Apetit

Reportáž: Book World Prague 2010 aneb Zaklínač na vyhlašování Cen Akademie SFFH

Anna Malá

Anna Malá

18. 5. 2010

Letošní, již patnácté, vyhlašování Cen Akademie za sci-fi, fantasy a hororu s sebou přineslo mnoho veselí a vtipu, ale objevily se i smutnější prvky jinak veselého vyhlašování. Navíc mnohé určitě překvapil polský autor proslulého Zaklínače, Andrzej Sapkowski, svou bezprostředností a humorem.

Andrzej Sapkowski se chystá předat cenu za Knihu roku Foto: Anna Malá

Beseda s Andrzejem Sapkowským

Andrzej Sapkowski je už od pohledu velmi milý člověk, který si vás okamžitě získá svou dobrou náladou, skvělým smyslem pro humor a přímými odpověďmi na otázky. První půlka sezení byla zaměřena na autorovu knihu Zmije, která se dočkala českého překladu a z níž byla přečtena ukázka. Děj se odehrává během sovětské invaze do Afghánistánu v 80. letech. Sám Sapkowski ho popsal jako ,,legendu o zmiji v zákopech“. Druhá polovina byla věnována dotazům diváků a některé Sapkowského odpovědi byly opravdu obsáhlé, podrobné, vtipné a mnohdy překvapující.

Když se například jeden mladík autora zeptal, zda by se mohl vyjádřit k filmovému ztvárnění jeho Zaklínače, Sapkowski dlouho mlčel a pak se dlouze rozpovídal o teorii filmových ztvárnění literárních předloh, přičemž jej přirovnával ke „Gaussově křivce v podobě cecku“. Co se týče jeho další literární činnosti, Sapkowski odmítl sdělit, zda vůbec na něčem dalším pracuje, a i kdyby pracoval, zaměření by stejně neprozradil z důvodu nemilých vzpomínek na krádeže nápadů.

O knižním festivalu hovořil velice kladně a jeho organizaci považuje za velice zdařilou. V Praze se mu líbilo a určitě má v plánu Čechy znovu navštívit.

Obálka polského vydání nejnovějšího románu A. Sapkowského

Obecně hodnotím setkání se slavným autorem za velmi příjemné a zajímavé. Doufejme, že Andrzej Sapkowski dodrží svá slova a ještě někdy se v Praze ukáže.

Ceny Akademie SFFH 2009

Vyhlašování 15. ročníku cen se již tradičně ujali moderátoři Eva Decastelo a Richard Klíčník. Začátek byl trochu smutný, protože byly předány ceny za celoživotní přínos v tomto žánru in memoriam, a to Evě Kováčové a Jiřímu Pilchovi (převzali František Novotný s manželkou). Další vyhlašování se již neslo v radostnějším duchu. Oba moderátoři si připravili zajímavý a vtipný scénář, kterému mnohdy pomáhali i samotní vítězové a předávající. Program se samozřejmě neobešel bez překvapení: František Novotný si došel pro cenu rovnou třikrát (i když jednou za zesnulou Evu Kováčovou), až byl nazván Karlem Gottem české fantasy. Milan Gelnar z nakladatelství Argo přišel na pódium s foťákem a všechny si ,,prostě musel“ vyfotit. Cenu za Knihu roku přišel předat už výše zmiňovaný Andrzej Sapkowski. Cenu za nejlepšího editora/redaktora si překvapivě neodnesl Tomáš Němec (časopis Pevnost), ale Martin Šust (Magazín F&SF, Pevnost a další).

Výsledky předávání cen Akademie science fiction, fantasy a hororu si můžete přečíst v předchozí reportáži.

Osobně se mi festival Book World Prague 2010 celkově velmi líbil. Moderátoři na vyhlašování cen sice museli místy improvizovat, ale na výsledný dojem to nemělo žádný vliv. Již se těším na další ročník festivalu i na další výroční předávání Cen Akademie za rok 2010.

0