Recenze filmu Rango. Proč Verbinski uvěznil Jacka Sparrowa do těla ještěrky?

Foto z filmu RangoAnimáky jsou poslední dobou čím dál tím populárnější. Jeden byl letos dokonce nominován na Oscara za nejlepší film. Rango sice možná není tak ohromující jako Příběh hraček 3, ale aspoň se honosí zvučnými jmény v závěrečných titulcích. No jen považte: Johnny Depp, Bill Nighy, Abigail Breslin, Gore Verbinski, Hans Zimmer…

Fotografie z filmu Rango

Vypravěči filmu Rango jsou opravdu sympatičtí, Zdroj: distributor filmu

Řeknu to na rovinu. Westernové filmy mě nebaví. Kromě českého fejkového westernu jménem Limonádový Joe mě žádný nezaujal. Nikdy jsem moc nechápala, co je na tom, že se chlápci v divných klouboucích vzájemně střílí z ještě divnějších pistolí, honí indiány a sekundují jim u toho ženské v korzetech.  Ale stejně jsem se rozhodla, že dám tomuhle (alespoň v traileru) vtipnému ještěrákovi šanci. I když se tváří tak trochu jako westernový hrdina.

Koneckonců ona zvučná jména v titulcích působí opravdu jako zaklínadlo a jeden by hádal, že očekávaný film bude pecka. Jenže to by se jeden trochu seknul. Rango totiž není víc než překombinovaný (navíc westernově laděný) film. Jisté kvality mu sice upřít nelze – místy vtipné momenty (bohužel skoro všechny známé z traileru), zajímavé detaily (budova pošty z poštovní schránky, jé!) a dobrá animace… Ale na celovečerní film, za kterým stojí tolik talentovaných lidí, mi těch kvalit přišlo nějak málo.

Dvakrát do stejné vody… Ale jo, klidně

Skoro to vypadá, jako by Gore Verbinski nechtěl opustit tak úspěšný projekt, jakým Piráti z Karibiku (minimálně po finanční stránce) bezesporu byli. Jenže do kin brzy půjdou už čtvrtí Piráti, a tak by bylo poněkud divné přijít s nimi znovu. Jak ale tuhle zapeklitou situaci vyřešit? První krok je opustit pole hraného filmu a vrhnout se na animaci. Druhý krok je opustit prostředí plné vody a vrhnout se na poušť. Třetí krok je opustit meče a vrhnout se na pistole. Další krok je… No, vlastně už žádný. To přece stačí.

Proč se vzdávat skvělého konceptu, kdy film stojí na střeleném, nepochopeném, ukecaném a trochu pomateném hrdinovi? V Pirátech to byl kapitán Jack Sparrow (v podání Johnnyho Deppa), v Rangovi to je ještěr Rango (s hlasem Johnnyho Deppa). Proč se vzdávat osvědčeného hudebního doprovodu, když máte dvorního skladatele Hanse Zimmera, který vždycky vymyslí něco velmi dramatického a velmi výrazného (i když v případě snímku Rango trochu vykrádá legendárního Ennia Morriconeho… anebo jsou zkrátka všechny westernové filmy zavázány k tomu, mít stejnou hudbu)?

Proč se vzdávat oblíbených akčních scén a neuvěřitelných situací, když v žánru animák máte dovoleno vše? A vůbec, proč všechno dělat jinak, když to staré je osvědčené a vydělává? Není důvod, že? Pak už stačí zodpovědět jen jednu základní otázku – kdo je vlastně Rango?

Fotografie z filmu Rango

Kam se hrabe Doktorka Quinnová a její zásahy

Zelená příšerka, která jistě pochytila mnohé z šarmu a nešikovnosti Jacka Sparrowa. Příšerka, kterou nadaboval Johnny Depp (v češtině také dost dobrý Ondřej Brzobohatý), čímž ji v podstatě předem odsoudil k oblíbenosti. Měla by to být ještěrka, ale trochu mění barvy. Chvílemi vypadá jako dinosaurus. Chvílemi strašně, ale opravdu strašně připomíná E. T. Mimozemšťana (když si na sklo kreslí čtverec ohraničující odraz vlastní hlavy… Je opravdu hodně jako E. T.; jen říct: „Rango-volat-domů“).

Jenže ve výsledku je Rango trochu znervózňující neurčitá kombinace toho všeho, aniž by se u ní nějak výrazně projevovalo něco nového. Nevím, jak to máte vy, ale pro mě je Jack Sparrow prostě jen jeden a obstát může pouze jako pirát. Ne jako zelená příšerka.

Akční nuda

Kdyby mezi mými nejoblíbenějšími filmy nebyly právě animáky, asi bych se na Ranga dívala trochu jinak. Anebo možná právě proto se na něj dívám tak kriticky. Technicky je zvládnutý na jedničku (například voda i oheň vypadají realisticky, s čímž jsem doposud měla vždycky problém), propracovaná animace je vážně jeho hlavní předností. Jenže jen dokonalá animace mi prostě nestačí. To se budu radši dívat pořád dokola na osm let staré Hledá se Nemo, u kterého mám jistotu, že mě pobaví, i když ho znám nazpaměť i pozpátku. Ač mě to mrzí (předem jsem totiž byla přesvědčená, že budu mít přesně opačný dojem), Rango mě nijak nezasáhl.

Dokonce mě nezasáhl tak výrazně, že jsem druhou půlku skoro usínala a nemohla se dočkat, až představení skončí. A přitom druhá půlka byla velmi akční. Jenže mně zkrátka nějak nesedí Divoký západ, kde se odehrávají střílečky jak z druhé světové. Jistě, jde o animovaný film, měla bych se nad to povznést, jde přece o fantazii… Ale nějak v tomhle případě pro mě ne-e. A je to škoda, potenciál Rango rozhodně měl. Jenže to by autoři museli jít trochu míň na efekt a trochu víc na detaily příběhu. Tak snad příště.

P.S. Kontrolní otázka na závěr: Kdo asi tak, myslíte, v originále dabuje největšího záporáka a drsňáka? Ano, Bill Nighy. Ten, který ztvárnil padoucha v Pirátech (to aby toho nebylo málo).

Rango (Rango)

Animovaný/Akční/Dobrodružný