RECENZE: Okázalost, lesk a nacismus. To je Cabaret v Pardubicích

Ve Východočeském divadle v Pardubicích uvedli slavný americký muzikál Cabaret. V režii Petra Novotného představili herci Cabaret plný lesku i šarmu. Zazněly písně známé i méně známé, ukázaly se nápadité choreografie i krásné kostýmy.

Volba Východočeského divadla zasadit do svého repertoáru perlu amerických muzikálů Cabaret se zdá být naprosto osudovou. Režisér Petr Novotný se opravdu pevně uchopil otěží a skutečně zajímavým způsobem vykreslil příběhy dvou zamilovaných párů i v pozadí probíhající příběh rostoucí hrozby nacismu. Úspěch této inscenace ovšem nestojí jen na režijních kvalitách Petra Novotného, ale na inscenačním týmu, kterým byl po celou dobu zkoušení obklopen.

Autoři Cabaretu John Kander, Fred Ebb a Joe Masteroff vložili do inscenace skutečně velkolepé myšlenky. Ať se již jedná o pojetí lásky, která klíčí v jakékoliv době i jakémkoliv věku či o téma rostoucí hrozby nacismu. Pro diváka přijdou všechna tato témata jako živá a velká.

Je zde rozdílné pojetí lásky mezi Sally Bowles (Martina Sikorová) a Clifordem Bradshawem (Josef Pejchal), kde se zprvu jedná jen o fyzickou přitažlivost, z níž se později vyvine citové pouto. A pak mezi láskou fräulein Schneider (Dagmar Novotná) a herr Schultze (Jiří Kalužný), kde se jedná o lásku stárnoucích lidí, kteří touží po vřelém citu. Téma rostoucí hrozby nacismu zahalené do okázalosti Cabaretu pak zamrazí ve chvíli, kdy to divák nejméně čeká, a to činí celou předlohu jedinečnou.

Martina Sikorová v Cabaretu

Martina Sikorová v roli Sally Bowles zazářila v pěveckých výkonech. Zdroj: Michal Klíma, VCD

Inscenace drží pospolu jako harmonický celek a cokoliv se na jevišti objeví, dokonale dotváří atmosféru celého představení. Již pojetí scény je velmi zajímavé. Ivo Žídek si zde pohrál s krásnou myšlenkou. Celé představení se totiž odehrává v prostoru Cabaretu a na jeho jevišti. Jen podle potřeby je na jeviště přivezena postel jako symbol pokoje či spuštěny dveře, aby divák věděl, že se mění prostředí.

Celkově to ovšem na diváka působí tak, jako by se na scéně Cabaretu odehrávalo představení a oni ho sledovali jako ostatní návštěvníci Cabaretu. Toto zpracování scény je skutečně velmi působivé a samotná scéna je skutečně nádherná. Na nepříliš velkém prostoru je tedy ukázána okázalost i chudoba zároveň.

Dobře odvedenou prací jsou i kostýmy Romana Šolce, kdy je zde nejen krásně dodržena jakási dobovost, ale současně mají i charakterizační význam. Každý kostým podtrhuje různé vlastnosti daných postav, popřípadě dokresluje společenské postavení.

Velkolepou podívanou celé inscenace jsou choreografie Petry Parvoničové. Ta s Východočeským divadlem spolupracovala poprvé a ihned diváky ohromila. Její choreografie jsou plné životní energie, optimismu a hravosti. Dokonce si mnohdy pohrávají i s lehkou erotikou, což v případě tohoto muzikálu vůbec není na škodu. Pro divákovo oko jsou velice poutavé a spolu se známými melodiemi písní tvoří naprosto jedinečný zážitek. Pokud se tedy divákovi nezamlouvá scéna či kostýmy, určitě si přijde na své při sledování hudebních čísel.

Špiner a SIkorová

Ladislav Špiner a Martina Sikorová předvedli báječné výkony.

Ovšem upozadit nelze herecké výkony, o které zde není nouze. O pomyslnou první příčku se zde dělí Ladislav Špiner a Martina Sikorová, kteří ve svých rolích skutečně zazářili. Ladislav Špiner se divákům představuje coby Kabaretiér berlínského Cabaretu a tato role mu skutečně sedla. Je to zřejmé z jeho podání, protože každému je zcela jasné, že se do této role skutečně vžil. Je naprosto báječné ho sledovat při hudebních číslech, kdy kromě velmi dobře odzpívaných písní je vidíme, jak si zcela hravě poradil i s choreografiemi.

Martina Sikorová ztvárnila v Cabaretu postavu Sally Bowles, postavu extravagantní, talentované a krásné britské zpěvačky, která má každý týden jiného partnera. Kromě toho, že propůjčila postavě svou osobitost a i s choreografiemi si poradila, je zcela namístě říct, že její pěvecké výkony byly absolutně úchvatné. Dokonce při titulní písni Cabaret mnohým divákům ukápla slza dojetí.

Inscenace Cabaret si tedy jednoznačně najde své diváky, ať již svými silnými tématy, krásnými písněmi, či hereckými výkony.

Cabaret, Východočeské divadlo Pardubice, režie: Petr Novotný, choreografie: Petra Parvoničová, kostýmy: Roman Šolc, scéna: Ivo Žídek, hrají: Martina Sikorová, Ladislav Špiner, Josef Pejchal, Martin Mejzlík, Dagmar Novotná, Jiří Kalužný, Petra Janečková a další

0