Recenze filmu Fighter. Nepodařený oscarový zmetek s excelujícím skoro-anorektikem Balem

25. 2. 2011

Kolikrát jste už narazili na filmové, knižní, seriálové zpracování „amerického snu“? A kolikrát vás to tak neskutečně otrávilo, jak se někdo za něčím neustále pachtí, a vy jste si zaboha nedokázali představit, že zrovna TO by bylo smyslem vašeho života? Vítejte na Fighterovi, který vám tohle všechno potvrdí.

I při boxu je důležité mít někoho, kdo vám kryje záda (i když váží 60 kilo), Zdroj: distributor filmu

Americký sen je nekonečné téma a dá se zpracovat všelijak. Velký Gatsby se honí za slávou a povrchním štěstím a na konci zjistí, že život je o ničem víc než o pokrytectví. Strach a hnus v Las Vegas zobrazuje zase trochu ujetější náhled, kdy se pořád jenom fetuje, Johnny Depp si užívá za peníze své redakce a díky spoustě drog mu možná jeho pochybení nedochází (což je ale pro diváka fajn, protože ho pak vidí s plácačkou na mouchy se ohánět po neviditelných netopýrech). Jenže Fighter

Americký sen je dobrý!

Ten si tak nějak neuvědomuje, že podpořit americký sen je na současnou společnost už moc. Rocky to ještě jen tak tak stihl, ale v 21. století (alespoň evropský) divák netouží po boji proti všem, kdy se nesmělý boxer z ničeho dostane až na vrchol. Americe je to ale očividně pořád po chuti, a tak tu máme i sedm nominací na Oscara.

1. Kromě Balea získala nominaci i herečka ztvárňující jeho a bratrovu matku. Melissa Leo zde hraje manipulátorku, která zcela očividně v životě nedosáhla toho, čeho chtěla, a tak svůj (americký, opět) sen aplikuje na své syny. U jednoho to nevyšlo, zkusíme druhého. Zde by se dala najít alespoň jakási myšlenka snímku. Co všechno chceme my a k čemu jsme donucení? Jenže když Leo srovnáme s Jacki Weaver, jež obdržela nominaci za podobnou roli matinky v Království zvěrstev, je to až skoro k smíchu. Leo má roli záporačky, ke které ale máme pochopení, což je jedna z nejjednodušších postav pro herce. Zatímco Weaver dokáže brečet a smát se zároveň, pohnout s vámi a probudit skutečnou nenávist. A upřímně, už si ani teď pořádně nevybavím, jak matka boxerů vlastně vypadala.

2. Vedle Melissy Leo je ve stejné kategorii nominovaná i Amy Adams, slečna, která si ve Fighterovi začne s mladším, hodnějším bratrem. Ano, umí hezky prásknout dveřmi. Má pěkné modré oči. Ale se svým hereckým talentem by měla raději zůstat u role princezen (jo, je to ta kočička z Kouzelné romance). Zde má být drsňačka, která se nebojí jít pro ránu daleko, ale divák jí to holt neuvěří. Taková vetřelcobijkyně Sigourney Weaver to má v krvi, Amy Adams ale nikdy drsná nebude, už kvůli její slaďounké tvářičce.

3. Nominaci na nejlepší střih by měly získávat snímky, ve kterých se právě díky němu více vcítíte do děje a připadáte si vyloženě v něm. Zde by za tím měly stát boxerské souboje, u nichž právě nastříhání scén by mohlo klidně i tu zlatou sošku přinést. Jenže ne. Je zde vidět snaha o realistické zachycení boxerských zápasů, což je možná úctyhodné, ale k ničemu, když vám nefunguje kameraman, jak by měl. Raději se podívejte na toho Rockyho.

4. Blížíme se k vrcholným nominacím. Fighter má podle některých porotců také jeden z nejlepších scénářů loňského roku. Báječné. Klišé, neoriginalita, sterilita a vykradačství tedy vítězí nad všemi scénáři, které přišly s něčím novým. Už jsme viděli střet bratrů (Bratři), už jsme viděli neschopnost vzepřít se své rodině (jako příklad bohatě postačí první Kmotr), už jsme viděli pachtění se za nějakým cílem, který možná nemá smysl (tady už snad není potřeba tu spoustu filmů vyjmenovávat). A horší, přeslazenější a nereálnější konec má snad už jenom telenovela Esmeralda.

5. Kromě scénáře se Fighter usadil i v kategorii pro nejlepší režii. Tady se mi Davidu O. Russellovi nechce křivdit, má za sebou výborné Tři krále, jenže jako by se jejich vtip, lehkost a nadhled vypařil. Fighter je civilní a jistě to byl i záměr, jenže výsledek je spíš přecivilněný. Několik scén má určitě náboj (především ty, kde je Bale), jenže většina je bohužel nijaká a zapomenutelná. Russell určitě dělal, co mohl, ale měl smůlu na špatný scénář, herce, kameramana a spoustu dalšího. Jenže nominace na Oscara by se neměly dávat jen z lítosti, že.

Poslouchej maminku, ta ví vždycky nejlíp

6. Tak a teď mi po pravdě řekněte – myslíte si, že tohle by mohl být nejlepší film roku? Přijde mi až nefér, když vedle něj stojí složitý Počátek s miliony obrazů, roztomilé pokračování Příběhu hraček, agresivních a strhujících 127 hodin nebo vizuálně podmanivá Černá labuť s jednou z největších hereček současnosti.

Fighter je zmetek. Americký cukrkandlový šmejd, který je neskutečně přeceněný. Ale takový se musí objevit asi na každých Oscarech. Teď jen doufat, aby si to porotci uvědomili a ocenili jen Balea. Nic jiného si to tu nezaslouží.

Fighter (Fighter, The)

Drama / Sportovní / Životopisný
USA, 2010, 115 min