RECENZE: Film Let’s Dance 4 vás donutí s láskou vzpomínat na Tatuma

29. 8. 2012

FOTO: Step Up 4 (2012)U série Let’s Dance platí jednoduchá poučka: odešel Channing, odejdi taky. Od prvního dílu to jde s kvalitou z kopce. A nejnovější třidéčkové vydání s podtitulem Revolution to jen těžko změní.

Zamyslete se, filmoví fanoušci. Kdy jste naposledy viděli opravdu dobrý taneční film? Takový, kde příběh nehraje jenom druhé housle, a který přitom nabízí parádní taneční čísla. Pravděpodobně to bylo při poslední televizní repríze Hříšného tance (1987). Novější je sice Černá labuť (2010), ale poměr halucinací a tanečních scén ji řadí spíše do žánru psychologického filmu. Rozhodně však nečekejte, že novým králem tanečního parketu se stane Let’s Dance: Revolution.

V první části taneční série Let’s Dance (2006) jsme sledovali postupné sbližování studentky tance (Jenna Dewan) a kluka z ulice (Channing Tatum). V dalším díle (2008) se pro změnu holka z ulice (neznámá herečka) dostane na prestižní školu, kde se seznámí se studentem tance (neznámý herec). Třetí část přinesla třetí rozměr a pro jistotu celou taneční skupinu (neznámí herci).

Pozastavme se nejprve nad paradoxem českého distribučního názvu. Celá série nese v originále jméno Step Up, což znamená chopit se výzvy nebo postavit se někomu. Český (!) distribuční název je Let’s Dance, neboť toto sousloví se již patrně v českém jazyce vžilo. A nový díl se pro jistotu jmenuje Let’s Dance: Revolution, což je spojení kontinuity (první část) a překladatelské lenosti (druhá část).

Když chlapec potkal dívku… Zdroj: Bontonfilm

Teď již k samotnému filmu. Máme zde klasický čtverec – bohatá dívka Emily (Kathryn McCormick), její otec (Peter Gallagher), chudý chlapec Sean (Ryan Guzman) a jeho nejlepší kamarád Eddy (Misha Gabriel Hamilton). Dívka se seznámí s chlapcem a zamilují se do sebe. Chlapec začne zanedbávat svého kamaráda, protože randí s dívkou. Dívčin otec chce zničit chlapcovu rodnou čtvrť a postavit tam luxusní hotel. Všichni kromě otce rádi tančí.

Pokud toto přečtete šestiletému dítěti a dáte mu pastelky, za dvacet minut vám nakreslí celý tenhle biják. A dost možná to bude i větší zábava než sedět v kině s 3D brýlemi na nose (taky vás tak tlačí?) a sledovat plytký děj, trapné dialogy a neschopné herce. Ti sice jsou dobrými tanečníky a jejich čísla drží slušný standard celé série, ale to stačí tak na reklamu nebo videoklip. Na film je to málo.

Co by na to řekl Dexter?

Děj se odehrává v Miami, čímž film získává několik výhod. Všichni zde mohou chodit spoře odění, západy slunce nad mořem jsou nezbytným kýčem a některé z postav mohou mluvit španělsky, čímž film dostává multikulturní nádech. Fanouškům seriálového Dextera se navíc nabízí možnost představovat si, jak by s postavami zatočil Temný pasažér.

[youtube_660]YQ0ejGxaVX8[/youtube_660]

Let’s Dance 4 trvá 93 minut a najdete v něm celkem šest poměrně dlouhých tanečních čísel. Mohlo by se zdát, že se tupost snímku nijak neprojeví, ale opak je pravdou. Ve chvíli, kdy postavy začnou mluvit, klesáme níž a níž. Stokrát slyšené repliky, stokrát viděné postavy, stokrát opakovaný děj. Už zarámování filmu je nešťastné. Sean zde říká, že tancuje, protože ho nikdo neposlouchá. V kombinaci s následujícím z toho potom jasně vychází, že celé je to pouze depka ze špatně placené práce.

Stokrát viděné, stokrát slyšené

Postavy nám totiž mírně dospěly. Již to nejsou středoškoláci jako v prvních dvou dílech. Teď to jsou odpadlíci z vysoké, kteří si musí vydělávat sami. A aby to společnosti vážně natřeli, tak odmítnou nabídku na slušnou práci, aby si mohli raději stěžovat a čekat, až je někdo objeví.

Čtvrtý díl Let’s Dance se snaží být moderní. Hraje nejnovější hity všech rádií, každá třetí scéna vypadá jako videoklip z Youtube, všichni tu tančí až do rána a nic neřeší. A když to dělají dost dlouho, film skončí a všichni budou žít šťastně až do smrti. Žádnou revoluci nečekejte. Happening jako forma protestu není nic nového a v reálném životě spíš skončíte ve vězení než ve vatě.

Scéna v muzeu patří k nejpůsobivějším.

Podle této taneční série si však již můžeme takřka řídit hodinky. Co dva roky přichází s novým pokračováním. Pro nás, co jsme zapomněli i mazurku, kterou nám vtloukali do hlavy v tanečních, je choreografie Let’s Dance stále fascinující. Navíc ji stále předvádí mladí a pohlední lidé. Komu to stačí, nechť vyrazí do kina. Ostatním doporučuji balet v Národním divadle.

Let’s Dance: Revolution (Step Up Revolution)

Hudební / Romantický/ Drama
USA, 2012, 93 minut