Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Na Vinohradech káceli Les. Třísky létaly, ale neublížily

Hana Švarcová

Hana Švarcová

21. 6. 2013

Na závěr divadelní sezóny připravilo Divadlo na Vinohradech premiéru inscenace Les ruského autora Alexandra Nikolajeviče Ostrovského. Hlavní roli stárnoucí statkářky Raisy Gurmyžské ztvárnila Daniela Kolářová.

Přestože uplynulo od napsání hry Les téměř 150 let, témata, která obsahuje, jsou aktuální dodnes. Majitelka panství Raisa Gurmyžská rozprodává k panství patřící les, který noví majitelé následně ihned kácí. Finanční nekalosti kolem prodeje zasahují i ostatní obyvatele panství.

Na panství přichází dva neúspěšní vysloužilí herci Gennadij Nešťastlivec (Kamil Halbich) a Arkadij Šťastlivec (Václav Svoboda). Jejich extrémně vyhrocené a přehnané herectví se střetává s pokrytectvím a přetvářkou, které jako nemoc zasáhly všechny obyvatele panství. Vzniká chaos, Ostrovskij však nechodí pro dobré konce daleko.

Divadlo na Vinohradech však tematický potenciál Ostrovského hry nedokázalo využít. Veškerý příběh pohltila bílá strohá scéna. Zároveň způsobily holé zdi ozvěnu, která narušovala srozumitelnost hereckého projevu a divákům možnost porozumět jednotlivým replikám.

FOTO: Divadlo na Vinohradech uvedlo Ostrovského Les

Daniela Kolářová ztvárnila v inscenaci Les statkářku Raisu Gurmyžskou. Zdroj: Viktor Kronbauer, DNV

Fádní scéna inscenace Les koresponduje s nevýraznými výkony herců, z nichž není patrné, jaký charakter ztvárňují. Raisa Gurmyžská v podání Daniely Kolářové nepůsobí důvěryhodně ani dravě, jako by jí role velkostatkářky neseděla. S nevýrazností charakteru se potýkají i další herci, jmenujme Zuzanu Vejvodovou nebo Pavla Batěka. Charakter jejich postav začíná a končí u kostýmu. Chybí silnější emoce, které by zasáhly diváka.

Z průměrných hereckých výkonů vyčnívají Kamil Halbich a Václav Svoboda. Jejich teatrální výstupy patří k tomu lepšímu, co inscenace Les divákům nabízí. Gennadij Nešťastlivec a Arkadij Šťastlivec jsou pro diváky čitelní, protože jim jejich představitelé dali tolik potřebné charisma. V jejich případě vzniká nepostradatelný divadelní dialog mezi jevištěm a hledištěm.

Alexandr Nikolajevič Ostrovskij (1823–1886) patří mezi zakladatele ruského národního realismu. Ačkoli tento moskevský rodák nedokončil studia na právnické fakultě, prorazil na poli uměleckém jako autor divadelních her. Ostrovskij se proslavil jako jeden z nejreprezentativnějších autorů realismu.

Kromě dramat psal také společenské komedie, historické hry a pohádky. Vytvořil celkem 48 her, v nichž zobrazil velké množství lidských charakterů. V českém prostředí patří mezi jeho nejuváděnější hry Les, Bouře, Výnosné místo, Talenty a ctitelé či Vlci a ovce.

Les trpí přehnanou snahou o líbivost projevující se ve světelných efektech. Ty se v inscenaci objevují čistě pro efekt samotný, v pohybujících se panelech v závěru inscenace či v lacině působících alkoholických výstupech, kdy se upeče vše důležité.

Jako celek působí inscenace Les unaveně a prázdně. Chybí jí nápady, švih, šmrnc, kapka krve, která by jí dodala ždibíček života.

Les, Divadlo na Vinohradech, autor: Alexandr Nikolajevič Ostrovskij, režie: Daniel Hrbek, hrají: Daniela Kolářová, Zuzana Vejvodová, Jiří Čapka, Luboš Veselý, Oldřich Vlach, Pavel Batěk, Marek Holý, Jiří Plachý, Lucie Juřičková, Kamil Halbich, Václav Svoboda

Hodnocení: 30 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Na Vinohradech káceli Les. Třísky létaly, ale neublížily