Recenze: Firefly. Kultovní sci-fi seriál s velkou smůlou

28. 5. 2010

serial-firefly-perexKombinace sci-fi a westernu? Ano, to přesně je Firefly. Seriál, který si i přes neuvěřitelnou smůlu vydobil kultovní status a jehož odkaz žije nadále i po osmi letech od zrušení. Pojďme proto mezi posádku Serenity, lodě třídy Firefly, abychom zjistili proč.

Loď Serenity, Zdroj: firefly.sff.cz

Loď Serenity, Zdroj: firefly.sff.cz

Firefly je dítkem Josse Whedona, člověka, který má na svědomí kupříkladu seriály Buffy a Dr. Horrible. Svým konceptem je vlastně dosti originální, přestože, když se to vezme kol a kolem, půjčuje si od kdekoho a kdečeho.

Děj se točí okolo kapitána Mala Reynoldse, bývalého vojáka za takzvané Hnědokabátníky (Browncoats), kteří rebelovali proti Alianci, což vyústilo ve válečný konflikt. Problém ale je, že Aliance vyhrála (v bitvě o Serenity Valley) a jakýkoliv náznak rebelie, současná nebo bývalá příslušnost, znamená stíhání a následnou likvidaci. Mal je jedním z těch, kteří kvůli své minulosti a nenávisti k Alianci musí přežívat, jak se dá. Vlastní loď, pojmenovaná Serenity, kterou spolu se svou posádkou miluje nadevše, mu obstarává živobytí. A to ne vždy tak úplně legální.

Jednoho dne se posádka rozhodne přivydělat si trochu převozem cestujících, mezi kterými je mimojiné i doktor Simon Tan, který, jak se ukáže, nebyl k Malovi a jeho lidem zase tak úplně upřímný a převáží něco, co by všem mohlo velmi nehezky zavařit. A to svou mladší sestru River, která je hledaným objektem Aliance číslo jedna.

Hlavní hrdinové, Zdroj: firefly.sff.cz

Hlavní hrdinové, Zdroj: firefly.sff.cz

Co je na tom tak originálního? Veskrze nic moc. Výjimečného je totiž něco trochu jiného. Seriál je totiž zvláštní, ale originální a perfektně fungující mix sci-fi a westernu. To se může vyložit všelijak, stejně, jako by to mohlo všelijak dopadnout, ale Whedon má vše pevně v rukou a tak můžeme sledovat, jak se ve westernově stylizovaných kostýmech prohání po planině skupina lidí, kteří po sobě střílejí energetickými zbraněmi, nad hlavami jim létají vesmírné lodě a to vše je podbarveno zvuky houslí, banja a westernovými melodiemi.

Zní to naprosto zběsile, ale výsledek je tak příjemný na pohled i na duši, že až zůstává rozum stát, jak se tohle Whedonovi podařilo ukočírovat tak, aby se celý seriál nezvrhl v nepoužitelnou změť.

Ovšem tohle všechno by bylo nic, kdyby nebylo charakterů. Hlavní skupina hrdinů je banda sympaťáků od kosti, kterým budete fandit, a když půjde do tuhého, budete si se zatajeným dechem přát, aby opět vyvázli a všechno zvládli.

Malcolm Mal Reynolds miluje svobodu, svou loď a posádku natolik, že by za ně položil vlastní život. První důstojnice Zoe, jeho spolubojovnice z války s Aliancí, jež ho neustále oslovuje, vzhledem k bývalé vojenské šarži, pane, nejde pro ránu daleko a její manžel, pilot Hoban Wash Washbourne, je naprosto neuvěřitelný pohodář, nosící přes svou pilotní kombinézu havajské košile.

Zoe a Wash, Zdroj: firefly.sff.cz

Zoe a Wash, Zdroj: firefly.sff.cz

K tomu mechanička Kaylee, hodné děvče, které se v technice vyzná lépe, než kdokoliv z posádky, pastor Book, který dle některých indícií nebude jenom tak obyčejným pastorem, společnice Inarra (Společnice jsou jakousi alianční obdobou geishy), která má pronajatý jeden z lodních raketoplánů a jejíž jiskření s Malem vypadá více než hmatatelné, a již zmíněný doktor Simon s mentálně velmi nestabilní sestrou River, na které dělala Aliance velmi nehezké pokusy, a kteří jsou hledáni s největší možnou pozorností.

Celý seriál provázela už od začátku neskutečná smůla, vzhledem k tomu, že vysílací stanice Fox neustále měnila vysílací čas z nešikovného na ještě nešikovnější. Díky tomu docházelo mimo jiné i k situacím, kdy se časy měnily téměř co týden, což, přiznejme si, sledovanosti příliš nesvědčí. Firefly byla nakonec, po čtrnácti odvysílaných dílech, narychlo a násilně ukončena, jelikož její sledovanost ani omylem nedosahovala výšky sledovanosti jiných, v té době běžících, seriálů.

Ani to ale nezabránilo tomu, aby si Firefly získala velmi masivní fanouškovskou základnu, a to především díky internetu a prodejím na DVD. Vysoká obliba a velmi rychle získaný kultovní status později vedly k tomu, že vzniklo několik fireflyovských komiksů a především film Serenity, který se odehrává dějově po blíže neurčeném časovém úseku po událostech ze seriálu a v němž se vrací všichni hrdinové. Film, stvořený opět Whedonem, ovšem ubírá na lehkosti seriálu a hraje na trochu vážnější notu (především v druhé polovině). Dle mého názoru se jedná o velmi důstojné zakončení výborného seriálu.

Co se týče hudby a výpravy, nelze než chválit. Hudba je velmi stylová, kostýmy naprosto perfektní a digitální efekty sice slabší, ale na televizní produkci i tak velmi dobré. Zkrátka, je vidět, že na seriálu se nešetřilo. (Což byl také jeden z argumentů studia Fox pro zrušení: příliš nákladné a příliš nízká sledovanost.) Není také od věci upozornit na to, že Firefly byla jednou z prvních sci-fi, kdy scény ve vesmíru byly realisticky bez zvuku.

Zkrátka a dobře, Firefly je kult. Joss Whedon vytvořil okouzlující svět a dosadil do něj neuvěřitelně sympatické postavy, které vás donutí nedýchat pokaždé, když se dostanou do problémů. Navíc, málokterý sci-fi seriál se může honosit tím, že i po několika letech od svého zrušení má stále velmi živý fandom, který udržuje jeho odkaz tolika aktivitami.

Název: Firefly
Délka: 1 série (celkem 14 epizod o 45 min) – předčasně ukončena, 1 film Serenity
Tvůrci: Joss Whedon