Recenze filmu Cizinec. Angelina Jolie a Johnny Depp se konečně sešli na filmovém plátně. Ale to je tak všechno

Ačkoli Benátky mají léta své největší slávy pravděpodobně za sebou a nyní už jen chátrají a potápí se, ještě stále si na ně tu a tam vzpomene pár nadšenců v Hollywoodu a rozhodne se, že si udělají výlet do Evropy. Naposledy tak učinil letos v létě štáb filmu Cizinec.

Angelina Jolie a Johnny Depp...vražedná kombinace?, Zdroj: distributor filmu

Filmové novinky se celé léto točily kolem toho, jak v italských Benátkách probíhá natáčení nového akčního snímku, jehož hlavní herecké hvězdy budí všude rozruch, a samotné natáčení je pokaždé obklopeno davy turistů a čumilů. Jak by taky ne, když se do Benátek vydali tvůrci snímku Cizinec, v jehož hlavních rolích není nikdo jiný než Angelina Jolie a Johnny Depp. Tito dva jsou pokaždé zárukou, že se o filmu, ve kterém se objeví, bude hodně mluvit. I kdyby jen v souvislosti s tím, kolik rodinných příslušníků je na natáčení doprovází.

Turistický průvodce Benátkami

Tentokrát se ale někde stala chyba. Tvůrci nedomysleli, že jen dvě slavná jména a zajímavá lokace film neudělají. Snímek je sice postaven na zajímavé pointě, která je odhalena až úplně poslední větou (mimochodem také nejvtipnější větou za celých 105 minut), ale tak nějak nešikovně. Dojde tak akorát k tomu, že si říkáte: „Aha, takže proto bylo tady tohle a tam tamto…“  A zpětné přehodnocování děje je u Cizince akorát navýsost otravné.

Takže toho tvůrci náležitě využívají a dávají jí více či méně (ehm, spíš méně) náročné role. V těch buď někoho zabíjí (Wanted), před někým prchá a zachraňuje Ameriku (Salt), seznamuje se s manželem (Mr. & Mrs. Smith), nebo je prostě jen krásná (Cizinec). V posledním zmíněném snímku to dokonce tvůrci dotáhli tak daleko, že už Angelina ani moc nemluví a zkrátka jen je. No, ve výsledku si pak chvílemi říkáte, jak chudák taky zestárla…a chvílemi z ní nemůžete spustit oči. A pak vyčítáte tvůrcům, že to mohli alespoň trochu vyvážit.

Tak kdo by se k ní hodil?

(Prý) ve snaze postavit k Angelině někoho, koho by nezastínila, se rozhodli tvůrci do titulní role Cizince obsadit neméně známého (a neméně charismatického a neméně sexy) Johnnyho Deppa. Pro něj je typické především to, že se s každou další filmovou rolí promění v někoho zcela nového. Střídavě se z něj tak stává věčně opilý hippie (Piráti z Karibiku), vyšinutý podnikatel (Karlík a továrna na čokoládu), drogový dealer (Kokain) nebo sexy pirát (Čokoláda). V Cizinci je z něj ovšem nijaký nicka, který je tak trochu vtipný, tak trochu hezký, tak trochu nudný, tak trochu akční… Ale ve výsledku vlastně úplně vyčpělý.

Očima Terezy Janíkové: Nenechte se zmást. Cizinec je romantická komedie, značku thriller má v popisku jenom kvůli pár ubohým scénám uprostřed filmařsky vděčných Benátek (to už tu navíc bylo). Osobně nechápu, jak takový film mohl stvořit takový režisér jako Florian Henckel von Donnersmarck, který má na kontě Oscara za skvělé drama Životy těch druhých (plešoun za nejlepší cizojazyčný film). Protože Cizinec je především maximálně průměrný film. Jediným výrazným plusem je Johnny Depp (v netradiční roli obyčejného nýmanda) a pro ty, kdo ji mají rádi, Angelina Jolie (já mezi ně nepatřím). Jenže mezi těmi dvěma to ani pořádně nejiskří. Takže co je na Cizinci dobrého? Spoustu logických chyb v příběhu vem čert – Cizinec má za úkol hlavně bavit, a to se mu celkem daří. Ale po odchodu z kina na něj zapomenete stejně rychle, jak rychle se Frank zamiluje do Elise. A věřte mi, že to byla rychlovka.

A ti dva spojení dohromady? Vypadají asi tak jako uctiví známí, co se vzájemně nechtějí urazit. Sice vzájemnou spolupráci veřejně vychvalují, jak jen se dá, ale na plátně jim nějaké to jiskření neuvěříte ani náhodou. To není, jako když byla Angelina v již zmiňovaném snímku Mr. & Mrs. Smith vedle Brada Pitta a mezi oběma létaly ohňostroje. No, taky spolu od té doby žijí… (že by doopravdy bylo něco na tom, že Angelina není zas tak dobrá herečka?).

Nic nového pod sluncem

Takže co je vlastně Cizinec? Nakonec to vypadá, že pouhý průvodce po krásách Benátek v luxusním balení, navíc doprovázený extrémně dramatickou hudbou, která je na celém filmu tím nejmonumentálnějším. Ale v podstatě je také úplně k ničemu. Ono totiž nacpat epickou hudbu do snímku, který se (sice nechtěně, ale přece) tváří jako víceméně lehká akční komedie, není to pravé.

A přitom stačilo tak málo… Stačilo by, aby se tvůrci hned na začátku rozhodli, že namísto Krimi/Akční/Drama/Thrilleru natočí pouze Akční/Komedii. Hned by se bylo na co dívat, protože když už nic jiného, komediální talent Johnny Depp rozhodně má, Benátky jsou lokace velmi fotogenická a Angelina by zkrátka dělala to, co dělá – okrasu.

Cizinec (Tourist, The)

Krimi/Akční/Drama/Thriller
USA/Francie, 2010, 105 min