Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Grotesku Absint hrají v Disku. Chytí damáci bílého králíka?

Redakce

Redakce

11. 5. 2012

FOTO: Bílý králík v Disku.Po Divadle DISK běhá bílý králík a hraje cirkusová hudba. Režisérka Linda Dušková vyždímala ze třeťáků KALDu všechno, co mohli nabídnout. Zpěv, hudba, barevnost, tanec, masky a loutky – to vše najdete v perverzně vyšinuté grotesce Absint.

FOTO: Bílý králík v Disku.

Ve vyšinuté grotesce nechybí samozřejmě bílý králík Zdroj: divadlodisk.cz

Show začíná už v kavárně a foyer, kde je divák upoutáván cirkusovou hudbou, kterou z nástrojů vyluzuje partička lidí oděných do groteskně děsivých masek. Stačí následovat bílého králíka, který návštěvníky úspěšně dovede až do sálu. Třetí ročník katedry alternativního a loutkového divadla (KALD) se představí v celé své kráse.

Čtěte také: Po masakru v Disku teče krev proudem

Hra zavede obecenstvo do potrhlé rodiny, kde matka představuje perverzní naivku, otec je chorobný srab a lhář. Syn Adrien je neblahým spojením obou rodičů perverzní srab. Venku před domem probíhá hlučný cirkus. Do toho všeho nastoupí ještě sestrovražedná dvojka a muž, jež si chronicky zakládá na svém kníru. Není divu, že dcera Absint radši strká hlavu do moduritového králíka, než aby se na to všechno musela dívat.

Postavy skvěle pracují s divákem, kterého tahají za nitky přesně do krajů, kde ho chtějí mít. Balancování na hranici groteskní děsivosti je jedním z hlavních motivů celé hry. Psychedelické masky s velkým šklebem, bílí králíci, páv a plameňák, provazochodkyně, smrtka a pompézní pán s knírem. Vítejte v říši DAMU-divů.

FOTO: Absint v DISKu

Plameňák, páv a cirkus – to už je moc i na Absint

Celou tu sympatickou pošetilost dokresluje scéna Silvie Gajdošíkové, která je velmi poutavě řešena a která na závěr efektně zmizí v propadlišti dějin. Světla, která barevnost střídají se strohostí, manipulují situace kýženým směrem. Ze stropu neustále kapající voda, které žádný z herců jakoby nepřikládá velkou váhu, i když je do očí bijící, nenápadně zařizuje, aby obecenstvu začínalo šplouchat na maják.

V Absintu vítězí forma nad obsahem. Při inscenaci pozornost upoutá vše okolo, jenom ne text. Po potlesku odchází divák potěšený mnoha vjemy, nikoliv plně obeznámený s dějem a jeho hlavní zápletkou. Dramaturgicky se nepodařilo zcela úspěšně a srozumitelně vypointovat příběh. Základní linka je ukryta v patosových obratech, jež divák rozptýlený nesčetným množstvím skvělých režijních nápadů občas nestíhá pochytit.

Foto: Absint v DISKu

Mezi otcem a synem panuje netradiční vztah

Herecké výkony třeťáků uspokojivě zapadají přesně do groteskně cirkusáckých situací. Výběr žánru byl velmi šťastný, jelikož na mladé herce neklade takové nároky, jako tomu bylo například u třetího ročníku činohry v Punk Rocku. Režisérka Linda Dušková navíc obsadila do hry Absint celý ročník a každému dala možnost vyniknout ve své roli, ať už herecké či hudební.

Soňa Páleníková v roli Absint obstojně ztvárňuje pocity člověka, který je mimo mísu dění kolem sebe. Občas divákovi může vadit její čeština, která je poznačena slovenským přízvukem, což Páleníková vyvažuje hereckým výkonem, při kterém jí oči žhnou jako dva plamínky.

Také recenzujeme: Hosté v Disku vypráví o žížalách a výkalech

Představitelé potřeštěných rodičů, Johana Schmidtmajerová a Jan Cina, přinášejí do hry nádech perverzní infantilnosti. Za dvěma roztomilými obličeji se však skrývá proradnost postav, jež ztvárňují. Role bratra se zhostil Šimon Krupa, který neustále balancuje mezi intelektuálem, perverzákem a přizdisráčem.

FOTO: Pavel Blažek v Absintu

Knír nebo život?

Ve hře exceluje Pavel Blažek jako muž s knírkem, jež svým poutavým výkonem utáhl bez problémů sám celé jeviště. Blažek, díky spojení výborného přednesu a teatrální mimiky, je specificky okouzlující osobou, která udržuje bdělost diváků.

Sesterské duo Hedvika Řezáčová a Eliška Křenková, které je jak vystřižené ze smaltovaných retro reklam z 50. let, baví diváky už od první chvíle, kdy se s písní objevují na scéně. Neméně diváka zabaví a pobaví cirkusové postavičky, na jejichž další a další výstupy se sál nadšeně těší.

Chci poukázat také na Anne–Francoise Josephovou, která se objevuje v roli provazochodkyně. Mladá herečka sice neměla možnost prosadit se herecky, avšak zapůsobí jako nejvíc multifunkční článek souboru. Během představení stihne zazpívat, zahrát na klavír, baskytaru, violoncello a dokonce i zastepovat.

FOTO: Johana Schmidtmajerová a ptactvo.

Názor ptactva je velmi důležitý

Absint je plný přehnaně teatrálních scén, které nejsou tak těžké na ztvárnění. Tento styl nedává možnost docenit potenciální herecké kvality studentů, což vůbec nevadí. Jedná se o první herecké uvedení, které má upoutat na ročník pozornost, a to se povedlo. Herci třetího ročníku se ukázali v nejlepších barvách a plně využívali všech možností, které jim alterna dala do vínku.

Studenti předvedli svou muzikálnost, práci s maskou a loutkou, svůj groteskní talent při kontaktu s divákem. Přinesli do Disku něco jedinečného – hru specifického ražení, která v programu nemá a ani nemůže mít dvojníka. Studenti by měli být nadmíru spokojeni se svým prvním došlápnutím na prkna Disku, zbývá se jen těšit, co předvedou v příštím roce.

Absint

Divadlo DISK

Autor: Pierre-Yves Chapalain

Režie: Linda Dušková

Hrají: Jan Cina, Johana Schmidtmajerová, Soňa Páleníková, Šimon Krupa, Pavel Blažek, Hedvika Řezáčová, Eliška Křenková, Antonín Týmal, Anne-Francoise Josephová, Filip Šebšajevič a Tilen Kozamelj

Hodnocení: 80 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Grotesku Absint hrají v Disku. Chytí damáci bílého králíka?