Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Audience v D21 chutná hořko-sladce-chmelově. A voní po ječmeni

Hana Švarcová

Hana Švarcová

1. 11. 2013

Divadlo D21 uvedlo svou první letošní premiéru. V inscenačním cyklu … ke zdi… představili nové zpracování Havlovy hry Audience. Statickému konverzačnímu dramatu vtiskli dynamiku a pohyb. A intenzivní vůni ječmene.

FOTO: Divadlo D21 uvede Havlovu Audienci

Audience Václava Havla se dočkala dalšího zpracování. Zdroj: Jakub Troníček, D21

Audience je hrou, kde se hodně mluví a hodně pije pivo, přičemž se toho, až na občasné návštěvy toalety a letmý polibek směřovaný obrázku Jiřiny Bohdalové, mnoho nestane. Aby toto poměrně jednoduché schéma oživili, vsadili inscenátoři v Divadle D21 na pojízdnou kancelářskou židli.

Sázka se jim mnohonásobně vyplatila. Lukáš Šolc v roli pivovarského sládka to správně kancelářsky rozbalil a do poněkud statické hry vnesl pohyb a rychlost.

Šolcův sládek má šmrnc. Potenciálu, který mu nabízí křeslo na kolečkách, využívá v maximální míře. Z inscenace po celou dobu prýští sládkova láska k chmelovému moku.

Rychlost, s níž se vrhá po ještě neotevřené lahvi, je vtipná. Inscenace tak získává kromě humoru jazykového také humor situační, protože objíždění kolečka záchod – Bohdalka – nová flaška v sobě špetku komiky má. Nutno podotknout, že inscenaci i tato rovina svědčí.

FOTO: Divadlo D21 uvede Havlovu Audienci

Lukáš Šolc si roli pivovarského sládka užívá plnými doušky.

Scéna, kterou z velké části zaplňují basy od piva, zdůrazňuje stísněnost sklepního prostoru, kde se odehrává jeden velký lidský přerod. Po této stránce inscenace funguje. Kostýmy, scéna, hudební doprovod. To vše je v naprostém pořádku.

V Audienci Divadla D21 zcela dominuje sládek v podání Lukáše Šolce. Jiří Panzner jako nesmělý dramatik a intelektuál Ferdinand Vaněk zůstává v ústraní a někdy zcela bezmocně přihlíží pivnímu koncertu svého hereckého kolegy.

Jediný okamžik, kdy mohl a měl vystrčit hlavu z intelektuální ulity, bylo závěrečné probuzení v podobě naráz vypitého půllitru piva. K tomu bohužel nedošlo.

Ačkoli teče pivo po celé trvání inscenace proudem, v závěru i po zemi, v ten nejdůležitější okamžik, v momentu celkového Vaňkova přerodu a prozření, zůstávají pípy uzavřeny. Nechme stranou důvody. Ale význam jednoho plného půllitru je pro Audienci fatální.

FOTO: Divadlo D21 uvede Havlovu Audienci

Jiří Panzner svému hereckého kolegovi nestíhá.

I takový malý detail totiž snižuje význam celé inscenace. Vaňkův přerod není v tomto případě tolik výrazný, přičemž inscenace nedosahuje nejvyššího vrcholu možností ve svém nejdůležitějším okamžiku.

Inscenace Audience v Divadle D21 funguje jen ze tří čtvrtin. Pozitivní na ní je to, že ani na okamžik nenudí, má spád a tempo, které udržuje zejména Lukáš Šolc. Škoda jednoho nevypitého půllitru, výsledek by tím získal mnohem důraznější apel.

Audience, Divadlo D21, autor: Václav Havel, režie: Jiří Ondra, hrají: Jiří Panzner, Lukáš Šolc

Hodnocení: 70 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Audience v D21 chutná hořko-sladce-chmelově. A voní po ječmeni