RECENZE: Železná lady. Režisérskou nudu zachraňuje Meryl Streep

Nela Christovová

Nela Christovová

1. 3. 2012

Před pár dny dostala Meryl Streep za roli Margaret Thatcherové prestižního Oscara. Film proto vstupuje do kin s velkým očekáváním, jenže i vrabci na střeše si štěbetají, že to zas taková pecka nebude.

Když se řekne Železná lady, jen těžko si představíme senilní stařenku, která se neobejde bez pomoci pečovatelky. Ale právě takovou Margaret Thatcherovou nám v podání Meryl Streep představují tvůrci tohoto dramatu. Vetchá stařenka připomíná obávanou britskou premiérku snad už jen svými rysy a stylem oblékání.

Jim Broadbent má na svém kontě celou řadu rolí sympatických starších pánů, za které také bývá pravidelně oceňován. Jeho obličej si možná pamatujete z rolí uťápnutého tatínka Bridget Jones, profesora v posledním Indiana Jonesovi, ale také se objevil v příběhu o Harrym Potterovi .

Často proto utíká do minulosti, kdy bývala vážená. Díky flashbackům se dozvídáme jak o jejích politických začátcích, které jsou z celého filmu snad nejzajímavější, tak i o pádu ze samého vrcholu.  Teď už jen dožívá daleko od politického dění a jedinou inteligentní konverzaci jí obstarává duch mrtvého manžela Denise (Jim Broadbent).

Tak vypadá pravá blondýnka na britský způsob. Zdroj: distributor filmu

Takhle byste si životopisný příběh Thatcherové asi nepředstavili, jenže tím veškerá originalita snímku končí. A další Králova řeč, nenápadný snímek, který zazářil v loňském roce, se nekoná. Alespoň že Meryl tentokrát rozjuchaně nezpívá.

Nejisté drama od nerozhodné režisérky

Záhadou totiž zůstává, jak se Phyllida Loyd, režisérka muzikálového hitu Mamma Mia!, přichomýtla k serióznímu politickému dramatu. Nejenže dříve nechala beztrestně zpívat Pierce Brosnana, ale kromě téhle oddechovky dosud nic pořádného nenatočila. Rukopis letního muzikálu nepoznáte, což bude spíš tím, že jakýkoli osobitý styl byste zde hledali jen marně.

Kolem politických kauz jako válka o Falklandy, kterými se Železná lady proslavila, stačí film jen zběžně prolétnout. A podobně je to i s premiérčiným soukromím – dozvíme se, že měla děti a zřejmě i zatraceně vtipného manžela, jenže všichni šli stranou kvůli politice. Nic podrobnějšího. Právě tady se nejvíc projevuje režisérská nezkušenost, snímek je zkrátka nijaký. Ke kontroverzi má daleko a umělecké rysy byste museli hledat s lupou v ruce.

[youtube_660]txEXf7oSXlI[/youtube_660]

Špetku politiky doplňuje náznak emocí, nic ale nepřevažuje. Co ale vyšlo nad očekávání dobře, jsou humorné pasáže, ve kterých režisérka většinou netlačí na pilu. V některých scénách však film nechtěně připomíná Pravou blondýnku, jen vyměnili růžovou za podobně nepatřičnou bledě modrou. Že by Thatcherová byla v mužském světě až takovou pěstí na oko?

Očima Pavlíny Nouzové: Pro mě osobně byly paradoxně nejzajímavějšími pasážemi Železné lady ty, kdy dáma už v žádném případě není z oceli a spíš se jen zmateně šourá po obrovském domě. Takhle totiž zahrát člověka se stařeckou demencí, to chce nejen kuráž a talent. Jakmile se ale chce film věnovat historickým souvislostem, je bohužel trochu epizodický. A navíc ve snímku o významné političce zobrazit pouze její klady není úplně košér. Meryl Streep však dokáže i tohle zastínit.

Největším tahákem se stává až hypnotizující podobnost Thatcherové s její představitelkou. Skvělá práce kostymérů umocňuje Merylin přednes naprosto totožný s bývalou předsedkyní vlády, ačkoli je při delších proslovech patrné, že se musí do nepřirozeného kladení důrazu na začátek každého slova nutit. Přesto její oscarové ocenění v naprosto průměrném snímku zřejmě nepřekvapí – i kdyby nebylo pohřbené režie, Meryl by jen těžko předvedla preciznější výkon.

Železná lady si zažila i horší chvilky.

Škoda, že nebyl dopřán větší prostor skvělému Jimu Broadbentovi, který neváhá šaškovat, ale i v pár vážnějších chvílích naznačuje, že život po boku politické matadorky není žádný med. Když už se režisérka bála zabrousit do politických vod, tohle by byla jistě zajímavější volba než bezinvenční blábol o halucinacích staré paní.

Co naplat, že Streep i Broadbent podávají skvělé výkony, prefabrikovaný scénář škatulkuje film do kategorie průměrných životopisů. Což se koneckonců dá čekat, když točíte snímek jak podle příručky, takže sice nakonec má všechny náležitosti, ale působí spíš jako letmý přehled. Film tak stojí hlavně na herectví dvou osobností, což ovšem na vysoké hodnocení nestačí.

Železná lady (The Iron Lady)

Drama / Životopisný
Velká Británie, 2011, 105 min