Recenze: Fish Tank. Projekt 100 zahájen filmem o „takové normální holce“

11. 1. 2010

fish-tank-1Sonda do duše nepochopené patnáctky. Život v paneláku s papírovými zdmi. Přítel matky a zároveň milenec dcery. Zase další blbost? Kupodivu ne.

Už pošestnácté navštíví téměř stovku českých kin přehlídka Projekt 100. A 14. ledna odstartuje snímkem britské režisérky a scenáristky Andrey Arnold s nepřekládaným názvem Fish Tank. Drama o dospívající a nepochopené Mie, jejíž snad jedinou zálibou je tanec. Protlouká se životem, není to typická sympaťačka a nemá vlastně žádné přátele. Můžete být ale v klidu, nejde o žádnou pubertální slátaninu, ve které by účinkovala Lindsay Lohan a jí podobné kreatury.

Fish Tank totiž není typicky komerční film, naopak. Na nic si nehraje, je přirozený a až neuvěřitelně snadno se dokážete vcítit do hlavní hrdinky. Přitom patnáctiletá Mia (Katie Jarvis) vyvádí tak nesmyslné věci, že by vás asi nikdy nenapadly. Žije se svojí svobodnou matkou na panelákovém sídlišti v Essexu. S nikým se v podstatě nestýká, je sprostá, hádá se se sestrou a jejím snem je tančit street dance. Typická puberťačka na přes držku.

A přece s ní soucítíte. Přesto se dokážete vžít do její role, především co se týče podivného vztahu, který naváže s novým přítelem její matky. Connor (Michael Fassbender) a Mia se nejprve berou jako kamarádi, i tak ale cítíte jakousi touhu z obou stran. Nutkání na všechno okolo se vykašlat, strhnout z toho druhého oblečení a nemyslet na následky.

Andrea Arnold je skutečně mistryně v popisu mezilidských vztahů. Nepotřebuje slova, aby vystihla, co k sobě dva lidé cítí. Bohatě jí stačí pohledy herců, mimika, pohyby těla. I nenápadné sklonění hlavy má svůj význam, takže rozhodně nejde o film, u kterého byste si nějak odpočinuli. Fish Tank je složitý, pro každého vyložitelný jinak, ale tak to už bývá u snímků pro menší divácký okruh.

Výkon obou hlavních herců, které jsem už zmínila, je až neuvěřitelně přirozený a živoucí. Přitom Katie Jarvis není žádná veleherečka. Režisérky castingová asistentka ji náhodně objevila při čekání na vlak, kde se zrovna hádala se svým přítelem. Fassbender je už o něco známější – ve vedlejších rolích se blýsknul v takových trhácích jako 300: Bitva u Thermopyl nebo nedávní Hanební pancharti (ztvárnil tu Archieho Hicoxe, toho s tím divným německým přízvukem).

Snímek je vlastně dokonalé drama až na momenty, ve kterých to autorce jakoby ujede. Všechno plyne normálně, vy nenávidíte hlavní hrdinku, ale zároveň jí i fandíte, a najednou typický WTF moment (chvíle, kdy si jenom říkáte „co to ksakru je?!“). Například když Mia dorazí do domu Connora, vlastně ani nechápete, co tam vůbec chce. A pak když zjistí krutou pravdu o svém vyvoleném, se neudrží a vymočí se mu na koberec. Jo. Co to ksakru je?!

Stejně tak rozuzlení vztahu mileneckého páru. Nechci vám všechno vyzrazovat předem, ale dejme tomu, že Mia udělá až příliš nepochopitelný čin. Něco, co je prostě mimo. Totálně mimo. A naruší tím bohužel souznění diváka s její extravagantní povahou. Jako by se najednou něco přetrhlo, skoro si až přijdete divně, že jste měli pocit, že jí rozumíte.

Když si ale pomyslně vystřihnete těch pár nesmyslných scén, zbude vám dost kvalitní materiál. Snímek, co vás chytne za srdce. Snímek, u kterého možná ukápne i nějaká ta slza. Snímek s neskutečně rajcovní sexuální scénou. To ale jen tak na okraj.

Fish Tank

Velká Británie / Nizozemsko, 2009, 123 min

Režie: Andrea Arnold