Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Klára a Bára pobaví. S Chýlkovou a Holubovou si ujasníte priority

Klára a Bára ze Studia DVA baví diváky už šestou sezonu. A stále jim to jde. Nadčasovost a univerzálnost mezilidských vztahů je vděčným tématem, na kterém je celý příběh vystavěn.

Klára a Bára jsou nejlepší kamarádky a sdílí spolu všechny důležité věci. Až na jednu. Klára má poměr s Bářiným mužem Jiřím, a to opravdu není nic, s čím by se chtěla kamarádce svěřit. Ta je v nestřeženém okamžiku přistihne. Tajemství si ale nechává dlouho pro sebe.

Celá situace se komplikuje v momentě, kdy Báře s Jiřím vyhoří dům. Dočasně se proto nastěhují ke Kláře a Pavlovi, což se brzy ukáže jako nevyhovující varianta.

Zatloukat, zatloukat, zatloukat

Bára už nezvládá předstírat, že o ničem neví a na milence útočí. Ti se drží rad doktora Plzáka a zatloukají, ale nevydrží to dlouho. Po sérii nepříznivých okolností a vypjatých situací se Klára s Jiřím Pavlovi přiznají. Ten ovšem Kláře nevěru odpustí. Zoufalá Bára volí krajní řešení, ale svého nedosáhne. Výsledkem je paradoxně definitivní rozchod s Jiřím a Bára se dočká toho, co chystala svému muži.

FOTO: Klára a Bára, Studio Dva_2

Pavel dokáže Kláře brzy odpustit

Klára s Pavlem se snaží Bářino manželství zachránit, což se jim na vánočním večírku podaří. Sami pak naplňují svůj vztah na Silvestra, když Klára zjistí, že je těhotná. Rodinná idyla se ale vrátí, jen pokud Pavel překoná pochyby o svém otcovství.

Chýlková s Holubovou si notují

Ivana Chýlková s Evou Holubovou rozehrávají na jevišti komické i emocionálně silné scény. V ničem za nimi nezaostávají ani jejich kolegové Mojmír Maděrič a Roman Štabrňák a divák se několikrát opravdu sžije s postavami natolik, že si představuje, jak by ve které situaci sám reagoval.

FOTO: Klára a Bára, Studio Dva_3

Kvůli manželovým nevěrám Bára podpálila dům, teď spí u Kláry v obýváku

Za další silné složky inscenace považuji maximálně realistické dekorace a především světla. Důmyslné nasvícení rozděluje scénu, že po celou dobu může být na jevišti obývací pokoj i ložnice zároveň a kulisy se nijak neruší a nepřekáží si.

Očima Anny Kottové: Inscenace o jednom vztahu v krizi, vlastně o dvou, dává vyniknout všem hereckým výkonům. Do popředí se ale dostávají Ivana Chýlková a Eva Holubová. Klára a Bára v první části primárně baví a ve druhé přinášejí ponaučení, že nic se nejí tak horké, jak se uvaří. Netradiční nápady, které udrží divákovu pozornost, vyšperkují inscenaci, ať už jde o cvrčky, věrohodně vystavěné kulisy nebo světla označující aktivní scénu. Embryo už je ale za hranou. Každá inscenace zraje s postupem času jako víno. Tento lahodný ročník zraje skoro 7 let. Je na čase si ho vychutnat.

Hodnocení 80 %

Velmi příjemně je pak světlo využito při modelaci snů jednotlivých postav. Škoda jen, že tato scéna je ke konci narušena čímsi, co má představovat embryo. Po jevišti se najednou prochází něco ve stylu maskota středoškolského fotbalového týmu a vydává místy až nesrozumitelné dětské žvatlání.

Ve snu by se ještě embryo dalo zvládnout, ale v závěru představení, kdy se přivalí znovu v reálné situaci, už opravdu pro tuto příšernost neexistuje omluva, a tak v samém závěru poněkud znehodnocuje celou inscenaci.

FOTO:Klára a Bára, Studio Dva_4

Scéna je maximálně realistická a světlo ji dělí na aktivní a pasivní prostor

I přes tento magicko-realistický nešvar ale přináší inscenace mnoho zajímavých momentů a nastoluje otázky, které nikdy nepřestanou být aktuální. Co jsme schopni udělat pro svého partnera? Kolik toho vydržíme, aby on byl spokojený? Kde je hranice únosnosti čehokoliv?

Klára s Bárou si své hranice ujasňují teprve kolem čtyřicítky, ale jak i ony dvě zjistí, nikdy není pozdě. Ani na prozření, ani na změnu.

Klára a Bára

Studio DVA, Divadlo Palace

Autor a režie: Patrik Hartl

Hrají: Ivana Chýlková, Eva Holubová, Mojmír Maděrič, Roman Štabrňák/Jan Holík

Hodnocení: 80 %

Ohodnoťte tento článek:
4,4
Právě čtete

RECENZE: Klára a Bára pobaví. S Chýlkovou a Holubovou si ujasníte priority