Peter V. Brett: Tetovaný. Psychologicko-filozofická společenská kritika ve fantasy hávu

Alžběta Lexová

Alžběta Lexová

25. 6. 2010

Lidstvo vymírá ve válce s démony. Každou noc zemře víc lidí, než se přes den stihne narodit a každý další soumrak může být ten poslední. A v pozadí neodbytně rezonují věčné filozofické otázky. Jakou cenu má lidský život? Kde leží hranice mezi odvahou a šílenstvím? Není strach ten nejhorší démon? To je svět Tetovaného.

Ilustrace na obálce knhy Tetovaný Autor: Larry Rostant

Každou noc přicházejí ze samotného Jádra země démoni zvaní jadrnci. Lidé jsou pro ně lovná zvěř, zabíjená bez soucitu, bez milosti. Stovky let pozvolna decimují lidské stádo, které má jedinou záštitu – magické symboly, chrany. Jenže ty mají pouze obranný charakter, a proto se lidé po setmění skrývají ve svých domech a modlí se, aby chrany démony udržely venku.

Do této předem prohrané války se narodí tři děti. Arlen je bojovník posedlý snahou přinést lidstvu svobodu a pro svůj cíl je ochotný obětovat i vlastní život. Leesha se stává léčitelkou, aby mohla pomáhat lidem, ale zjistí, že někdy je třeba někomu i ublížit. Rojer je chlapec, který si z démonského útoku odnesl trauma a zmrzačenou ruku. Útěchu najde v hudbě, která, jak se ukáže, může být i účinnou zbraní. Všichni mají stejný cíl. Svobodu a mír. Ale každý má jinou představu o tom, jak ho dosáhnout. Musí však spojit své síly a čelit svým démonům společně. Skutečným i vnitřním.

Freud by byl rád

Tetovaný je bezesporu psychologický román se silnou paralelní vazbou na dnešní svět. Samotní hrdinové jsou, pravda, archetypální, ale autorovi se podařilo zůstat v rozmezí archetypu a nezřítit se do hlubiny klišé, díky tomu, že tito hrdinové nespadnou jen tak z nebe, jak se u jiných autorů stává, ale čtenář sleduje, jakou cestu museli urazit, aby se z nich staly pravzory bojovníka, léčitelky a kejklíře. A právě tato cesta poskytuje autorovi prostor pro psychologii a filozofii a čtenáři umožňuje si postavy zamilovat a soucítit s nimi.

Hrdiny potkáme v dětství, a přestože to s sebou nese spoustu pozitiv v podobě sžití se s nimi a autor pečlivě a zručně vybírá jen ty důležité a přelomové scény jejich života, pořád to znamená, že hrdina se hrdinou stane až ve třech čtvrtinách knihy. Sice víme jak a proč, ale to nezmírní zklamání z toho, že sotva se stane tím, na koho čekáme, už je tady konec a pokračování příště. Naštěstí snad nebudeme čekat dlouho, protože v zámoří právě vyšel druhý díl této trilogie.

Nejúžasnější na Tetovaném ale je, že nutí k zamyšlení. Na nějakou tu věčnou otázku narazí čtenář na každé stránce. Co je to věrnost a přátelství? Co je to rodina? Kde končí opatrnost a začíná zbabělost? A konkrétně, co s člověkem dělá zoufalství, strach a všudypřítomná smrt. Autor to vystihuje přesně a věrohodně a jako nestranný, neviditelný vypravěč nahlíží do hlav všech účastníků, čímž nenásilně objasňuje jejich chování a vdechuje jim život.

Všeho moc škodí

Protože hrdinové rostou a potkávají různé lidi, je postav v Tetovaném vskutku požehnaně. Většina jmen ale začíná na stejné písmeno a vytváří tak zhruba v polovině pořádný guláš. Naštěstí pro čtenáře se autor nebojí je zabíjet a tím průběžně redukovat jejich počet. Naneštěstí Brett není moc akční vrah. Místo na akci se totiž soustředí především na drama. Crčí s každého slova, hádky jsou prošpikované hysterií pro silný efekt. Když zrada, tak pořádná, aby to i blb pochopil, a když smrt, tak „hollywoodská“. Umírá někdo, koho čtenář dobře zná, tak záběr zpomalíme, prodloužíme, umírající padá na zem neskutečně dlouho, šklebí se až hrůza, místo zvuku necháme jen tklivou hudbu, hodíme do toho pár němých výkřiků pozůstalých a silnou scénu máme na světě. Slabší povahy i slzičku uroní. Fuj.

Navíc se Brett snaží do jedné knihy nacpat filozofii, psychologii i soudobou kritiku společnosti. Vyloženě křiklavě například působí pouštní národ, kde muži vedou proti démonům takzvanou „svatou“ válku, ženy chodí zahalené včetně roušky přes obličej, mají podřadné postavení, nesmějí mluvit s cizinci a jsou zcela podřízeny manželovi, který může mít manželek i několik a svobodně rozhoduje o jejich osudu. Zní to někomu povědomě?

Ale ani to neubírá Tetovanému na kráse. Otázky, které Brett předkládá, jsou aktuální, možná už trochu oprýskané z toho, jak zní za všech stran, ale Brett je podává po svém, v silném a propracovaném příběhu, a i přes chvílemi přehnanou výchovnost je Tetovaný velmi příjemná čtenářská volba.

Název originálu: The Warded Man
Český název: Tetovaný
Autor: Peter V. Brett