Recenze filmu Lví král 3D. Klasika Walta Disneyho znovu ožívá ve 3D

2. 9. 2011

Získal Oscara za hudbu a nejlepší píseň. Především si ale získal srdce nespočtu diváků, a to nejen dětí. Lví král, jeden z nejlepších kreslených filmů vůbec, se po 17 letech vrací na plátna kin. Ve 3D.

Král mezi animáky? Zdroj: distributor filmu

Tendence cpát do kin obnovené premiéry starých filmů konvertovaných do 3D formátu mi vůbec není sympatická. Trojrozměrnému Lvímu králi ale uděluji shovívavou výjimku. Zaprvé proto, že k němu chovám nostalgii z dětství, a zadruhé… Zadruhé později.

Lví král šel poprvé do českých kin v roce 1994 a nyní ho můžete vidět znovu, ve 3D. Získal dva Oscary, za hudbu a jednu z písniček (za další dvě získal ještě nominace). Ve své době byl příběh o lvu Simbovi, zlém Scarovi a podivné dvojici Timona a Pumbaa hitem. Nyní se stále pohybuje v žebříčcích nejlepších filmů všech dob.

Sedmnáct let poté

Je zvláštní jít na film, ke kterému se váže jeden z nejsilnějších filmových zážitků mého dětství (I přesto, že jsem si tenkrát zapamatovala zhruba dvě scény). Právě proto jsem šla do kina s velkým očekáváním, jak skutečně opodstatněný onen zážitek byl a jestli si Lví král zaslouží i mou dospěláckou přízeň. Takřka jistá jsem si ale byla už předem.

Někteří z nás už možná zapomněli, že ve Walt Disney prostě uměli. Dokázali vymyslet příběh, který by klidně mohl fungovat v normální hrané podobě, osadit ho živoucími postavami, okořenit milým humorem a přivést na svět prostřednictvím nestárnoucí animace. Lví král to vše ukázkově potvrzuje. Je šestým nejvýdělečnějším animovaným filmem v historii a v kategorii dvojrozměrné animace drží první příčku. Symbolizuje jeden z vrcholů takzvané Disney Renesance, tedy doby, než začaly studio pomalu, ale jistě na přelomu století válcovat nové animační společnosti.

Očima Lucie Šimůnkové: Disneyovská klasika všech klasik a variace na Shakespearova Hamleta. Lví král má silný příběh, krásnou a pečlivou animaci a úžasnou, Oscarem oceněnou, hudbu. Vzhledem k tomu, že film patří k trvale oblíbeným 2D animákům (128. na žebříčku IMDb), je jeho předělání do 3D poměrně logickým (finančním) krokem. Zbývá pouze otázka, nakolik je to nezbytné. Ve Lvím králi je klasická animace dovedena k dokonalosti. Bez třetího rozměru se obešla sedmnáct let a klidně by to zvládla i dál.

Jeho příběh je klasický, přesto ne obyčejný. Je to příběh plný emocí, ze kterého by se některé heroické ságy o tom, jak mladý hrdina k zodpovědnosti přišel a svému poslání dostál, mohly učit. A taky plný humoru – milého, chytrého, ne vulgárního, ne trapného, ne blboučkého. Spojení odlehčených vtipů a epické linie zabírá. Nemluvě o tom, že povyšuje obyčejnou pohádku na kult.

Tvůrci svět Lvího krále zabydleli skvěle napsanými postavami, z nichž žádná není do počtu a každá má svůj osobitý projev. Projev, který dodnes ovlivňuje projevy osazenstva velké většiny animáků, od Doby ledové po Madagaskar. Vždyť kde jinde se inspiroval lenochod Sid (Doba ledová) a vůbec všechny ty otravně ukecané postavičky než u surikaty Timona, který spolu se smradlavým prasetem Pumbou ve stylu dvojice Laurel a Hardy doprovází dospívajícího lva Simbu.

Prototyp otravné surikaty

Vůbec popkulturní a civilizační odkazy se táhnou celým filmem. Od Bible po Hamleta, od afrických šamanů po kabaretní šarády – pokud se díváte pozorně, objevíte mnohem víc než africkou savanu. Lví král samozřejmě není žádná filozofická pecka (Disney není Hayao Miyazaki, i když se proslýchá, že se studio nechalo štědře inspirovat starým japonským anime – ale to je prý i případ Matrixu), přesto přináší jasné poselství o dobru a zlu, statečnosti, lásce a zodpovědnosti, které nestárne.

Když už jsme u Afriky, tvůrci nemohli lépe přenést atmosféru divoké panenské přírody a jejího života. Ať už pomocí mocných záběrů krajiny, nebo uhrančivých afrických rytmů, které prostupují celý soundtrack. Soundtrack plný muzikálových čísel z pera Hanse Zimmera, jenž (jak je zmíněno výše) získal Oscara a na kterém se výrazně podílel i Elton John. Jeho oscarová skladba Can You Feel the Love Tonight (napsal ji spolu s Timem Ricem) dnes patří k zamilovaným klasikám.

Pumba, Timon a Simba udali směr

A teď už se konečně dostávám ke 3D, které návrat Lvího krále do kin umožnilo. Převod do 3D se povedl, disneyovskou poetiku rozhodně nepokazil, ale pro samotný film žádný extra přínos neznamená. Přesto jeden velký přínos má – a to, že se jeho prostřednictvím Lví král představí nové generaci malých diváků, kteří by se na dvojrozměrnou pohádku už možná nalákat nenechali. A to by byla škoda.

Je třetí rozměr plus?

Protože takové animáky, kdy je radost z řemesla cítit z každého záběru, kdy je každému detailu, ať už formálnímu nebo obsahovému, věnována absolutní péče a kdy příběh není jen o šílené taškařici, ale obsahuje řadu temných momentů, se vidí čím dál tím méně. Walt Disney už neválí jak dřív, ale jejich vrcholné filmy stále patří mezi krále.

To je tedy moje zadruhé – pokud 3D provedení dovede děti ke Lvímu králi, je to jenom dobře. A já jsem se mohla ujistit, že opodstatněný zážitek z dětství to opravdu byl a že naši dospěláckou přízeň si Lví král zaslouží. Stoprocentně.

Lví král (The Lion King)
Lví král 3D

Rodinný / Dobrodružný / Animovaný / Muzikál