RECENZE: Modrý tygr. Pohádková šelma se prochází po pražském Karlíně

24. 2. 2012

Ve filmu Modrý tygr se divák ocitne v pohádkové verzi pražského Karlína. Nostalgický výlet se snaží oživit český tradiční žánr, film pro děti, a ještě se vyjádřit k necitlivosti naší doby, která si neváží kulturního dědictví starých městských čtvrtí. Přes skutečně kouzelné zpracování však snímek za svými vzory značně pokulhává, a pokud na něj vyrazíte, pravděpodobně vás čeká hodinka a půl kvalitního schrupnutí.

Ačkoli Modrý tygr je prvním režisérským počinem Petra Oukropce, rozhodně není ve filmovém průmyslu nováčkem. Jako producent se podílel například na filmech Saši Gedeona, Davida Ondříčka nebo Bohdana Slámy. Společnost Negativ, kterou Oukropec spoluzaložil, má na kontě několik ceněných filmů, naposledy animovaného Aloise Nebela (2011), dokumentární Katku (2009) nebo Protektora (2009).

Modrá je dobrá

Holčička Johanka (Linda Votrubová) s obrovskou představivostí a roztomilými culíčky žije se svojí mámou (Barbora Hrzánová), nejlepším kamarádem Matyášem (Jakub Wunsch) a jeho tátou (Jan Hartl) ve staré botanické zahradě. Jen co ji ráno probudí sluneční paprsky, proleze oknem a bosky vyběhne mezi cizokrajné rostlinstvo. Cestou do školy pak prochází kolem stánků, které spíš než dnešní Karlín připomínají kreslené příběhy Rychlých šípů.

Johanka a Matyáš mají svou starou čtvrť rádi. Zdroj: distributor filmu

Tento zapomenutý ostrov uprostřed města je však ohrožen architektonickým záměrem starosty Rýpa. Toho bůhvíproč hraje nadabovaný německý herec Daniel Drewes (jako bychom si politiky se slizkým úsměvem museli do Česka importovat). Dětem však přijde na pomoc kouzelný modrý tygr, který nejen oživí uvadající exponáty v zahradě, ale možná i zachrání jejich domov.

Svět příběhu je doplněn o postavy a figurky, které se v dětských filmech většinou objevují – zlé a závistivé děti, nepříjemnou školnici, hodnou babičku a dědečka, nepřítelova hlavního poskoka a tak dále. Kromě tygra zde navíc vystupuje i množství další zvířeny.

Animovaná představivost

Modrý tygr, natočený podle stejnojmenné knižní předlohy Terezy Horváthové, sází nejvíce na vizuální stránku. Hrané sekvence jsou přerušovány snovými kreslenými mini-epizodami, ve kterých vystupuje právě titulní šelma. Další kresby doplňují hranou část snímku a ukazují divákovi nekonečnou představivost hlavní hrdinky Johanky. Nutno říct, že po řemeslné stránce filmu skutečně není co vytknout.

[youtube_660]qZCcTnHNauU[/youtube_660]

Kde však Tygr jasně pokulhává, je samotný příběh. Tvůrci se odvolávají na známé a televizemi často reprízované snímky – Páni kluci (1975), Lucie, postrach ulice (1984) nebo Nefňukej, veverko! (1988). Prvně jmenovaný má za sebou klasický příběh Marka Twaina převedený na český venkov, Lucie spoléhá na vtip formeláků a Nefňukej, veverko! zase sonduje duši holčičky, která se po narození sourozenců ocitla u rodičů na druhém místě.

Není nutné filmy ani srovnávat. Modrý tygr sám o sobě trpí nedostatkem nadhledu, vtipu a lehkosti, která byla žánru filmu pro děti vlastní. Nostalgicky se nechává okouzlovat starou čtvrtí a děti zde nezachraňují svět v rámci svých her, ale tak nějak na vážno. Dětským divákům se jistě bude líbit modrá kočka a skřehotající papoušek, ale pochybuji, že film sám je bude bavit nebo jim poskytne nějaké ponaučení.

Naše nostalgie

Modrý tygr ukazuje trend, který přišel (nebo získal navrch) s počítačovou animací a 3D filmy. Zůstává na povrchu, byť líbivém a krásně provedeném. Jenže snímky patřící k tradici českého filmu pro děti (od Věry Plívové-Šimkové, Jindřicha Poláka a dalších) vynikaly spíše obsahem.

Kreslené scény jsou ozdobou filmu.

I když vám Chobotnice z II. patra připadaly otravné a Pan Tau zase na váš vkus moc málo mluvil, jde o snímky, které jste pravděpodobně viděli stokrát, a stejně vás neomrzí. O Vánocích se na ně znovu podíváte, i když třeba jen kvůli starým dobrým časům. Určitě bude mít tato nostalgie větší význam, než ta, ve které se prochází Modrý tygr.

Modrý tygr

Rodinný / Komedie
Česko, 2011, 90 minut