Recenze: Alenka v říši divů. Další trojrozměrný Angličan

3. 3. 2010

alenka-v-risi-divu-1Nejprve to byla Dickensova Vánoční koleda, teď do kin doputovala i Alenka od Lewise Carrolla. Oboje ve 3D, oboje krásné na pohled, oboje ne tak úplně pro děti. Timu Burtonovi ale došel dech.

Zdroj: distributor filmu

Alenka v říši divů je totiž nádherné dílo, film, na který se vyloženě příjemně dívá… Co se ovšem týče příběhu, značně pokulhává. Je sice pravda, že ani knížka není dějově žádné veledílo, má ovšem své kouzlo. Děti v ní vidí nádhernou pohádku, dospělí text hraničící s úchylkou pro malé holčičky. Fanoušci režiséra Tima Burtona (Střihoruký Edward, Batman) pak čekali šílenou jízdu, která by zařídila celkem levně stav mysli jako po LSD.

A v tom vězí háček. Alenka je krásný film. 3D efekty mi přijdou mnohem fikanější než v Avatarovi, jednotlivé postavy jsou namaskované přesně tak, jak jsme si je jako děti představovali, kamera je doslova pohádková. Vzhled je ale jedna věc, druhá zase hloubka. Snímek nemá výraznější dějovou linku, která by nějak sjednocovala příběh. Působí to potom spíš jako Alenka někam došla, něco udělala, zvedla se a šla zase jinam.

Zdroj: distributor filmu

Také přece jenom nejde postavit celý film na úžasném Johnnym Deppovi. Ten si tu vystřihl Kloboučníka, který v knížce možná nemá až takovou roli, ovšem zde zcela zastínil ubohou Alenku v podání Mii Wasikowské. Přitom ani ona nehraje špatně – odvádí ten adekvátní výkon snové blondýnky, která každou chvíli vypadá, že se samou křehkostí rozsype. O roli Alenky se mimochodem ucházela i Lindsay Lohan, takže můžeme být s Burtonovou konečnou volbou celkem spokojeni. Dalšími známými kráskami, které se ve snímku mihnou, jsou například Helena Bonham Carter jako Srdcová královna či Anne Hathaway v roli Bílé královny. Kvůli 3D provedení jde Alenka do kin česky nadabovaná, přijdete tak třeba o podmanivý hlas Alana Rickmana, který ve filmu namluvil Houseňáka.

Očima Kataríny Strakové: Johnny Depp a jeho továrna na sny. A zatímco se v ní na lopuchovém listu houpe modrá housenka pokuřující vodní dýmku, Alenka se rozpustile prodírá lesem halucinogenních houbiček, po veselém koláčku vyrůstá do obří výšky, napije-li se ale podezřelé tekutiny, zmenší se na velikost prostředníčku. Zároveň si celou dobu povídá s ženatým psem a mečem, ne větším než kuchyňský nůž, usekne hlavu obří obludě.

Žádnou hlubší filozofii Burton svému zpracování nedal, prostě jen vychrstl paletu s rozmanitými barvičkami na filmové plátno a nechal Miu Wasikowskou, aby se po něm,  za častého diváckého zívání, proběhla. Jediný 3D charakter měl v podstatě Depp, Wasikowka se snažila udělat Alenku svoucí, bohužel bez výsledku. Celkem snesitelné narkotikum s ohromně krátkodobým účinkem.

Zdroj: distributor filmu

Tohle všechno by ještě neznamenalo konec světa. Burton si ale sám podkopl nohy závěrečnými třemi minutami snímku. Alenka se po svém zážitku v králičí noře vrátí na zem. A mluví. To, co říká, je jak vystřižené z Tak jde čas. Jako by režisér dostal na chvíli křeč. Každopádně i tentokrát můžete slyšet v pozadí hudbu složenou magickým Dannym Elfmanem, který teď možná nenapsal nic legendárního, ovšem i tak se příjemně poslouchá a perfektně ladí k filmu.

Čekala jsem, že Alenka bude bomba. Je to ale spíš krásně namalovaná rachejtle plná digitálních efektů. Krutopřísno se nekoná.

Pokud vás film více zajímá, podívejte se na náš speciál nebo na další fotky.

Alenka v říši divů (Alice in Wonderland)

Dobrodružný / Rodinný / Fantasy
USA, 2010, 108 min

Režie: Tim Burton
Hrají: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Geraldine James, Michael Sheen, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Crispin Glover, Christopher Lee, Frances de la Tour, Alan Rickman, Tim Pigott-Smith, Stephen Fry, Timothy Spall, Noah Taylor, Matt Lucas, Eleanor Gecks, Marton Csokas

0