TOPZINE.cz
Film & TV

Pět slavných vědců, kteří se objevili v oblíbených TV pořadech

Ačkoliv si to většina lidí myslí, ne všichni vědci jsou podivíni žijící v izolaci od okolního světa, kteří dávají přednost trávení volného času v laboratořích nad podivnými pokusy místo toho, aby se setkávali s jinými lidmi. Ve skutečnosti má mnoho slavných vědců smysl pro humor a jsou rádi, když mají možnost jednoduše vysvětlit vlastní objevy dokonce i lidem, kteří nemají doktorát z astrofyziky. Toto je případ i následujících pěti známých vědců, kteří se objevili v některém z nejpopulárnějších televizních pořadů všech dob.

Neil deGrasse Tyson v Teorii velkého třesku

Neil deGrasse Tyson je astrofyzik a ředitel Haydenova Planetária a Amerického přírodovědného muzea v New Yorku. Doktor Tyson byl jednou z hlavních postav ve sporu o označení Pluta planetou. Pluto bylo původně považováno za 9. planetu našeho vesmíru, ale v roce 2006 bylo překlasifikováno na trpaslíka, což vyvolalo značné diskuse ve vědeckých kruzích.

V epizodě “Nedostatečnost omluvy” seriálu Teorie velkého třesku z roku 2010 je Dr. Tyson konfrontován Sheldonem, jednou z hlavních postav pořadu, který obviňuje astrofyzika z odpovědnosti na snížení úrovně Pluta. Tyson se snaží své rozhodnutí bránit, ale Sheldon není ochoten akceptovat žádná vysvětlení. Později se Doktor Tyson Sheldonovi omlouvá za svou roli v aféře kolem pluta během společné scény v kavárně. Sheldonovu originální odpověď je možné vidět v následujícím vtipném videu.

Je zajímavé poznamenat, že Dr. Tyson se v roce 2014 objevil v televizním seriálu Kosmos: Časoprostorová odysea, který navázal na legendární verzi téhož pořadu z roku 1980. Tento pořad silně ovlivnil pohled mnoha diváků na vědu a vesmír.

Dr. Richard Dawkins v Pánovi času

Anglický evoluční biolog je díky svým publikacím známý po celém světě. Napsal více než osm populárně vědeckých knih, a pravidelně se objevuje v televizi, aby diskutoval o nejrůznějších tématech a propagoval tak vědu ve vzdělávání. V roce 2007 byl magazínem Time označen jako jeden ze 100 nejvlivnějších lidí světa tohoto roku a ve stejném roce byl zvolen autorem roku v anketě British National Book Awards. Málokdo však ví, že Dr. Dawkins má za manželku herečku Lalu Ward, která se podílela na seriálu Doctor Who Britské televize BBC.

Dawkins si v podstatě zahrál štěk v jedné epizodě Pána času s názvem “Ukradená Země” (2008). V tomto díle je země ukradena Daleky, nepřátelskou rasou geneticky upravených mutantů. Dawkins v roli představuje sám sebe s cílem objasnit tento jev. Upozorňuje zejména na fakt, že jak je možné zjistit z nově objevených souhvězdí, naše planeta skutečně cestuje!

Doctor Who

Profesor Stephen Hawking ve Star Treku

Profesor Stephen Hawking je pravděpodobně nejznámějším současným teoretickým fyzikem na světě. Je autorem knihy “Stručná historie času”, která se stala mezinárodním bestsellerem, a jeho osobní boj s nemocí ALS (amyotrofická laterální skleróza) byl zdokumentován v oscarovém snímku „Teorie všeho“. Je považován za jednoho z nejskvělejších teoretických fyziků od dob Einsteina. Hawking měl vlastně možnost “prodiskutovat” zrod vesmíru s Einsteinem během epizody seriálu “Star Trek: Nová generace” z roku 1993.

V památné scéně hraje nadporučík Dat partii pokeru se třemi nejznámějšími fyziky nové doby: Albertem Einsteinem, Isaacem Newtonem a samozřejmě i Stephenem Hawkingem. Intergalaktická pokerová hra je simulována na holografické palubě vesmírné lodi Enterprise a je plná chytrých poznámek o sázení a vykládání v pokeru, které si velcí vědci mezi sebou vyměňují. Známou scénu můžete sledovat níže, ale abyste pochopili všechny vtipné narážky, doporučujeme nejprve prostudovat stručná pravidla pokeru.

Elon Musk v Simpsonech

Elon Musk je známý jako jeden z největších podnikatelů v Silicon Valley. Je jedním ze spoluzakladatelů služby Paypal a zakladatel Tesla Motors, společnosti, která vyrábí auta na elektrický pohon. Musk je zároveň jedním z nejvíce dopředu myslících vynálezců naší doby. Ve skutečnosti se předpokládá, že Robert Downey Jr. jej použil jako model pro ztvárnění postavy geniálního inženýra Tonyho Starka ve filmech o Iron Manovi. Jedním z Muskových nejambicióznějších projektů je SpaceX, vesmírná dopravní služba, která si klade za cíl umožnit kolonizaci Marsu.

V lednu 2015 se Musk objevil v jedné z epizod seriálu Simpsonovi, kde probíral možnosti elektrických vozů a cestování vesmírem s Lízou Simpsonovou. Líza v tomto díle obviňuje Muska ze střetu zájmů, když vtipně poznamenává, že „na člověka se zálibou v elektromotorech má celkem značnou spotřebu raketového paliva“. Po odvysílání této epizody na svém Twitteru Musk vysvětlil, že v rámci projektu SpaceX nelze používat elektrické rakety, jelikož takové zatím nebyly vynalezeny.

Musk Simpsonovi

Bořiči mýtů v Kriminálce Las Vegas

Adam Savage a Jamie Hyneman, protagonisté populárně naučného pořadu “Bořiči mýtů” si zahráli sami sebe v jedné z epizod oblíbeného kriminalistického seriálu Kriminálka Las Vegas, s názvem “Teorie všeho”. V jedné ze scén se snaží oba Bořiči mýtů zkontrolovat, jestli vyšetřovatel Nick Stokes správně vyšetřuje, zdali je možné, aby se objekt zasažený elektrickým paralyzérem vznítil po použití pepřového spreje. Savage a Hyneman se později tímto případem zabývají i v rámci jedné z epizod Bořičů mýtů a po řádném testování konstatují, že seriálový postup působil věrohodně.

Bořiči mýtů