Za posledních deset let stoupl počet studentů soukromých vysokých škol 28krát, na dnešních 57 tisíc. Soukromé VOŠ se naopak potýkají s poklesem zájmu, poptávka po soukromých základních a středních školách je nízká dlouhodobě.
Přihláška na soukromou VŠ je obvykle sázkou na jistotu, Zdroj: sxc.hu
Po pádu režimu v roce 1989 se zájem soukromých investorů pochopitelně obrátil i ke školství. Poptávka sice nebyla tolik razantní jako v jiných oblastech, nicméně soukromé školy vznikaly napříč celým vzdělávacím spektrem. Zájem soukromého školství se soustřeďoval hlavně na vyšší stupně vzdělání, což je ostatně patrné i dnes, kdy je podíl soukromých vysokých škol oproti školám základním a středním několikanásobně vyšší.
Tyto a další informace zveřenil Český statistický úřad společně s Ústavem pro informace ve vzdělávání na tiskové konferenci pořádané ku příležitosti vydání zprávy o vývoji soukromého školství za posledních dvacet let.
„Zvýšený zájem o terciární vzdělávání je patrný zejména v posledních letech. Počet vysokoškolských studentů se mezi roky 2000 a 2010 zdvojnásobil a v aktuálním akademickém roce studuje v České republice téměř 400 tisíc vysokoškoláků,“ uvedla Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ a bývalá rektorka UJEP v Ústí nad Labem.
Soukromých VŠ je nadbytek, ZŠ a MŠ minimum
Vznik soukromých VŠ umožnil zákon o vysokých školách v roce 1998. Dnes registrujeme 44 soukromých vysokých škol, což je vzhledem k velikosti naší populace obrovský počet.
Vyšší odborné školy jsou v ČR ze dvou třetin veřejné, z 27 % soukromé a ze 7 % církevní. Počet studujících na soukromých VOŠ se v posledních pěti letech snižoval. Pro srovnání – v letech 1996 až 1997 studovala na soukromých VOŠ jedna třetina všech studentů, dnes je to 25 %.
První soukromé střední školy začaly vznikat na našem území na přelomu let 1991/92, chodilo do nich pouhé 1 % všech středoškoláků. V průběhu dalších pěti let se podíl žáků soukromých středních škol zvýšil na 13 %, v posledních letech se tento podíl ustálil na 14 %. Nejvíce žáků přitom studuje na soukromých ekonomických a hotelových školách. Podíl žáků na soukromých základních a mateřských školách je nepatrný, ve školním roce 2010/11 činí necelá 2 %.
Platy učitelů soukromých škol jsou v porovnání s veřejnými školami nižší
Být učitelem na veřejné škole se vyplatí více než učit na soukromé. Nejhůře jsou na tom učitelé soukromých mateřských škol, jejichž platy nedosahují ani průměrné mzdy v ČR. Nejvyšší mzdy mají pochopitelně vysokoškolští pedagogové.