RECENZE: Hugo a jeho velký objev. Scorsese a Borat volají po Oscarech

Oldřich Mánert

Oldřich Mánert

31. 1. 2012

Když se starý pardál formátu Martina Scorseseho rozhodne experimentovat s 3D technologií, zavání to zklamáním. Hugo a jeho velký objev naštěstí nesází jen na přidaný třetí rozměr. Láska ke kinematografii a nekonečné opájení se filmem nikdy nebylo tak melancholicky roztomilé.

Martin Scorsese v posledních letech bojoval s nutkáním chrlit jeden potenciální oscarový hit za druhým. Za svá klasická díla Taxikář a Zuřící býk se ocenění nedočkal, 21. století započal druhou vlnou útoku. Letec a Gangy New Yorku bohužel doplatily právě na až příliš okatou snahu zalíbit se oscarové porotě. Scorseseho osobitost se vytrácela a vše vyvrcholilo remakem drsné asijské kriminálky Volavka, kterou do Hollywoodu přinesl pod názvem Skrytá identita. A světe div se, zrovna za toto dílko mu přistálo v klíně vytoužené ocenění. Paradoxně za jedno z jeho nejslabších děl.

Georges Méliès je považován za vůbec prvního regulérního filmového tvůrce a pro mnohé je také zosobněným kinematografickým kouzelníkem. Jeho imaginativní filmy udivují i sto let po svém vzniku. K jeho nejznámějším snímkům patří legendární Cesta na Měsíc, Cesta do nemožna a Dobytí pólu.

S pocitem dobře odvedené práce a hřejivého zadostiučinění se vrhl na brakové téma a Prokletým ostrovem si udobřil dlouholeté fanoušky. Poctivá práce a radost z filmařiny ze snímku přímo tryskaly. Od temného psychologického týrání aktuálně mění směr a rozhodl se všem lačným filmovým žroutům naservírovat dětské dobrodružství na motivy knihy Byiana Selznika s názvem Hugo a jeho velký objev. Nebyl by to ale Scorsese, kdyby do jednoduchého příběhu neotiskl svou duši.

Příběh malého Huga, který se po smrti svého otce, vášnivého hodináře, stal sirotkem, nepostrádá snad žádnou ingredienci perfektního dětského filmu. Jeden opuštěný kluk starající se tajně o precizní chod nádražních hodin, který musí být neustále ve střehu před drsným hlídačem s ještě drsnějším psem, to vše obaleno mystickým odkazem mrtvého otce v podobě nikdy nedokončeného robota. Úvod snímku se drží právě v mantinelech čistého dětského dobrodružství a hraje si zejména s uhrančivou vizuální stránkou.

Očima Pavlíny Nouzové: Martin Scorsese přišel s dost netradiční myšlenkou (alespoň v Hollywoodu). Děti jsou také inteligentní diváci a nestačí jim jen animovaná 3D veverka. Nestačí jim vizuální stránka, chtějí také příběh či postavy, se kterými se můžou ztotožnit. A mají rodiče, kteří s nimi nechtějí chodit do kina jen z donucení.

A tak natočil nesmírně chytrý dětský film, který si užije i rodič a jeho přesah ocení zase dědeček s babičkou. Snad jen by nemusel diváka vláčet dlouhým úvodem a mohl by ho bez problémů hodit do příběhu hned na začátku.

Obrovská přidaná hodnota spočívá v naroubování čistě fantaskního příběhu na reálný základ zosobněný postavou průkopníka kinematografie Georgese Mélièse. Kdysi slavný filmař žije v ústraní spolu se svou manželkou a mladou chráněnkou. Jedinou zábavou je mu provozování malého obchůdku s roztodivnými figurkami a malými mechanickými zázraky. Shodou okolností se obchůdek nachází na nádraží, které je domovem samotářskému Hugovi.

[youtube_660]BtuuNK-4qCs[/youtube_660]

Jak velí pravidla dobrého příběhu, jejich osudy se pomalu proplétají a začíná hravá a imaginativní cesta za odhalováním pravé totožnosti nenápadného šedovlasého pána, který byl kdysi filmařskou legendou. Spolu s hlavní dětskou dvojicí se tak vydáváme nejen po stopách samotného Mélièse, ale také ke kořenům samotné kinematografie.

A právě na této půdě je Scorsese jako doma. S pověstí jednoho z největších filmových znalců si hýčká každou sekundu strávenou ve společnosti kinematografických průkopníků. Dětsky naivní nadšení z prvních filmařských pokusů zahaluje pod háv roztomilosti a nekonečné fantazie tehdejších tvůrců. Rovinu filmovou pak propojuje také s vědeckými motivy, které jsou pevně spjaty s vynalézáním nových kamerových technologií. Nenápadně tak odkazuje na vývoj o sto let později, kdy legendární tvůrci zápolí s třetím rozměrem.

Bilancujeme s úsměvem

Méliès je tak zosobnělou verzí Scorseseho a tento motiv přidává zpětně snímku několik dalších vrstev. I když na někoho může působit hřejivým a uvolněným dojmem, pod slupkou líbivosti se skrývá posmutnělý a bezpochyby bilanční film uznávaného režiséra na vrcholu kariéry.

Spíše než k žánrově spřízněným snímkům typu Harry Potter lze Huga přirovnat ke Stromu života Terrence Mallicka. Oba výjimeční režiséři bilancují. Pro Mallicka je smyslem života filosofie, neustálé hledání víry a souznění se zákony vesmíru. Scorseseho životem je a vždycky bude film a všechno s ním spojené.

Jsem knihomol, ale léčím se

I hlavní hrdina Hugo je mladou verzí samotného režiséra. S nekonečnou fantazií a chutí po dobrodružství. To přece nabízí povolání režiséra stejně tak jako seřizování nádražních hodin, které může snadno symbolizovat seřizování a sestavování dokonalého filmu. Ne nadarmo je Hugo také vynálezce, který se snaží dokončit mistrovské dílo otce. Není také náhodou Scorsese následovníkem průkopníka Mélièse? I do takových rovin se může divák při sledování snímku dostat.

Rozjíždím se pomalu, finišuju velkolepě

Perfektně seřízenému filmovému vehiklu tak podráží nohy jen velmi pomalý a dějové plochý úvod. Pozvolné budování decentní mytologie a vykreslování charakteru hlavního dětského hrdiny by sneslo radikální pokrácení a větší prostor mohla dostat následná myšlenkově hutnější rovina. Jakmile se dostaneme za úvodní představení všech postav, vše do sebe začne zapadat, včetně chytře využívaného 3D, které ve spojení se zobrazováním kinematografických začátků dostává zcela nové rozměry.

Scorsese ve své bilanční poloze dojímá, umí vykouzlit úsměv na tváři, stejně tak jako rozpálit mozkové závity do běla. I s desítkami filmů v zádech a stejným počtem odsloužených let z jeho nejnovějšího snímku čiší láska k filmu, k procesu jeho tvorby a dětsky nekonečná fantazie a touha si hrát. Ne nadarmo je Hugo a jeho velký objev nominován na celkem 11 Oscarů.

Hugo a jeho velký objev (Hugo)

Dobrodružný / Drama / Mysteriózní / Rodinný
USA, 2011, 126 min

Režie: Martin Scorsese
Hrají: Asa Butterfield, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Chloë Grace Moretz, Helen McCrory, Jude Law, Christopher Lee, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Ray Winstone, Emily Mortimer, Michael Stuhlbarg, Michael Pitt

0