pohádkách vystupovali i klaďasové s trojciferným IQ.

Pat a Mat

A trošku emancipovanou princeznu Štěpánku. Už se nenosí zranitelné Šípkové Růženky nebo něžné Zlatovlásky. Současný divák touží po hrdince, která bude neustále odporovat, proti něčemu bojovat. Jednoduše se bude tvářit jako velice emancipovaná (v době princezen pěkná pitomost) a v porovnání se zaostalým partnerem chasníkem bude domina.

K tomu je potřeba trošku výraznější obsazení do vedlejších rolí. Hlavní hrdinové jsou mladí, nikdo je nezná a hrají příšerně. Dejme jim proto k ruce královský pár s tvářemi Sabiny Laurinové a Davida Suchařípy. První bude rozverná, ale i povahou prostě blonďatá, král pak počáteční minuty odehraje ochotnicky jako v divadélku v Horní Dolní a po zbytek filmu se bude raději držet v pozadí.

Prostě je v tom vždycky nějaký pták

Dál trošku lascivních, jednoduchých vtipů. Zažili jsme je už v Kameňácích, kde šlo jen o převyprávění knížky fórů, jež byla poslepovaná nepodstatným dějem. I zde narazíme na sexuální narážky pro dospělé („děti nosí čáp nebo vrána, prostě je v tom vždycky nějaký pták“) a rozpustilosti pro děti (čert neustále zakopává a vráží do stromu jak mentál). Pobaví se celá rodina, o to přece jde. Když chce někdo inteligentnější zdroj zábavy, je to zapšklý intelektuál.

Trošku počítačových triků. Děti si to žádají (slova samotného režiséra) – což je svým způsobem pravda. Mně zamlada stačil poskakující Vašek Neckářů, tahle generace si ovšem žádá i poletující duši polomrtvé princezny či požár a sesuv půdy. I když si o takových prvcích v pohádkách můžu myslet svoje, alespoň to vyšlo podařeně. Jen škoda, že nejde o nic stěžejního.

Ne, Luciferovi nedám!

Trošku lidem známých věcí. Ať už v podobě čerta, který nepříjemně nápadně připomíná svého kolegu z Princezny ze mlejna, tak v samotné adaptaci pohádky od Boženy Němcové. Její verze je ovšem mírně temnější a démoničtější. Režisér se totiž rozhodl pro verzi schůdnější pro malé diváky. To nemusí být na škodu, pokud ale slovo schůdnější neznamená i lidovější až buranský.

Tak Zdeněk Troška totiž na některé diváky působí a bude tak na ně působit i Čertova nevěsta. Rozhodně ji nechci vidět podruhé. Nelíbí se mi její nápad, herecké projevy, stupidně napsané dialogy ani vlezlé fanfáry při příjezdu krále (na ty bohužel jen tak nezapomenu). Stejně jako mně je z těchto věcí ale nevolno, davoví diváci, kteří se pohádky brzo dočkají na Nově, budou spokojeni. Uslyší trošku vtípků o ptácích? Uslyší. Uvidí unylou lásku mezi dvěma absolutně zapomenutelnými mladými herci? Taky uvidí. Zasmějí se imbecilnímu čertovi a retardované pohádce? Zasmějí. Mise splněna.

Čertova nevěsta

Pohádka
Česko, 2011, 101 min

Režie: Zdeněk Troška
Hrají: Václav Šanda, Eva Josefíková, Sabina Laurinová, David Suchařípa, Jana Andresíková, Barbora Munzarová, František Němec, Jan Kuželka, Karel Zima, Nina Horáková, Veronika Nová, Barbora Fišerová, Antonín Hardt, Alexander Hemala, Eva Novotná, Petr Vágner, Venuše Humheyová, Martin Lukáč, Sabina Schulzová, Daniela Radosa, Milan Bísek, Jiří Kohout, Šárka Božková, Maria Kružíková, Ben Petra Messaund, Jitka Jirsová, Filip Banžak

0