RECENZE: Rebelka. Pixar tentokrát zklamal. Natočil obyčejný animák

Eliška Nová

Eliška Nová

14. 8. 2012

Rebelka má smůlu, že to není jen film. Ani jen animovaný film. Je to film od Pixaru. A jako takový ho také budou diváci, kritici a hlavně fanoušci studia hodnotit.

Studio Pixar je totiž studio Pixar a s jako takovým se očekává a chodí na jeho filmy. Abyste nezapomněli – byl to právě on, kdo přivedl na svět klauna očkatého Nema, který je pohřešován, myš, která netouží po ničem jiném než vařit v nejproslulejším kulinářském městě Paříži, a právě Pixar zhmotnil na filmová plátna sen každého dítěte, a tím pádem i každého z nás, vzlétnout v domku na balóncích. Pixar stojí za Toy Story, jehož třetí pokračování označil Quentin Tarantino za jeden z nejlepších filmů roku 2010. A nejsou to jen celovečerní filmy, ale i kraťasy.

Studio Pixar je americké filmové studio, které je od roku 2006 dceřinou společností The Walt Disney Company. Název Pixar nese od roku 1986, kdy ho koupil Steve Jobs, spoluzakladatel Applu. Má za sebou celovečerní filmy jako Hledá se Nemo, Příšerky, s.r.o., Toy Story, Ratatouille, VALL – I nebo Vzhůru do oblak. Na kontě má dvacet čtyři Oscarů a šest Zlatých glóbů.

Pixar je studiem, na jehož animované filmy se dívají i dospělí, aniž by to znamenalo povinnost. Studiem, které vytvořilo filmy, jejichž hlášky zlidověly, dokonale technicky zpracované obrazy utkvěly v paměti, a to dokonce tak, že v případě reálného světa se zaryly víc než ty skutečné. Vzpomeňte na Paříž v Rattatouille.

Technická stránka je opět dokonalá. Podívejte na její vlasy. Zdroj: Falcon

Rebelka, a ano, i tady šlápl český distributor s překladem názvu pěkně vedle, se zařadí někam mezi pixarovské hity a jediný propadák, kterého se studio dopustilo. Tedy mezi výše jmenované a Auta 2. Není to totiž taková hrůza jako pokračování Aut, ale ani animák, který bychom si pouštěli znova a znova. Od Pixaru se zkrátka očekává něco víc. Animovaná událost roku, dokonce i filmová událost roku. V minulosti to byla dokonalá technická stránka, ale hlavně hravý nápad, který postrádal kdejaký hraný film.

Očima Pavlíny Nouzové: Je to tu zase – když budete věřit svému snu, vyplní se. Rebelka má tu smůlu, že postrádá originálnější námět, než je tohle. A u Pixaru na to diváci nejsou zrovna zvyklí. Když už sledují nápravu nafrněného frajírka, je to aspoň auto. Když si starý bručoun plní svůj dávný cíl, letí v domu na balónkách. Tady jde ale jen o princeznu, která střílí z luku a nějaké to pohádkové ladění tomu nepomáhá. Dětem možná stačí pár roztomilých medvídků, ale dospělí budou z Rebelky zklamaní.

Rebelka je dokonalá po technické stránce. Tam nikoho nemůže zklamat. Stačí, když se podíváte na princezniny vlasy. Ovšem příběh, nápad, hravost a dětskost blízká i dospělým Rebelce chybí. Pořád to však není takový propadák, jaký byste čekali po zhlédnutí traileru. A to především proto, že trailer prozrazuje jen zhruba první třetinu filmu, která je zbytečně dlouhá a co se příběhu týče tuze obyčejná, a tudíž nepixarovská.

[youtube_660]ZnGNe3SB9Fk[/youtube_660]

Onen nápad,  o kterém by si každý pomyslel, že právě Pixar vynese až k nebeským výšinám, ale visí někde nad samotným filmem a divák lituje, že ho studio promarnilo. Podívaná od začátku do konce, jak tomu bylo minule, se nekoná. Nápad totiž měli tvůrci jenom jeden – ten dokonale rozehráli, ale na celý film nevystačil.

Jen obyčejný animák

Celý snímek totiž spatřuje svůj potenciál v jednom jediném (a pozor, přichází spoiler, kterému se trailer snaží vyhnout, recenze však nemůže) – v proměně královny, příliš upjaté a konzervativní, v medvědici, která ačkoli nemluví, si své vlastnosti, grimasy apod. ponechává. Tady si pixarovský fanoušek přijde na své. Je to neotřelé, nepostrádá to vtip, zároveň je to ale i dojemné. Takové bývaly snímky od Pixaru celé, Rebelka má takových jen pár momentů. V ostatních je to jen obyčejný animák.

Na dokonalou technickou stránku se do kin na animované filmy dnes už nechodí. Mohli byste jít totiž skoro na každý. Nejde o to, že Pixar natočil propadák. Seknout se, jako právě v případě Aut 2, může každý. Problém je, že spolu s Rebelkou Pixar klesl k průměru. A vzhledem k tomu, že oba filmy šly v distribuci za sebou, vyvstala otázka, co teď můžeme od Pixaru čekat. Čehož se nebojí jen fanoušci, ale i kritici, pro něž Pixar znamená kus dobře odvedené práce.

Bratříčci jsou sice povedení, ale Pixaru se film mohl povést líp.

Rebelka až příliš připomíná produkci Disneyho, se kterou sice Pixar dlouhodobě spolupracuje, ale doteď si udržel svůj ráz. Je to možná tím, že tentokrát vsadil na lidské hrdiny, navíc na královskou rodinu. Od Disneyho se ale přeci jen liší. Nejde o lovestory, jde o samotnou hrdinku. O to, aby změnila svůj osud. A Pixar neříká, že ho změní, nebo musí změnit jen díky tomu, že se zamiluje. Jde o princeznino já. O to, jaká je. O to, jaká má být, ale není. V tom jde Pixar dál, hlouběji než může jít klasická disneyovská pohádka.

Je to prostě od Pixaru

Ale neumí v divákovi vyvolat nadšení. Jako animák i jako film jako takový je Rebelka nadprůměrná a zaslouží si čtyři hvězdičky. Jako animák od Pixaru dostává jenom tři. V čemž tkví její největší problém. Jako film od Pixaru ji každý bude chápat. A spolu s tím se nese ta hrůzostrašná otázka: stane se bůh animovaného filmu obyčejným člověkem? Nebo je jen neděle?

Rebelka (Brave)

Animovaný/Dobrodružný/Komedie/Rodinný
USA, 2012, 100 min