Recenze: Ďábel. Shyamalanovo zlo čeká ve výtahu

12. 11. 2010

M. Night Shyamalan má za sebou řadu úspěchů a v poslední době bohužel i neúspěchů. Možná proto se trochu zalekl a tentokrát místo režisérské stoličky zvolil židli scenáristickou a producentskou. Možná, že to bylo úplně jinak. Každopádně tu máme nový hororový thriller z dílny tvůrce Šestého smyslu, který se nás tentokrát bude snažit strašit babskou povídačkou o čertech a jednom zaseknutém výtahu.

Když byli ještě všichni naživu..., Zdroj: distributor filmu

Ďábel je prvním z avizované trojice hororových filmů se zastřešujícím názvem The Night Chronicles. Nápad pochází z Shyamalanovy hlavy a je výsledkem jeho smlouvy nikoliv s ďáblem, ale se společností Media Rights Capital, která takto vkládá do někdejšího mistra značnou důvěru. Jestli ji Shyamalanův tým potvrdí nebo ne, jestli vznikne kvalitní hororová série nebo se ze Shyamalana stane papundeklová továrna na rutinní strašárny, to se teprve uvidí. Jak ale dopadl první kousek, máme možnost vidět už teď.

Budou jatka?

Zlo čeká ve výtahu, zní titulek této recenze. Jenže zlo může ztělesňovat jak samotný ďábel, tak jeho oběti, které jsou všechno jen ne nevinné. Máme tu čest s kriminálníky, podvodníky a vešel se i jeden vrah. Takto povedenou skvadru nesvedl vládce pekel na jedno místo náhodně. Předtím, než zabije svého vyhlídnutého hříšníka, si hodlá smlsnout na dalších černých duších.

Mám mobil a nebojím se ho použít!

Zato mimo výtah se nachází the good guys – zejména detektiv Bowden (Chris Messina), který se právě vrátil do normálního života poté, co mu neznámý pirát silnic zabil rodinu a Bowden se pak skoro uchlastal k smrti. Dále se nám představí dva sekuriťáci, opravář výtahu nebo Bowdenův spolupracovník Markowitz. Jenže ďábel si servítky nebere a odstraní kohokoliv, kdo mu stojí v cestě, ať už je jeho duše zkažená či nikoliv. Kdo přežije?

Je to zahradník!

Upřímně a na rovinu, bylo mi trochu jedno, kdo přežije. Není vůbec lehké se s postavami ztotožnit, i když nejsou načrtnuty špatně a až na výjimky neodpovídají klišovitým schématům a neokoukaní herci odvádějí slušnou práci. Jenže naši hrdinové jsou nemastní, neslaní a nedávají moc prostoru pro to, abychom si je zamilovali a v nerovném souboji jim fandili. Nebo je aspoň nenáviděli jako domnělé ďábelské ztělesnění. Nevyvolávají jednoduše žádné emoce.

Je to ruka, není to ruka? Detektiv je zmaten

Navíc žánrovým klišé se Ďábel přece jen nevyhnul. Za příklad slouží celá postava detektiva-klaďase (právě on je tou zmiňovanou výjimkou), který má za sebou smutný, srdceryvný a skrz na skrz profláklý příběh. Co je ale větší problém: pokud je člověk aspoň trošku zběhlý v hororech, je hned jasné, do koho se ďábel převtělil. Stačí si vzpomenout, že ve starých detektivkách to byl vždycky zahradník. Navíc režisér nám na tento vrcholný post vnucuje jednoho z hrdinů tak okatě, že když zmiňovaný umře, žádné překvapení se nekoná. Člověk si spíš odfrkne.

Víc ďábla, míň andílka

Co ale skutečně dělá horor hororem a co se pokazit nesmí, je atmosféra. Naštěstí atmosféra ve výtahu tuhá je. Jak jsme zvyklí z dřívějších Shyamalanových snímků, jeho horory nepatří k typu a lá temná zákoutí, kde za každým rohem čeká psychopat s mačetou. Ďábel pracuje spíš s mysteriózní atmosférou a sem tam překvapí nějakou lekačkou. Přidává se k tomu velmi živý klaustrofobní pocit, takže ten, kdo má strach z uzavřených prostorů, si v kině užije ještě víc.

Kdyby se ale film odehrával výhradně ve výtahu, byla by atmosféra ještě úmornější. Jenže skoro polovinu metráže strávíme na různých místech budovy s detektivem Bowdenem a dalšími, kteří nejsou vyloženě nezajímaví, menší prostor by jim ale určitě neškodil. Takto se poměrně krátký film (necelá hodina a půl začíná být u dnešních hollywoodských snímků výjimka) občas zbytečně táhne.

Titulky jak vyšité

Přitom začátek je výborný. Energický, úderný, pulzující. Skvělé úvodní titulky, které nevynikají jenom svou formou (jak po vizuální, tak po hudební stránce), ale i symbolikou, která nám plně dojde při titulkách závěrečných. Bohužel, Shyamalan si sice po nevydařených projektech z poslední doby (ať už mysteriózní Stalo se nebo fantasy Poslední vládce větru) vylepšil reputaci, potenciál námětu se mu ale využít nepodařilo a na svěží, originální, nadupaný hororový thriller si budeme muset ještě počkat (a doufat, že Shyamalan chytne svou formu z konce/začátku milénia).

Shrnuto, podtrženo: Ďábel není špatný film. Jenže ani ničím nevyniká. Je příjemný, leč zapomenutelný. A to považuju za problém. Pokud se ale chcete v kině jen tak rozptýlit, vzdáte se velkých nároků a budete rádi za horor, u kterého se nepoděláte do kalhot, můžete dát Ďáblovi šanci. Bude za ni určitě rád.

Ďábel (Devil)

Horor / Thriller
USA, 2010, 80 min