Recenze: Zelená zóna. Čtvrtý Bourne? Nikoliv!

5. 6. 2010

Když se objevily první zmínky o novém filmu režiséra Paula Greengrasse s Mattem Damonem v hlavní roli, všechny okamžitě napadlo: chystá se čtvrtý Bournův mýtus? Tato mystifikace se vžila tak dobře, že i pár minut před začátkem promítání si mnozí mysleli, že uvidí amnestického agenta Jasona. Nenechte se ovšem zmást, Zelená zóna je úplně jiný film. Charakteristické rysy známého tvůrčího týmu v sobě ale jistojistě nese.

Matt Damon jako Roy Miller, Zdroj: allmoviephoto.com

Jsme v Iráku, kolem zuří válka, lítají přesně mířené i zbloudilé kulky a vzduchem víří žlutý písek. Velitel americké armády Roy Miller se se svou jednotkou vydává na průzkum objektu, kde mají být (dle spolehlivého zdroje), ukryty zbraně hromadného ničení. Nebezpečnou akcí se dostávají až na místo a tam… nic. A to není poprvé. Millerovi začíná docházet, že tu něco nehraje a rozhodne se, podpořen podobně pochybujícím agentem CIA, jednat na vlastní pěst.

Řemeslo, to nám jde

Greengrass (Let číslo 93) se pustil na půdu válečného konspiračního námětu o jedné politické blamáži, zpravodajské hře a tisících mrtvých. Vděčné téma pokrývající otázky, které visí ve vzduchu už od prvních dnů války v Iráku, zpracovává se svou typickou svižností, energií a režisérským umem. Během prvních minut vás Zelená zóna vtlačí do křesla a už nepustí. Akce působí hezky reálně, všechno je parádní… tedy po formální stránce. Ta druhá stránka, linie příběhu a postav, ale pokulhává. Takových schémat jsme už viděli…

Režisér a jeho herec, Zdroj: allmoviephoto.com

Tenhle žánr nejlépe funguje v extrémních podmínkách. Extrémnější jinde nenajdete,“ říká Greengrass. Jenže možná se tak soustředil na podmínky, až zapomněl na to ostatní. Hlavně scénář mu podkopává nohy. Hlavní hrdina Miller je klasický klaďas, který dává všanc vlastní kariéru pro vyšší dobro, pro nalezení pravdy a odhalení všech křiváren. Že už jste to někdy slyšeli? Není se co divit, hollywoodská závodní jídelna nám podobné hrdiny servíruje dennodenně. Stejně jako ty z druhé strany barikády, abychom se náhodou nezapomněli zamyslet nad těžkou situací domorodců. „Dělám to pro svou zemi, ne pro peníze!“ křičí Millerův irácký pomocník. Morální ponaučení – check!

Na druhou stranu nechci veliteli Millerovi zbytečně křivdit. Matt Damon (Invictus: Neporažený) z něj udělal sympaťáka, kterému většinou nelze nefandit. Kromě Damona získali tvůrci do svého snímku další hvězdná jména (do rolí více či méně schematických postav).  Royova protivníka, prvoplánového hajzla z Pentagonu Clarka Poundstonea, ztvárnil Greg Kinnear (Malá Miss Sunshine), do role charismatického agenta CIA, starého barda Martina Browna, se opřel Brendan Gleeson (V Bruggách). Povinně sexy novinářku hraje Amy Ryan (Výměna).

Můj finální pocit? To je radost ze skvěle zvládnutého řemesla a několika výborných motivů versus rozpačitost nad provařeným příběhem a moralizujícími hláškami. Nakonec ale zasazuji Greengrassův irácký opus do lehkého nadprůměru. Protože, přiznejme si, vzít téma Zelené zóny do ruky někdo jiný, mohlo to být mnohem, mnohem horší.

Zelená zóna (Green Zone)

Drama / Válečný
USA / Velká Británie / Francie / Španělsko, 2010, 115 min