Recenze: Twilight sága: Nový měsíc. Druhé Stmívání jako soft-porno roku!

23. 11. 2009

Ne, vážně, tolik svlíkajících se chlapů jste letos na plátně určitě neviděli. Edward Cullen se totiž musí potýkat s ještě větším sokem, než je česnek – na scénu přichází steroidy vybavený vlkodlak, který má zálibu v lechtivém striptýzu. To vše již od 15 let!

Autorka slavné tetralogie Stmívání Stephenie Meyerová si to šlape ve stopách kolegyně Rowlingové a rozhodla se nechat své dílo kompletně zfilmovat. A tak se rok s rokem sešel a máme tu pokračování upírské ságy o holce odvedle, co si namluví chlapce s chudokrevností. Jenže tentokrát udělal Edward (Robert Pattinson) osudovou chybu. Aby ochránil svoji přítelkyni Bellu (Kristen Stewart), rozhodl se odjet do daleka a nechat ji svému osudu. Což je samozřejmě ten nejlepší způsob, jak někoho ochránit, že.

Naštěstí pro zhrzenou Bellu se v okolí objeví svaly vybavený vlkodlak Jacob (Taylor Lautner), který by si s ní rád zavyl na měsíc a možná provedl i další nemravnosti. Koho si Bella vybere? Svou jedinou lásku a idol třináctiletých kočiček, nebo opáleného hezouna, jenž si za úplňku dává kočičky k půlnoční sváče?

Příběh se snaží stylizovat do jakési roviny Romea a Julie, kterým není přáno, aby si vychutnávali svoji lásku plnými doušky. Zároveň vás na konci čeká kiks ve formě „když zemřela, tak se zabiju i já!“. A to samo o sobě je už tak nudné schéma, že režisér by musel být génius, aby výsledek nedopadl žalostně. A dopadl. Na kontě Chrise Weitze, který vystřídal režisérku jedničky, jsou lahůdky jako Zlatý kompas nebo Prcičky. Vzhledem k tomu, že vrcholem jeho tvorby je masturbace s jablečným koláčem, nemůžeme čekat zázraky.

Hlavní herci jsou tu ve slepé uličce, kdy si lásku vyznávají slovní soutěží, kdo koho víc ochrání („já tebe“, „ne, já tebe!“). Jiskření se vytratilo do neznáma a romantické ladění je nulové. Kdyby tuto verzi viděl Shakespeare, pravděpodobně by vypil legendární jed až do dna a pro jistotu olízal rty všem možným mrtvým Romeům. A v podstatě by dopadl po sexuální rovině pořád lépe než oba Bellini nápadníci.

Jak je totiž milostná linka na bodu mrazu, tak ani oni od své vytoužené nedostanou víc než letmý polibek. Kristen podle mě není dobrá herečka a Robert taky pokulhává. Jejich talent spočívá v jediném mimickém výrazu (u ní toužím po tobě, ale žádný sex, když se děti dívají!, u něj jsem temný, bububu) a tentokrát i v chybícím charismatu.

I já musím uznat, že v prvním díle byl Edward Cullen jaksi přitažlivý – chápala jsem všechny ty holčičky, které se do něj šííííleně zabouchly. Jenže tady nejenom že ztratil své osobité kouzlo a stal se z něj tuctový 19letý mladíček, ale také bohužel svlékl tričko. A co si budeme povídat, bledé tělo letos není v módě.

Edward ale není jediný, kdo se svléká. Jacob spolu se svou partou úchylných vlkodlaků celou dobu pobíhá po lesích nahoře bez, aniž by to komukoliv ve filmu přišlo divné. Nechci vůbec polemizovat o tom, kde mají poschovávané trenky, když dojde na nejhorší, musí se přeměnit do vlčí podoby…a ouha, oblečení roztrháno.

Poslední nepříjemnou devízou budiž nepochopitelná nuda. Tento díl Stmívání je i ve své knižní podobě chápán jako jakési představení vztahu Bella-Jacob a po akční stránce hodnocený jako uspávač hadů. Tohle ale není omluva. Právě rovina děje se dá ve filmové verzi vylepšit a poupravit, v knížkách to až tak jednoduché není (přece jen je lepší vidět výbuch než si přečíst „A následoval výbuch.“).

Jedinou vaší šancí, jak toto upírské řádění přežít, je vzít to s nadhledem. Čeká vás totiž plejáda WTF momentů, které s největší pravděpodobností nepochopíte. A tak se doporučuji smát. Bella se praštila do hlavy a první, co Jacoba napadne, je si svléknout tričko? Nejde na to trochu rychle?? Lepší je neřešit retardované výplody tvůrců a udělat si z návštěvy kina recesi. Kdo ví, třeba vás pobaví nejen to na plátně, ale i vzdychající fanynky v hledišti.

Twilight sága: Nový měsíc (Twilight Saga: New Moon)

Fantasy / Horor / Romantický / Drama

USA, 2009, 130 min

Režie: Chris Weitz

Hrají: Robert Pattinson, Kristen Stewart, Taylor Lautner, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Kellan Lutz, Ashley Greene, Peter Facinelli, Billy Burke, Jamie Campbell Bower, Edi Gathegi, Elizabeth Reaser, Michael Sheen, Christopher Heyerdahl, Charlie Bewley, Graham Greene, Anna Kendrick, Michael Welch, Tinsel Korey, Gil Birmingham, Cameron Bright, Justin Chon, Noot Seear, Christian Serratos, Dakota Fanning, Kiowa Gordon, Chaske Spencer, Alex Meraz, Bronson Pelletier, Justine Wachsberger

5