Recenze: Malý velký bojovník. Pozor, Jackie Chan opět útočí!

31. 7. 2010

FOTO: film Malý velký bojovníkPořád aktivní padesátník Jackie Chan si opět zaskotačí v akční komedii. Nebude už ovšem cestovat po divokém Západě nebo procházet po křižovatce smrti. Tentokrát zůstává na domácí půdě v Číně a zanedlouho představí českým divákům příběh z její nejtemnější historie.

Malý velký bojovník. Pozor, Jackie Chan opět útočí! Zdroj: palacepictures.net

Zní to jako novinka v repertoáru tohoto oblíbeného herce z dálného východu. I když je Jackie Chan už starší pán, pořád umí vlastníma rukama složit i několik chlapů najednou. Anotace Malého Velkého bojovníka zve na výpravnou akční komedii, v níž si divák ověří sílu ducha a cti pradávných čínských bojovníků. Slibuje skvělou zábavu, poučení a důkaz toho, že i dvě absolutní charakterové polarity se v době války mohou sblížit.

Ve dvou se to lépe táhne!

Ve snímku se vedle Jackie Chana objeví i mladý a všestranný umělec Leehom Wang. Zatímco Jackie hraje řadového vojáka, který obratně používá svůj zdravý selský rozum a který se chce za každou cenu dostat do své země, aby mohl obdělávat svá políčka, Leehom představuje v této dvojici silně kontrastní postavu urozeného generála nepřátelského vojska, který zná jenom boj a strategii. Ovšem, k takovému sblížení je potřeba i nějaký zdroj zlověstného napětí. To generuje nejen skutečnost, že hrdinové přecházejí zemí, která se zmítá v boji jejich znepřátelených vojsk a kterou brázdí nikam nepatřící tlupa bojovných banditů, ale i fakt, že generálovi jde po krku jeho vládychtivý bratr.

Jackie Chan v novém filmu Malý velký bojovník

Malému velkému bojovníkovi se nedá upřít jistá dávka kvality. Například, mlhavá postava pěvkyně udržuje diváka v očekávání nějakého hlubšího zásahu této jediné ženské postavy do události. Nestane se tak. Pěvkyně v podání Lin Peng jen doprovází a její zpěv plyne jako řeka. Jde po vlastní ose a přitom dodává snímku určitý poetický nádech. Nepopiratelnou devízou Malého velkého bojovníka jsou bojové scény. O jejich propracovanosti a invenčnosti není potřeba mluvit.

Pravdou však je, že Malý Velký bojovník se jakoby neumí rozhodnout, jestli má spíš bavit nebo udivit válečným příběhem. Zdá se dokonce, že se tahoun filmu Jackie Chan naučil neuvěřitelné, a to jak paralyzovat a zneškodnit protivníka jedním tahem. Asi trénoval s Chuckem Norrisem. Ale teď vážně. Pravdou je totiž i to, že Jackie Chan jakoby ubral plyn jak ve své legendární vtipnosti, tak ve své zarputilé bojovnosti. Jakoby tímto svým 99. filmem přenechával své žezlo mladší generaci.

Potáhne to Jackie Chan ještě někdy sám?

Co by se ale nejvíc dalo vytknout tomuto snímku s nálepkou Made in China je ústřední stereotypní šablona od první chvíle nesourodé dvojice, která se v průběhu filmu naučí vzájemně tolerovat. Fandové Jackie Chana mohou tento model příběhu neobyčejného přátelství znát z jiných jeho filmů. Za připomínku stojí třeba Tenkrát na Východě (ve dvojici s Ownem Wilsonem) či Křižovatka smrti (s partnerem Chrisem Tuckerem). Tento stereotyp může vycházet ze skutečnosti, že snímek vznikl tak, že samotný Jackie Chan oslovil s vypracovaným námětem režiséra Ding Shenga. A jelikož Jackie má zřejmě zkušenosti poznávat naprosto odlišené protějšky v průběhu nějaké cesty, tak se není čemu divit.

Jak se na to člověk dívá z různých stran, Malý velký bojovník je spíš průměrný. Možná se tvůrci nechtěli rozhodnout jen pro jednu formu příběhu. Proč by vlastně někdy nemohl být film o válce spíš komediální groteskou? Vždyť i samotná anotace informuje, že jde o akční a dobrodružnou KOMEDII o nevšedním přátelství. Možná s Malým velkým bojovníkem přichází toto léto do českých kin malý velký kousek čínské kultury. Kdo ví?

Malý Velký bojovník (Little Big Soldier)

Akční/ Dobrodružní/ Komedie
Čína/ Hong Kong, 2010, 96 minut