Recenze: Děcka jsou v pohodě. Dokud se neobjeví Mark Ruffalo…

7. 1. 2011

Pamatujete si Bokovku? Film režiséra Alexandra Payna o víně, dvou chlápcích, z nichž jeden má před svatbou, a o tom, že se vztahy a následně životy dokážou z ničeho nic pořádně zašmodrchat? Právě Bokovce se atmosféra Děcek, které se také odehrávají v parném létě, trochu podobá. Ale jenom trochu. I když o náhlé zašmodrchání tu jde především…

Šťastná rodinka pohromadě u večeře, Zdroj: distributor filmu

O tomto filmu se někdy mluví jako o dalším z titulů vzešlých z americké nezávislé scény. Nevím, jestli si americkou nezávislou tvorbu nepředstavuju ještě trochu jinak, ale slovíčkaření stranou. Děcka jsou v pohodě i přes účast předních hollywoodských hvězd rozhodně nepatří do mainstreamu a víc takovýchto filmů by americkým kinům rozhodně prospělo, závislý, nezávislý.

Chyť si svého Oscara

Režisérce Lise Cholodenko, která se podílela i na scénáři a která má za sebou několik poměrně úspěšných projektů – například romantické drama Vrcholné uměníRadhou Mitchell (Hledání Země-Nezemě) v hlavní roli nebo podíl na režii funebráckého seriálu Odpočívej v pokoji, se podařilo pro film získat Julianne Moore (Potomci lidí), Annette Bening (Božská Julie), Marka Ruffalo (Prokletý ostrov) nebo Miu Wasikowskou (Alenka v říši divů).

Říkám netradiční rodina, protože se skládá ze dvou maminek – lesbiček Jules (Julianne Moore) a Nic (Annette Bening) – a dvou dospívajících dětí – Joni (Mia Wasikowska) a Lasera (Josh Hutcherson). Téma páru stejného pohlaví tu není nějak extra rozebíráno, prostě to tak je a psychologický či sociologický rozbor homosexuálního vztahu přenechává jiným filmům.

Taťka je trochu samorost, ale pořád v pohodě

Do na první pohled ideálně fungující rodiny vstupuje nový element – biologický otec obou dětí, dárce spermatu Paul (Mark Ruffalo), kterého se ratolesti jednoho dne rozhodnou vyhledat. Paul je trochu samolibý, ale dost free, což v upravené rodince pěkně rozvíří prach. Najednou začnou na povrch vyplouvat skryté konflikty – poněkud pedantská povaha Nic, která občas vytáčí nejen děti, ale i partnerku. Jules má pocit, že se ve vztahu trochu nudí, navíc její láska je neustále hlavou napůl v práci, a Paul tak pro ni představuje novou energii a únik.

Aplaus pro děcka

Nechci naplno prozrazovat, co přesně se stane, ale ono je víceméně jasné, kam to směřuje. Jenže není ani tak důležité, co se stane, ale jak a proč. Psychologie jednotlivých postav, jejich motivy, jednání… To je to, na co se klade důraz. Kdo za nový vývoj situace může? Je na vině narušitel Paul, vrtošivá Jules nebo upjatá Nic? Nebo nikdo z nich? Nebo všichni?

Děti řeší nejen svůj vztah k Paulovi, ale na vedlejší rovině taky vztahy s kamarády – Joni se sexem posedlou („Jsem jenom sexuálně založená osoba, no a co?“) kamarádkou Sashou nebo objektem své touhy, nesmělým Jaiem. Laser a jeho kámoš Clay zase vyvolávají u maminek podezření, že spolu chlapci spí („Jenom prozkoumávají terén, miláčku!“).

Mamky jsou v pohodě!

Ale pozor, toto není žádné tíživé psychologické drama. Je to vtipný, svěží, a přesto naléhavý a (omluvte to slovo) hluboký film. Emoce jsou silné, přitom ne laciné. Režisérka se nás nesnaží šokovat žádnými afektovanými hysterickými scénami. Je sice pravda, že spoustu zde použitých postupů jsme už někde viděli, že takových dramat bylo natočeno dost, ale originalita není všechno.

Děcka mají výborný drive, dobře si s tématem poradila a celou dobu si čas strávený s nimi maximálně užíváte. Lisa Cholodenko jednoduše umí točit. Umí se do svých postav vcítit, umí to přenést na plátno a umí ze svých herců vyždímat skvělé herecké výkony. Trochu zamrzí, že Paulův osud zůstává nedořešený, ale tak to v životě někdy bývá.

Soundtracková lahůdka

Pro indie film indie soundtrack. Na úvod Vampire Weekend, na závěr MGMT a uprostřed třeba kapela s výmluvným názvem Uh Huh Her. Ale taky Joni Mitchell nebo David Bowie. Děcka si i na hudbě dala záležet.

Je sice teprve začátek roku, přesto si troufám říct, že Děcka jsou v pohodě a že se i v slibné filmové nabídce letoška rozhodně neztratí. Alespoň v Česku. Ve Státech měl film premiéru už minulý rok, a jak jsem zmínila na začátku, je víc než pravděpodobné, že zasáhnou do oscarového boje. Držme palce!

Děcka jsou v pohodě (The Kids Are All Right)

Komedie / Drama
USA, 2010, 106 min