Recenze: The Social Network. Jak vznikl Facebook? Na počátku nebylo slovo, ale žena a rovnice

Kdo nemá profil na Facebooku nebo nějaké jiné sociální síti, jako by nebyl. A přitom Facebook sám o sobě začal vznikat teprve v roce 2004 jako komunikační prostředek pro studenty elitních univerzit. Jenže se to nějak „zvrtlo“…

Na počátku byla rovnice, Zdroj: distributor filmu

Taky vás někdy během prohlížení profilu svého idola napadlo, kdo vlastně celý ten systém vymyslel a co ho k tomu vedlo? Nyní máte konečně šanci dozvědět se všechny detaily. A i když není zcela zaručeno, že jde o stoprocentně pravdivou výpověď, rozhodně je The Social Network velmi zajímavý snímek, který nám ukazuje jednu z variant jak to klidně mohlo být.

Víc než suchý dokument

Když ještě přičteme, že se režie ujal skvělý David Fincher (na kontě má takové skvosty jako například Sedm, Klub rváčů nebo Podivuhodný příbeh Benjamina Buttona), je zaručené, že půjde o dobrý film tak jako tak.  Ovšem nutno dodat, že bez režiséra, jakým je právě Fincher, by nejspíš nešlo o moc víc než o suchý dokument.

Ajťáci nejsou tak docela normální

Příběh Facebooku je ale naštěstí minimálně ve verzi, kterou nám Fincher předkládá, opravdu neuvěřitelný. A jak to tak u většiny geniálních nápadů bývá, i v případě Facebooku stála na začátku naprostá banalita – se studentem Harvardu se rozešla přítelkyně.

Celosvětový fenomén, který vznikl z rovnice

Jenže tím student nebyl nikdo jiný než Mark Zuckerberg (skvěle ho ztvárnil Jesse Eisenberg), jehož koníčkem bylo programování. Rozhodl se toho využít a své drahé ex se pomstít. Povedlo se mu to tak dokonale, že kvůli (i když on tvrdí, že díky) němu během jedné noci zkolaboval celý univerzitní systém. A začaly se dít věci. No zkrátka…kdo by to byl řekl, že z jedné rovnice na okně se stane celosvětový fenomén s téměř 500 miliony uživatelů (alespoň tohle číslo tvrdí tvůrci)?

Očima Pavlíny Nouzové: The Social Network je velice dobrý film. Kvalitně natočený, v němž najdete jen minimum chyb, navíc takového druhu, že se dají přehlédnout. Kromě jistého popostrkování diváka. Nejvíce to je vidět v roli Rashidy Jones, která tu ztvárňuje cosi jako státní zástupkyni. Pořád naznačuje, že on ten Mark není až takový hajzlík. Když pak na vás Zuckerberg vychrlí nějaké počítačové pojmy, nikdo se neobtěžuje vysvětlováním. Jako by divák v sále byl považovaný za trochu méněcenného. Jinak je to ale výborná v podstatě i komedie. Svým způsobem dokonalá pro masy. Ovšem bez srdíčka.

Ke kvalitám snímku přispívají i herecké výkony – všichni protagonisté jsou ve svých rolích dokonale přesvědčiví, takže když jsem pak hledala víc informací o Marku Zuckerbergovi, vážně jsem se divila, že nevypadá stejně jako ve filmu.

Některé možná zarazí i jméno Justina Timberlakea, které mezi protagonisty figuruje. Není se ale čeho obávat, protože Timberlake je zřejmě jeden z mála lidí, kterým jde všechno, na co sáhnou, a tak i herectví je pro tohoto jinak zpěváka a tanečníka hračka.

Film The Social Network vznikl podle knihy Bena Mezricha se zajímavým názvem Accidental Billionaires. Mezrich během jejího psaní spolupracoval přímo s Eduardem Severinem – spolutvůrcem Facebooku a v jeho počátcích také finančním ředitelem (ve filmu Andrew Garfield), který ale hned po skončení soudní pře se Zuckerbergem veškerou spolupráci na knize ukončil a později se od ní distancoval. Takže se vlastně opravdu neví, nakolik jde o fikci. Ale to vůbec nevadí. Tenhle příběh je totiž vážně dobrý a co na tom, že je to třeba jen jedna verze z deseti (nebo milionu).

The Social Network (The Social Network)

Drama / Historický
USA, 2010, 120 min