RECENZE: Královský víkend. Bill Murray září v roli záletníka Roosevelta

Nela Christovová

Nela Christovová

20. 2. 2013

Do českých kin se vplížil snímek, který jste pro jeho nenápadnost možná ani nezaznamenali. Královský víkend přitom vypráví příběh amerického prezidenta Roosevelta, navíc založený na skutečných událostech.

Filmy s prezidentskou tematikou se v Americe těší velké oblibě, a ještě větší pozornosti. Jenže to nebude případ Královského víkendu, který se do dějin zapíše maximálně jako další film o slavném americkém prezidentovi. Tedy pokud se vám jeho název nevykouří z hlavy, jakmile vstanete ze sedačky v kinosálu, nebo spíš doma z gauče.

Jméno britského režiséra Rogera Michella si možná spojíte s romantickou komedií, v níž se do sebe zamilovali Julia Roberts a Hugh Grant. Notting Hill z roku 1999 je Michellovým stále nejúspěšnějším počinem, po němž následovaly už mnohem vlažněji přijaté snímky romantického ražení. Vyzkoušel si ale, i jak to chodí v Hollywoodu, když dostal příležitost natočit thriller Incident. A nechybělo mnoho a mohli jsme jeho jméno vidět i v titulcích bondovky Quantum of Solace, kterou ale nakonec odmítl režírovat kvůli názorovým rozdílům.

Královský víkend má zkrátka tu smůlu, že ho zastínil Spielbergův Lincoln, se kterým se už jenom kvůli jménu režiséra a lákavému obsazení vůbec nemá šanci měřit. Přitom Franklin Delano Roosevelt, na domácí půdě láskyplně přezdívaný FDR, rozhodně nepatří mezi druhořadé americké prezidenty. Svými rozhodnutími značně ovlivnil vývoj druhé světové války, o čemž ale tenhle film v podstatě nepojednává.

[youtube_660]t4LKBWz6Lcw[/youtube_660]

Zápletka je mnohem oddechovější. Týká se vášnivého vzplanutí starého proutníka na vozíku a palčivé otázky, zda britský panovník sní hot dog, či ne. Spojení vozíčkáře, krále a párku v rohlíku do jedné věty sice nahání hrůzu, co si to na nás tvůrci zase vymysleli, ale překvapivě nejde o žádnou střelenou legraci.

Státní návštěva, jak ji neznáte

Třešničkou na dortu je douška na samém konci filmu, že příběh se zakládá na skutečných událostech. Tedy aspoň jak je popsala jistá Daisy Suckley ve svých denících, které byly nalezeny až po její smrti. Venkovanka Daisy, ve filmovém podání Laury Linney, je totiž vzdálená sestřenice prezidenta Roosevelta (Bill Murray), který už má sice svá nejlepší léta za sebou, ale i po obrně a na kolečkovém křesle si udržuje pověst proutníka.

Už teď je jasné, jak se přátelství mezi touhle dvojicí bude vyvíjet, a ke zfilmování by to nestačilo. Proto paralelně sledujeme ještě jednu, zajímavější dějovou linii. Do sídla poblíž městečka Hyde Park, kde FDR rád tráví volný čas, má dorazit královská návštěva z Velké Británie. A Rooseveltovu výstřední manželku Eleanor (Olivia Williams) samozřejmě nenapadne nic jiného než uspořádat pravý americký piknik. No a jsme zpět u těch hot dogů.

Opilec, proutník a šprýmař. Takový byl FDR. Zdroj: Bioscop

Tahle kombinace zní dohromady mnohem vtipněji, než jak nám ji filmaři předkládají. Právě tvůrci jakoby se snažili sedět na dvou židlích, které se ale překvapivě nezvrhly. Na jednu stranu se pokusili udržet důstojnou vzpomínku na Roosevelta, ale zároveň ho ukázali jako člověka, který rozhodně není svatý.

Příběh proto nikdy nesklouzne do čistě komediální roviny, což by pro skvělého Billa Murrayho byla hračka. Ačkoliv herec opět potvrdil, že zvládne i vážné role, Rooseveltovi zůstává Murrayho charakteristický šibalský výraz. Právě jeho charisma je hlavní devizou celého filmu a nominaci na Zlatý glóbus si právem zasloužil. Kromě něj se dočkáme už jen půl tuctu milých, ale nevýrazných postav, kterým kraluje Laura Linney coby uspávačka hadů Daisy. Tahle pasivní hrdinka, čekající na Rooseveltovu přízeň, s sebou totiž od začátku do konce nechá zametat a do příběhu v podstatě nic nevkládá.

Kráskami se to ve filmu zrovna nehemží, ale zato vypadají skoro jako ve skutečnosti.

O trochu rozruchu se v ospalé zápletce postará britský král Jiří VI. (Samuel West), o kterém jste slyšeli minimálně ve spojení s Královou řečí. Ano, jde o slavného Bertieho, který se snažil odnaučit koktání. Ještě předtím ale vyrazil na výlet do Spojených států a jako aristokrat mezi buranskými Američany působí doslova jako pěst na oko.

Lucie ŠimůnkováOčima Lucie Šimůnkové: Úspěch Královy řeči v oscarovém klání přinesl obnovený zájem o britskou královskou rodinu. Přidejte trvalý zájem o americké prezidenty, který naposledy ukázal například Steven Spielberg (Lincoln), a vyjde vám z toho Královský víkend. Příběh setkání Franklina Roosevelta a krále Jiřího očima Rooseveltovy milenky má jeden zásadní problém. Významnou politickou událost ukazuje tak banálně a nudně, že se divákovi zdá, jako by sledoval kvalitně natočené domácí video. Částečně za to samozřejmě může pasivita vypravěčky, která se chová podle rčení sedávej panenko v koutě… Hlavní vinu ale bezpochyby nesou scenárista a režisér, kteří mohli natočit vše od politického dramatu po srdceryvnou romantiku a vyšel jim pokus o grotesku. Královský víkend, byť má i své světlé chvilky, kandiduje na nejnudnější film počátku roku.

O které z obou dějových linií ale Královský víkend pojednává především, si může každý divák určit sám. Sám snímek není takový, ani makový, takže ho můžete brát jako lehce politické drama, nebo zkrátka jako nasládlou romanci o všech Rooseveltových ženách.

Královský víkend (Hyde Park on Hudson), Životopisný / Komedie / Drama / Historický, Velká Británie, 2012, 94 min, Režie: Roger Michell, Hrají: Bill Murray, Laura Linney, Olivia Williams, Olivia Colman, Blake Ritson, Samuel West, Eleanor Bron, Martin McDougall, Tim Ahern, Tommy Campbell, Sam Creed, Jeff Mash, Kevin Millington, Elizabeth Wilson

0