Recenze: Alenka v říši divů. Tim Burton opět trochu jinak

Alice-in-Wonderland-2Dlouho očekávaný snímek slavného režiséra Tima Burtona je konečně tady. Tentokrát jde o film inspirovaný dětskou knihou Lewise Carrolla – Alenka v říši divů. Jak vypadá Tim Burton ve 3D?

Alenka v říši divů

Alenka v říši divů

Máte-li rádi vizuálně bezchybné filmy s propracovanými detaily kostýmů a make-upu, s fantaskními kulisami a kompozičně promyšlenými záběry, pak je Alenka v říši divů Tima Burtona bezesporu filmem, během jehož sledování po celou dobu ani nemrknete. Pokud od filmu očekáváte důmyslný příběh, dějové zvraty a zajímavou pointu, tak na Alenku ani nechoďte. Stejně jako většina Burtonových filmů, i tady jde především o vizuální stránku. Ovšem té se nedá nic vytknout.

Původně výtvarník Tim Burton se známého námětu chopil po svém a pomocí současné 3D techniky nám předkládá velkolepou podívanou, během níž se tají dech a člověk nestíhá registrovat všechny detaily. Přesto to ale nestačí, aby divák odcházel z kina s pocitem, že ho právě zhlédnutý snímek zasáhl dlouhodoběji (když nepočítám fakt, že toužím po Alenčiných šatech) a zanechal v něm hlubší pocity.

Helena Bonham Carter jako Srdcová královna

Ve filmu se opět setkáváme s dvorními herci Tima Burotna – Johnym Deppem a Helenou Bonham-Carter, ale oba jsou rozeznatelní zhruba stejně jako v Mrtvé nevěstě. To ale nemění nic na tom, že tradičně odvádí skvělý výkon a jejich postavy jsou zdaleka nejcharismatičtější. Ovšem ani postava Bílé královny, kterou ztvárnila Anne Hathaway, za dvěma zmíněnými nezaostává a její podání té hodné je velmi netradiční a osvěžující.

Očima Katariny Chalupkové: Neznám žádného filmového fanouška, který by se nikdy nesetkal s tvorbou režiséra Tima Burtona. Jeho jméno se stalo jistou zárukou filmového zážitku. Jeho nejnovější snímek Alenka v říši divů je i z tohoto důvodů netrpělivě očekáván celým spektrem návštěvníků kin. Já osobně jsem vstupovala do kinosálu jako nervózní školačka před maturitou. Nesmrtelný Carrollův fantaskní příběh (o knize si víc přečtěte zde), přesvědčivé herecké obsazení Johny Depp, Helena Bonham Carter či Anne Hathaway, možnost 3D projekce a v neposlední řadě burtonovský přístup. To vše určitě svědčí o tom, že jde o velice kvalitní film. Ovšem, doporučuji trochu ubrat z očekávání, protože i když je Alenka hezká a příjemně barevná podívaná, to je asi vše, Tim Burton jednoduše vsadil na osvědčenou kartu.

Alenka má tu nevýhodu, že se na plátna kin dostala až po veleúspěšném snímku Jamese CameronaAvataru. Sdílejí totiž spoustu podobných kladů i záporů a bojím se, že všechno, co jsme u Cameronova snímku přehlíželi, protože šlo o první film svého druhu, bude už u Alenky hrát v její neprospěch. Takže tentokrát kritiky nejspíš narazí na absenci výraznějšího příběhu a ve většině případů poměrně ploché postavy, kterým ani trojrozměrná projekce nepřidá šmrnc. Na druhou stranu je ale knižní předloha tak oblíbená, že její fanoušci (a není jich málo) nejspíš nedovolí, aby její adaptace propadla. Přesto všechno je to snímek, který rozhodně stojí za vidění, už jen kvůli všem těm divům, které nám Burton opět předkládá.

Pokud vás film více zajímá, podívejte se na náš speciál nebo na další fotky.

Alenka v říši divů (Alice in Wonderland)

Dobrodružný / Fantasy