RECENZE: Soudce. Robert Downey Jr. exceluje jako nabubřelý právník

19. 10. 2014

Filmy a seriály ze soudního prostředí se těší u diváků velké oblibě. A co teprve když se hlavní role chopí všemi oblíbený Robert Downey Jr. Může výsledek vůbec dopadnout jinak než skvěle?

Zdroj: Warner Bros.

Zdroj: Warner Bros.

Hank Palmer (Robert Downey Jr.) je velkoměstský právník. Takový ten, jak nám jej servírují na každém kroku, u kterého jdou morálka a reálná spravedlnost stranou. Hank umí vysekat kohokoliv z čehokoliv, a i ten nejtvrdší svědek před ním roztaje jako kopeček zmrzliny. Svědomí? Ale kdeže. Jak on sám říká, důležitý je „velký dům, před ním Ferrari a v posteli manželka se zadkem středoškolačky“.

Ač se to tak ani nemusí zdát, má i takový stroj na vyhrávání soudů rodinu. Své příbuzné, které před lety opustil v maloměstě Carilnville v Indianě, by Hank snad raději zapomněl. To se ovšem špatně dělá, když mu během jednoho soudu přijde hlasová zpráva, oznamující úmrtí jeho matky.

Nezbývá než sednout na letadlo a vydat se zpět do ospalého městečka, pohřbít nešťastnou ženu, která je manželkou místního soudce. Otec Hanka a jeho dvou bratrů je totiž Joseph Palmer (Robert Duvall), jeden z uznávaných členů místní společnosti, který zůstal žít v domě s nejmladším synem, lehce opožděným Dalem. Hank se tedy vrací do prostředí, prosyceného drsnými vztahy s otcem a ještě vylepšeného matčinou smrtí.

Staré spory musí stranou

Inu, plán je jasný. Zúčastnit se pohřbu, popít se dvěma bratry a zablbnout s barmankou, ze které se náhodou vyklube dcera kdysi opuštěné přítelkyně. Po tom všem sednout na první letadlo a rychlý návrat zpátky do Chicaga, tam pokračovat v životě úspěšného právníka a dokončit rozvod se svojí ženou. To všechno by bezesporu vyšlo, kdyby se nevyskytl dost zásadní problém.

Josephův plechový miláček v podobě Cadillacu z roku 1971 nese jednoho rána nehezký šrám na pravém blatníku, a jak se později ukáže, tak i krev v mřížce chladiče. Je velká smůla, že ona krevní stopa patří místnímu póvlu a usvědčenému vrahovi Markovi Blackwellovi, který se vrátil před pár týdny z vězení a kterého nalezli i s jeho kolem ve škarpě u silnice.

Policie má proto pádné důvody se domnívat, že je to právě soudce Joseph, kdo poslal Marka nejen na dvacet let do vězení, ale nově také pod zem. Josephovi v jeho situaci nepomáhá ani fakt, že si z daného večera vůbec nic nepamatuje a že byl k případu na stranu obžaloby povolán špičkový právník Dwight Dickham.

Zdroj: Warner. Bros

Rozehrává se tak soudní spor, který má rozhodnout o osudu stárnoucího soudce. Po počátečním neúspěchu při předběžném slyšení se do všeho vkládá i Hank. Svého otce sice dvakrát nemusí, ale rodinu si člověk nevybírá a on tátu prostě nemůže nechat ve štychu. Z původních pár dní, které se plánoval v Carlinville zdržet, se tak stává pěkně dlouhá doba a kromě nových důkazů okolo Josephova případu nachází syn s otcem i společnou řeč. Staré výtky a šrámy musí stranou, neboť průšvihář potřebuje advokáta a ve svém věku i trochu rodinného zázemí.

Drsný příběh je místy až příliš oslazen

Celý příběh se tak v průběhu stopáže stává hluboce lidským a původní odtažitost mezi dvěma hrdými muži pomalu střídá porozumění a snaha o pomoc. Bohužel se nepodařilo vyhnout se ani několika nechutně přeslazeným klišé. Nechybí tak nějaký ten záběr ze šťastného dětství či stará fotka. Okamžiky patosu střídají pro změnu salvy výčitek na Hankův kdysi neuspořádaný život teenagera a taky na to, že svému staršímu bratrovi nehodou překazil slibnou kariéru v baseballu.

Soudce je celkově pěkný a poměrně neoriginální příběh, kterému nechybí kromě zajímavých postav i velmi kvalitní herecké obsazení. Robert Downey Jr. v sobě nezapře typický nadhled a suverenitu, která se k jeho postavě dokonale hodí. Robert Duvall si potom s lehkostí střihnul roli stárnoucího soudce, kterému je spíše než snaha vyhnout se vězení vlastní snaha o zachování prestiže a postavení.

0