RECENZE: Mezi vlky. Liam Neeson natrhne zadek i smečce digitálních vlků

9. 3. 2012

Jaký typ filmů máte radši? Bezcitné vyvražďovačky podle předem daného schématu, nebo spíš filosofické kousky o osamělém člověku v divočině? Nebo se nemůžete rozhodnout? Přesně tak je na tom i snímek Mezi vlky.

Liamem Neesonem se to má složitě. Většinou hraje dva typy rolí. Buď je něčí mentor, nebo v hlavní roli kosí své nepřátele a běda těm, kteří by mu stáli v cestě. Už podle toho se dá ale snadno odhadnout průběh celého jeho nového filmu Mezi vlky. Ani nemusíte mít nějakou závratnou představivost.

Liam Neeson od dob Schindlerova seznamu sbírá spíše vedlejší role. Zato jeho úloha ve filmech nebývá snad nikdy vedlejší, nedej bože nedůležitá. To on totiž naučil Obi-Wana Kenobiho ohánět se světelným mečem. On pomáhá partě dětí v Narnii coby obří lev Aslan. Bez něj by neexistoval žádný A-Team. A kdyby nenaučil Bruce Wayna svému umění, nikdy by nemohl Batman začínat.

To ale pořád není nějaká velká vada snímku. Divák sice dokáže odhadnout, co se asi bude dít s partou chlapů, jejichž letadlo havaruje uprostřed sněhové bouře. Zvlášť když se z povzdálí ozývá nepříjemné vytí. Spíš se film neumí rozhodnout, čím ve skutečnosti chce být. V jedné scéně nabudete dojem, že celou dobu bude Neesonova postava filosofovat nad svým údělem ve světě. Jenže vzápětí se vlci chladnokrevně vrhnou na jednoho z mužů a vy máte pocit, že spíš sledujete tuctovou vyvražďovačku.

Kredity budou stačit… A vlk zcepení. Zdroj: distributor filmu

Nakonec putování mužů sněhem a jejich postupné umírání pod náporem digitálních vlčích zubů zvítězí. Existenciálního uvažování ubývá a až opět ke konci se vytasí spolu s Neesonovým chladným herectvím.

Očima Nely Christovové: Snímek Mezi vlky neměl lehkou startovní pozici snad ve všech ohledech. Ano, charismatický Liam Neeson zachraňuje, co může, ovšem s průhledným scénářem a banálními dialogy si poradí jen těžko. Kromě něj totiž aby další hereckou osobnost ve filmu pohledal, navíc budete zaplaveni nadbytkem emocionálních chvilek, ve kterých si zarostlí pořezové u táboráku vylévají srdíčko. Přesto mrazivá aljašská atmosféra dělá z thrilleru napínavou podívanou zakončenou epickým finále kdo s koho. A pozor! Po titulcích následuje dovětek.

Očima Oldřicha Mánerta: Na první pohled akční vyvražďovačka Mezi vlky dokazuje, že i v čistě komerčním hollywoodském filmu může být přehršel motivů a myšlenek žánrem spadajících do zcela jiné kategorie.

Pokud přimhouříte oči a smečku nerealisticky se chovajících vlků z jedniček a nul budete brát jen jako metaforu souboje s drsnou přírodou, na povrch se dostane čistý příběh o hledání smyslu života a ztrátě víry. Hutné myšlenky a jemná melancholická nálada ve spojení s opravdu ikonickým výkonem Liama Neesona daly vzniknout zajímavému novotvaru, který si s sebou nese všechny nešvary pokleslejších žánrů, stejně tak jako pozitiva silných příběhů minulosti. Jako kdyby se u režijního kormidla střídal Terrence Malick s Eli Rothem.

[youtube_660]6ouldoGftR0[/youtube_660]

Neeson nejen tím, jak hraje, dokazuje, že nikdo (ani tlupa dvaceti vlků) si s ním nebude vytírat zadek. Možná má zpočátku nějaké pochyby o svém životním údělu, v průběhu filmu si ale uvědomí, proč na světě vůbec je. Flashbacků je naštěstí málo, a když už jsou použity, s citem je u nich absolutní ticho, které dokáže na diváka zapůsobit často mnohem více než hlasité výbuchy.

Je Neeson vlk, nebo člověk?

V postavě se navíc velice šikovně zobrazuje paralela mezi zvířetem a člověkem. Ačkoli se film původně jmenuje The Grey, všichni vlci jsou černé barvy. Zato přesně takové označení by sedělo na něj, s šedými vousy, tmavými kruhy pod očima a chladným pohledem. Neeson vede svou smečku divočinou a útočí na něj jiný alfa samec spolu se svou tlupou. Kdo nakonec vyhraje? Vlk, nebo člověk? A je to vůbec důležité, když si v podstatě počínají úplně stejně?

Škoda jen, že vlci jsou postupem děje vykresleni spíš jako chladnokrevní zabijáci (a logicky tedy záporáci). Tvůrci natolik tlačili na pilu, že vlčí vystupování dokonce až přehnali. Nejde jen o černou srst, která biologům-laikům připadá v bílém prostředí podivná. Vlci jsou jaksi přerostlí, mají obří mordu a vůbec jejich krvelačnost působí nereálně.

To rozhodně není vlk, co spolkl Karkulku.

Nejen kvůli tomu divák lituje, že se nakonec dívá spíše na postupné odpravování hlavních lidských hrdinů. Navíc s mírně tupým schématem – dá se například velice snadno odhadnout, která z postav to schytá jako další. Nebo že si nesympatický frajírek brzy uvědomí, že Neesonovi ani smečce vlků se neodporuje.

Mezi vlky (Grey, The)

Akční / Drama / Dobrodružný / Thriller
USA / Kanada, 2012, 117 min