RECENZE: V temnotě. Cesta Židů za světlem se neobejde bez ždímání emocí

Nela Christovová

Nela Christovová

13. 11. 2012

Téma holocaustu je ve filmu i po desítkách let stále vděčným námětem. Tentokrát míří do kin drama o jednom Polákovi, který se k Židům neotočil zády. A pozor! Natočeno podle skutečné události.

Některé filmy si o vysoká hodnocení diváků a kritiků říkají už svým námětem. Srdceryvný scénář doprovází dramatická hudba a vy jste připraveni promočit balíček kapesníčků… Jenomže vždycky se najde něco, co vám překazí plány. V tomhle případě je to tma.

Polská filmová a televizní režisérka Angieszka Holland má k tematice holocaustu blízko. Její prarodiče z otcovy strany během války zahynuli v židovském ghettu. Holland už má na svém kontě jednu nominaci na Oscara, a to za drama o prchající západoněmecké Židovce. Kvůli specifickému režisérskému stylu ji často přirovnávají ke Kunderovi, Holland shodou okolností přeložila do polštiny jeho román Nesnesitelná lehkost bytí.

Ano, to by se vlastně dalo od filmu s názvem V temnotě čekat. Příběh se totiž z velké části odehrává v kanalizaci města Lvov, které ještě během druhé světové války patřilo Polsku. Právě v kanálech se ukryje početná skupina Židů, která tím unikne vyvraždění v místním ghettu. Nezbývá jim než se ukrývat, dokud nahoře nebude čistý vzduch.

V kanále narazíte na kdeco. Během druhé světové války třeba i na Židy. Zdroj: Verbascum Imago

Nikdo neví, jak dlouho to potrvá, takže potřebují prostředníka. Tím se stane polský zlodějíček Leopold Socha (Robert Wieckiewicz), který ale shodou okolností pracuje také jako inspektor kanalizací. Těžko říct, co přesně v těch kanálech každý den dělá, ale v temných chodbičkách se vyzná jako nikdo. Takže si od Židů nechá platit za to, že jim bude nosit jídlo… A hlavně, že je nepráskne.

Leopold Socha existoval

I když se o tom příliš nemluví, Poláci se k Židům zrovna dobře nechovali a vlastně jimi opovrhovali. Stejně jako Židé nevěří jemu, ani Socha si nemůže být jistý, že by ho neudali, kdyby někoho z nich chytili. Proto vyvstává Sochovo dilema, co bude dělat, když jim dojdou peníze? Můžeme tak sledovat zajímavý přerod, kdy se z necitelné postavy postupně stává normální člověk.

Jak bylo zmíněno, v temných kanálech toho moc neuvidíte, navíc většina postav si je dost podobná. Proto je těžké si pohnuté osudy všech zapamatovat, ale nemusíte se bát! Film trvá totiž celých 145 minut a na konci se už víceméně zorientujete. Ději ale chybí napínavé momenty, za celou dobu napočítáme možná tak tři, což vzhledem ke stopáži rozhodně nestačí.

[youtube_660]Rx-0R61VM44[/youtube_660]

Právě vzhledem k tomu, že se, co se týče děje, zase tolik neděje, je rozeznatelnost postav tím hlavním předpokladem k tomu, abyste pronikli do jejich psychiky. Občas se zdá, že hlavním cílem bylo jen vyždímat z lidí emoce. Ve finále totiž nezáleží, kdo byl aktérem které kauzy. K nikomu si vztah nevytvoříte, takže je všechny budete stejně litovat, ať už se dané neštěstí stalo komukoliv.

Očima Pavlíny Nouzové: Pohnuté osudy z druhé světové války jsou u Agnieszky Holland evergreenem. I tentokrát dokázala perfektně vystihnout pohnutou atmosféru doby, kdy se každý bojí každého, třeba i vlastního dítěte (nikdy nevíte, kdo vás práskne). Záměr režisérce vyšel výborně, divák má pocit, jako by ty dlouhé měsíce byl s uprchlíky skrytý v černočerné tmě, kde nikdy nevíte, s kým to právě mluvíte či do koho jste strčili. Záměr vyšel, otázka ale je, nakolik je to pro diváka stravitelné.

Naprostou tmu střídají dlouhé záblesky tak ostrého světla z baterek, že chvílemi váháte, jestli se promítačům nepřetrhl film. Naštěstí se tohle dramatické šermování režisérka Agnieszka Holland nesnažila okořenit agresivním hudebním podkresem. Při dojemných, nebo naopak napínavých scénách si často hudbu ani neuvědomíte.

V kanálech se slaví i svátky.

Drama V temnotě se pyšní oblíbeným dovětkem podle skutečných událostí. Scénář vznikl na motivy knihy Roberta Marshalla In The Sewers of Lvov. Autor si totiž jednoho dne přečetl o Sochovi stručnou zprávu v torontských novinách a inspirovalo ho to k sepsání celého románu. Režisérku Holland si pak vybral osobně na doporučení známých, otázkou ale zůstává, jestli udělal dobře. Možná by jiný režisér filmu dodal na spádu a třeba o trochu zkrátil v tomto případě vražednou stopáž.

V temnotě (W ciemności)

Drama / Válečný
Polsko / Německo / Francie / Kanada, 2011, 145 min