Recenze filmu Opravdová kuráž. Možná tu neletí ukousnuté ucho, ale Coeni pořád umí

15. 2. 2011

Podle někoho je žánr western už vyčerpaný, podle jiných stále skrývá potenciál. A nemusí jít nutně o drsnou podívanou ve stylu Tenkrát na západě. Bratři Coenové natočili totiž film, který může být stejně tak vážným dramatem jako náznakovou parodií.

Ústřední dvojice - ožrala a emancipovaná čtrnáctka, Zdroj: distributor filmu

To je také nakonec jediný problém snímku, který už stihl posbírat deset nominací na Oscara. Že tak trochu neví, čí je. Sledujete příběh drsné teenagerky (Hailee Steinfeld), která chce pomstít smrt svého otce, a najme si na to věčně zchlastaného šerifa Cogburna (Jeff Bridges)? Nebo se na plátně odehrává složitá parodie westernu, jejíž všechny jemné náznaky nezahlédne snad nikdo krom pánů režisérů?

Může se někdo mračit z recese?

A jde jak o barevné ladění záběrů, šablonovité postavy, přízvuk hlavních hrdinů či vůbec ústřední dějovou linku ten hajzl mi zabil tátu, a tak ho za to potrestám. To všechno působí samo o sobě výborně, ale pak narazíte na pár momentů, kdy si už nejste jisti, zdali náhodou nejsou myšleny vážně. Mračí se Josh Brolin coby záporák a psanec Tom Chaney záměrně takhle přehnaně, nebo jde jen o narážku na padouchy ve stylu Calvery ze Sedmi statečných?

A kdo pozná Matta Damona, vyhrál bonbón!

Velkým překvapením je ale Hailee Steinfeld, čtrnáctiletá slečna, která na rozdíl od spousty jejích vrstevnic umí hrát a vtisknout své postavě i skutečnou povahu. A tak i když popis teenagerka, která je emancipovaná, jezdí na koni a umí střílet a nadávat, zní nejen pro mě odpudivě už z podstaty, tahle herečka překvapuje. Stejně jako Bridges (zaslouženě!) shrábla alespoň tu nominaci na Oscara a mohlo by se klidně stát, že na konci února zažijeme třetí nejmladší držitelku zlaté sošky vůbec.

Tak kdo je tu v hlavní roli?

Je ovšem zajímavé, v jaké kategorii. Bridges je totiž nominovaný v kategorii Nejlepší herec v hlavní roli, Steinfeld pak Nejlepší herečka ve vedlejší roli. Taková menší vsuvka: nepřehánějí to páni porotci už trochu s tím, že malá holka nemůže mít hlavní roli, i kdyby to tak Coeni sebevíc napsali? Alespoň i Joel a Ethan jsou nominovaní jak za režii, tak scénář. K tomu si můžete připočíst i nominaci za nejlepší film, výpravu, kameru, kostýmy, zvuk a srandu s názvem střih zvuku a máte snímek, který stojí za to vidět už jen proto, jak vysoko je ceněn.

Navíc kdo by si nechtěl užít podívanou na prohnilou mrtvolu oběšence nebo realistické zmijí doupě? Coeni zase potvrdili svůj talent v zobrazování skutečnosti tak, jak je, a možná ještě s přídavkem nechutna navíc, aby vám pořádně přeběhl mráz po zádech.

Western líznutý country

Za to vše také může i výborná kamera, která nešetří zaprášenými záběry či pohledy zblízka (zvlášť u zmijí je to vyloženě lahoda). Dopomáhá jí i druhá stránka filmu, a to právě zvuk (Steinfeld je skvělá už jen díky svému chraplavému hlasu) a hudba. Soundtrack k Opravdové kuráži složil dlouholetý skladatel bratrů Coenů Carter Burwell. O něm se ví, že se rád nechává inspirovat country muzikou (ne vždy, dělal i na, haha, Stmívání), a podobně tomu tak je i zde. Už v druhém traileru zazněl Johnny Cash, a to hlavní, co si po odeznění závěrečných titulků budete pamatovat, je píseň Leaning on the Everlasting Arms, která by se dala nazvat písní pro tu drsnou teenagerku, která kamarádí s ožralým šerifem.

Nejen kamarádí. Pouto mezi nimi je spíše otec-dcera, toho si všimne každý, a oba herci to zvládli levou zadní odehrát. Nemusíte se ale děsit nějakého přeslazeného konce, kde by Steinfeld skočila Bridgesovi do náruče, případně by jí zašeptal do ucha: „Tvůj otec by byl na tebe pyšný.“ Závěr je více než důstojný. A možná není americky růžový, ale svým pozitivním vyzněním pohladí po duši i nejfanatičtějšího milovníka malebně létajících ukousnutých uší.

Opravdová kuráž (True Grit)

Western / Drama / Dobrodružný
USA, 2010, 110 min