RECENZE: Kocour v botách. Chlupatý desperado nejde ve Shrekových stopách

Nela Christovová

Nela Christovová

29. 11. 2011

Jak se z Kocoura stal psanec a kde přišel ke svým apartním botkám? Už jenom nápad natočit prequel k Shrekovi předjímá, že cílem filmových tvůrců je opět jen vytřískat z fanoušků zeleného zlobra další peníze. Stojí film vůbec za zhlédnutí?

Aby toho nebylo málo, proradné vajíčko Valda Cvalda ho vláká do pasti a z hodného kocoura se rázem stává vyvrhel. Jak si napraví reputaci a vynahradí rodnému městečku škody, které způsobil? Samozřejmě jenom tím, že provede nějakou další vylomeninu. A tentokrát to spočívá v tom, ukrást kouzelné fazole, vyšplhat po nich do nebe a tam ukrást zlatonosnou kachnu. Prostě den jako každý jiný.

Začíná hon za radioaktivními fazolemi, Zdroj: distributor filmu

Příběh o drsném kocourovi si přímo říká o atmosférické ladění a lá Tenkrát v Mexiku a korunu všemu nasazují podivní kočičí mariachi, kteří by strčili do kapsy i slavné alternativce ze Stomp. Chybí snad jen šátek přes oči a mohli bychom Kocoura v botách prohlásit za regulérní pokračování kultovního Zorra.

Očima Lucie Šimůnkové: Spin-off animované tetralogie Shrek se nese v obdobném duchu jako jeho předchůdce. Vybírá si postavy z pohádek (Kocour v botách) a dětských říkaček (Jack a Jill, Valda Cvadla alias v originále Humpty Dumpty) a zasazuje je do u nás méně známého příběhu O Jackovi a kouzelné fazoli. Španělská mizanscéna a celá stylizace snímku a lá Zorro (nejpatrnější samozřejmě v závěru a originálním hlasu Kocoura) snímku hodně pomáhá a zakrývá nedostatky.

Film není tak zábavný, jako byl první Shrek nebo jiné animáky, ale nabízí rychlou akci a kvalitní zpracování. Ačkoli vychází z pohádek, tvůrci mu propůjčili lehce lechtivý a dospělácký podtext (rozhovory na téma plánovaného rodičovství) a najít se dají i zajímavé odkazy na jiné filmy (Klub rváčů). Kocour v botách má hodně lákadel, aby u něj divák vydržel po celou dobu, kterou bude čekat na to, až číča udělá ten svůj známý kukuč. A dočká se.

Nemůžu si pomoct, ale víc se mi Kocour líbil jako zlý a nebezpečný nájemný vrah než jako oběť ďábelských plánů půlmetrového pukavce. Jenže hlavní postava musí za každou cenu u dětí získat pochopení, což by se v případě zlého vrahouna asi těžko povedlo.

S tím je spojeno ještě jedno mírné zklamání – trochu jsem doufala, že Kocour v botách půjde ve šlépějích prvního a taky nejlepšího Shreka, který kromě pohádkové roviny nabídl i plnohodnotnou zábavu pro ty odrostlejší. Pak už to šlo s celou sérií jen z kopce, ale právě Kocour mohl zachránit pověst celé série. Nebo taky pohřbít, což je aspoň drobná útěcha za kompromis, který režisér Chris Miller zvolil pro tento film.

Animák, který je i pro dospělé

Dospěláckými narážkami se to ve filmu slušně hemží, taky je pravda, že si o ta vejce, mimochodem ústřední motiv pohádky, přímo koledují. Možná prvoplánové, ale spolehlivě to zabírá už od začátku série.

Podle očekávání dopadl i český dabing, který se sice vyvedl, ale ve finále zní stejně sterilně jako u všech ostatních animáků. Poslouchat Kocoura, který v originále promlouvá se španělským přízvukem Antonia Banderase, by měl být zážitek. Jenže při kvalitním, avšak nenápaditém dabingu Aleše Procházky už příst blahem nebudete. Možná by distributoři měli zauvažovat o vydání i originální verze s titulky, přece ne každý animák je jen pro děti!

Zas ty kočky! Mám radši psy…

Pokud si myslíte, že hodina a půl stačí na to, aby se Kocour řádně vykecal, pak vězte, že nestačí. Hollywood si patrně nechal otevřená zadní vrátka, a tak zas jeden film zavání pokračováním. A možná i lepším, než je první díl, protože teprve ke konci začíná opravdu přituhovat. Otázkou ale zůstává, stojíme my diváci o další nastavovanou kaši?

Kocour v botách (Puss in Boots)

Animovaný / Dobrodružný / Komedie
USA, 2011, 90 min