Apetit

Recenze: Černá šťáva Margo Lanaganové. Objevte oceňovanou, ambiciózní sbírku pro dospělé

Jan Nohovec

Jan Nohovec

31. 5. 2010

Nakladatelství Triton vsadilo v poslední době i na ženské autorky. Jacqueline Carreyová, Anne Bishopová nebo právě Margo Lanaganová, přestože se svým stylem k nim dvakrát nehodí, přináší na náš fantastický trh něco zcela nového. Neokoukaného, fascinujícího. Černá šťáva je přesně to, co byste si pod jejím názvem představovali.

Ilustrace na obálce Autor: Lubomír Kupčík

Sbírka povídek Černá šťáva Margo Lanaganové, se ve světě stala před pár lety naprostým hitem. Vyhrála či byla nominována na několik literárních cen a vyšvihla její doposud neznámou autorku mezi spisovatelskou elitu. Australanka Lanaganová byla na svém kontinentě již před tím známa jako poměrně talentovaná autorka příběhů pro dospívající a ve stejném duchu měla být napsána i tato povídková sbírka. Ovšem na cestě se cosi (příjemně) zvrtlo a spíše než pro dospívající je Černá šťáva čtení pro ty, kteří už si v životě něco zažili.

Možná právě proto, že spisovatelka se většinou soustředí na mladší publikum, jsou jejími hrdiny často teenageři či naivní hrdinové, kteří to v hlavě ještě nemají zrovna srovnané. V desítce povídek si každý musí projít svým fascinujícím přerodem, něco získat a něco ztratit, aby mohl buď pokračovat dál v životě, nebo zvolit tu temnější stezku. Autorka si s oblibou vybírá pro své příběhy nekonečně bizarní prostředí, magická, jakoby odříznutá od naší reality, která ji ale přesto v mnoha věcech – především v nátuře obyvatel – značně připomínají.

Obsah sbírky Černá šťáva

• Zpěv na sestřinu cestu dolů (Singing My Sister Down)
  • Sloužím svému pánu (My Lord’s Man)
  • Den červených nosů (Red Nose Day)
  • Sladký Pippit (Sweet Pippit)
  • Dům Mnoha (House of the Many)
  • Dřevěná nevěsta (Wooden Bride)
  • Pozemská pouť (Earthly Uses)
  • Věčné světlo (Perpetual Light)
  • Skučoun (Yowlinin)
  • Volání jara (Rite of Spring)

Hrdina nejznámější povídky Zpěv na sestřinu cestu dolů musí na základě starých, společností daných zákonů vyprovodit svou sestru vstříc její smrti. Zabila svého manžela a za to musí odejít ze života, pomalu se nechat stáhnout do dehtového jezera. Dospělý muž zabíjí ve Dni červených nosů klauny, kteří na světě nastolili diktaturu a v dětském domově terorizovali jeho mladou duši. Dřevěná nevěsta, osobitá parodie na hodnoty dnešní společnosti, se jako spořádaná dívka s grácií odebírá na svatební obřad, kvůli němuž tak dlouho studovala, přestože by raději dělala tisíc odlišných věcí. Hlavní hrdina Pozemské pouti musí najít „anděly“, okřídlené a znetvořené kreatury, aby zachránil svou babičku ze spárů smrti.

Každý z textů je krátký (deset povídek se celkem vešlo na dvě stě stran malého formátu), v žádném z nich nenajdete přebytečné slovo. Styl jazyka a vyprávění Margo Lanaganové je úsporný, často přeskakuje nepotřebné pasáže, předhazuje nám prostředek příběhu, aniž by se obtěžoval vysvětlovat jeho začátek jinak než pozdějšími drobnými odkazy.

Mnoho textů se zdá být temnými a depresivními, ovšem jen do doby, než dočtete na jejich konec. Samozřejmě, že nenajdete žádné happy endy, jen sladkokyselá vyústění, která přináší sám život. Groteskní kulisy, které byste rozhodně neobvinili z příslušnosti k fantasy či hororu, často pomáhají hrdinům příběhu prohlédnout a pochopit podstatu jejich života, aby mohli zmoudřet, dospět či si prostě srovnat myšlenky. Na oběti se nehledí, Margo Lanaganová se soustředí hlavně na myšlenku za svým příběhem a často je pouze na vás, abyste správně pochopili, jaká ta myšlenka je.

Abyste našli spisovatele či spisovatelku podobné australské autorce Černé šťávy, museli byste hledat dlouho a stejně byste těžko někoho našli. Bývá srovnávána s Rayem Bradburym, často s ní mluví v souvislosti Joem Hillem, z české fantastiky by z hodně velké dálky mohla připomínat Petru Neomillnerovou, ale ani jedno z těch jmen přesně nevystihuje její styl. Přestože i v jejich příbězích najdete drobné chybičky (nevyhmátnutý konec či pointa, odchýlení se od původní, striktně zkratkovité formy), ty celkový dojem zkazí jen minimálně. Nedivil bych se, kdybychom Margo Lanaganovou objevili v seznamu nominovaných na cenu ASFFH.

Název originálu: Black Juice
Český název: Černá šťáva
Autor: Margo Lanaganová